לאחר שנאסרה הכניסה: המשטרה התירה ליהודים לעלות להר הבית

מתפללים רבים עלו למתחם משעות הבוקר. זאת לאחר שהתפתחו עימותים אלימים בין מוסלמים לבין כוחות הביטחון, במהלכם נפצעו כמה מתפללים וארבעה שוטרים

זמן צפייה: 02:37

המשטרה התירה ליהודים לעלות להר הבית, לאחר שהבוקר (ראשון) הדרג המדיני והמשטרה קיבלו החלטה לאסור זאת בעקבות חשש למהומות על רקע צמידות צום תשעה באב וחג הקורבן. מוקדם יותר התפתחו הפרות סדר בין מתפללים מוסלמים לכוחות הביטחון במתחם ההר, במהלכם נפצעו כמה מתפללים וארבעה שוטרים באורח בינוני. כמו כן, נער יהודי בן 18 הותקף ברובע המוסלמי בעיר העתיקה ונפצע קל. נוסף לכך צעירה בת 22 נפצעה קל ופונתה לבית החולים הדסה עם פגיעה בפנים.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190811-1127' autoplay='0' credit='משטרת ישראל' desc='יהודים הורשו להיכנס להר הבית ' kid='1_84jsyjpa' duration='17'']

המשטרה מסרה כי "החל משעות הבוקר המוקדמות ולרגל חג הקורבן, פקדו עשרות אלפי מתפללים את הר הבית. כוחות המשטרה נערכו במערכי תנועה משעות הבוקר בעוטף העיר העתיקה, ואפשרו למתפללים המוסלמים להגיע לשטח הר הבית ולחגוג את חגם. בשלב מסויים החלו להתגודד אלפי מתפללים שהיו בשטח הר הבית באזור שער המוגרבים, ולהפר את הסדר במקום, תוך שקוראים קריאות לאומניות ומיידים אבנים, כסאות וחפצים לעבר השוטרים. לאור כך, נתן מפקד המחוז הוראה לפזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, והשיבו את הסדר הציבורי על כנו. כתוצאה מההתפרעות, נפצעו באורח קל - בינוני 4 שוטרים. בהמשך היום, יקיים מפקד מחוז ירושלים, הערכות מצב נוספות".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190811-1116' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בהר הבית בין מתפללים מוסלמים לכוחות הביטחון' kid='1_njl1ud3p' duration='32'']

Whatsapp Image 2019 08 11 At 1
מתפללים מוסלמים פצועים בעקבות עימותים בהר הבית

גורמים בווקף, האחראים על מתחם הר הבית, אמרו מוקדם יותר לחדשות 13 כי כל עוד לא ייכנסו יהודים להר לא יהיו עימותים והתנגשויות אלימות. הווקף והמופתי קראו למתפללים לא ללכת הביתה אלא להישאר בהר הבית עד אחר הצהריים כדי למנוע מיהודים להיכנס להר.

לאחר ההודעה כי המתחם נסגר ליהודים, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' גינה זאת: "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה, מהסוג שמזכיר לנו על מה אנחנו צמים היום. ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאבדן ההרתעה גם ביתר הגזרות. כך גם סגירת מערת המכפלה היום בשל יום אידם". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

Whatsapp Image 2019 08 11 At 1
עימותים בהר הבית בין מתפללים מוסלמים לכוחות המשטרה
Whatsapp Image 2019 08 11 At 1
עימותים בהר הבית בין מתפללים מוסלמים לכוחות המשטרה

גורמים במשטרת ירושלים אמרו לחדשות 13 כי ההחלטה הגיעה מהדרג המדיני הבכיר ביותר, אך בלשכת ראש הממשלה הכחישו את מעורבות נתניהו בהחלטה. בתוך כך, עשרות אלפי מתפללים מוסלמים הגיעו משעות הבוקר להר הבית. המשטרה הגבירה את הכוננות ותגברה את כוחותיה בכל אזור העיר העתיקה.

כמו כן, פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות 13 כי בשבוע שעבר התקיים דיון היערכות אצל נתניהו בנושא הר הבית לקראת הצום. בדיון הציגו השר לביטחון פנים ארדן ובכירי משטרת ישראל והשב"כ את העובדה שתשעה באב וחג הקורבן מתקיימים באותו יום ולכן יהיה קושי לאפשר כניסת יהודים להר הבית לאור הכמות הגדולה של מתפללים מוסלמים שיהיו בהר במיוחד בשעות הבוקר. "ראש הממשלה היה מודע היטב למצב וסוכם כי יש שאיפה לאפשר ליהודים להכנס להר הבית בתשעה באב אך ההחלטה תהיה בהתאם להערכת המצב של מפקדי המשטרה בנוגע לסכנה לשלום הציבור", אמר הפקיד הבכיר. "מה שראה הבוקר לא חרג ממה שהתרחש בהר הבית ב-52 השנים האחרונות".

Harysi
מתפללים יהודים נכנסו להר הבית | צילום: טוויטר, יהודה גליק

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, התייחס למתיחות סביב הר הבית ואמר כי מה שמתרחש שם חושף מחדש את הצד הדתי של הסכסוך. כמו כן הניה קרא להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל, לחזור מההכרה בישראל, להפסיק את הנורמליזציה ולהחיות את ההתנגדות.

אתמול החליטו הווקף והמופתי של ירושלים לדחות את תפילת הבוקר בשעה והיא החלה ב-7:30, כאשר המתפללים המוסלמים נקראו להישאר במתם כדי למנוע כניסת יהודים למקום. העיר העתיקה נחסמה לכניסת כלי רכב פרטים החל משעות הבוקר, והמשטרה ממליצה להגיע למקום בתחבורה ציבורית. הכניסה לרחוב סולטן סולימאן תיחסם לכניסת כלי רכב החל מהשעה 17:00, וצפויה להיפתח בשעות הלילה עם סיום תפילת ערבית שלאחר הצום והתפזרות המתפללים.