בחזרה להר הבית: הצנחנים שבים אל כיפת הסלע

52 שנים אחרי שהניפו את דגל ישראל מעל הכותל, הלוחמים חוזרים למקום כדי לשחזר את התמונה מיום הכיבוש, ובדרך מעלים הרבה זיכרונות מהרגעים ההיסטוריים שגרמו לעם ישראל לעצור את נשימתו

זמן צפייה: 11:56

ב-7 ביוני 1967 פרצו צנחנים להר הבית והשתלטו עליו. אחרי שהלחימה פסקה, הם התיישבו ליד דלת כניסה למסגד כיפת הסלע והצטלמו. 52 שנים אחרי. הם חזרו לירושלים ושחזרו את התמונות שנצרבו בזיכרון הלאומי.

אחד אחד הגיעו האנשים שעשו היסטוריה. "אני מתרגש, כי זו החבורה שאבא שלי התחיל את המלחמה איתה", סיפר אלון, ממארגני המפגש, "שים אותם בחדר אחד, את כולם בבת אחת, זו מבחינתי סגירת מעגל מטורפת". אביו של אלון - רני וולד, היה קצין החבלה של החטיבה ונהרג יום לפני הפריצה לעיר העתיקה בגבעת התחמושת.

הלוחמים בהר הבית
הלוחמים בהר הבית | צילום: החדשות 13

יותר מיובל אחר כך הם שוב מצטלמים על ההר, ואז הם מגיעים לדלת שבה צולמה התמונה ההיא, זאת שבגללה כולנו כאן. הצילום אז היה אתנחתא, מנוחת לוחמים רגע לפני שהמשיכו לכותל. "הזמן עובר כל כך מהר, ואנחנו שוכחים מה היה קודם", ציין ניצב יורם הלוי, שהצטרף למסע לשחזור התמונה, "אני אומר את זה ואני מתרגש, כי כשאני רואה את התמונות ואני רואה את האנשים היום באמת, זה מצמרר".

איתם, הדגל המקורי שהם תלו אז ב-67 מעל הכותל. הם שיחזרו את ההנפה המפורסמת, עם אותו הדגל מלפני 52 שנים. אז עם ישראל כולו עצר את נשימתו. הצנחנים שחררו את הכותל. הם חלמו אז שהארץ תשקוט לארבעים שנים לפחות, זה לא קרה, בטח שלא במקום הזה.

ניצב יורם הלוי עם התמונה המפורסמת
ניצב יורם הלוי עם התמונה המפורסמת | צילום: החדשות 13