פרשת "קופסאות הטחינה": סא"ל הודח, קצין מודיעין ראשי ננזף

הרמטכ"ל החליט לנקוט בשורת צעדים משמעתיים עקב הוראת בכירים ב-504 להפעיל סוכן מיוחד כדי להביא את המאכל למפקד חיל המודיעין. גם מפקד היחידה ננזף. "יש להתייחס בחרדת קודש לפעילות מבצעית"

זמן צפייה: 03:02

טלטלה בחיל המודיעין: הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט הבוקר (שישי) לנקוט בשורת צעדים משמעתיים נגד בכירים בחיל המודיעין, בעקבות הפרשייה שבמסגרתה הופעל סוכן מיוחד של יחידה 504, במהלך פעילות מבצעית, כדי להביא קופסאות טחינה למפקד חיל המודיעין. בין היתר, הודח מתפקידו קצין בדרגת סגן אלוף, ומפקד היחידה וקצין מודיעין ראשי, תא"ל יובל שמעוני, ננזפו. הפרשייה נחשפה לראשונה בתוכנית "עובדה" לפני כחודש.

מצה"ל נמסר כי מחקירת האירועים עולה שבשני מקרים שונים הופעל הסוכן כדי להביא את המאכל משטחי יו"ש, שלא לצורך מבצעי. דו"צ הדגיש כי קצין מודיעין ראשי לא ידע על ה"מבצע" שנעשה עבור הקופסאות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בוקר מתוח בהר הבית: המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים

בתגובה לירי על שדרות: צה"ל תקף מטרות של חמאס בדרום הרצועה

התחזית: שלג בחרמון; חשש לשיטפונות בנחלי המזרח

קצת טחינה או כל ממרח אחר - ואתם מסודרים
טחינה (אילוסטרציה) | צילום: טל אברזל

בשל האירועים, החליט כאמור כוכבי לנזוף פיקודית בשמעוני, כיוון שלא בדק כיצד הובאה אליו הטחינה, ולא נקט בצעדים כדי למנוע פעולות כאלה. עם זאת, דובר צה"ל הדגיש כאמור כי הקצין הבכיר לא יזם את הפעולות, לא הנחה עליהן וכלל לא ידע שאלה התקיימו. נוסף על כך, הוא שילם על הטחינה. מפקד היחידה, קצין בכיר בדרגת אלוף משנה, ננזף בשל אחריותו הפיקודית, למרות שלא היה מעורב ישירות באירוע.

בנוסף, קצין בדרגת סגן אלוף, שיזם את הפעילות ולא מסר את מלוא המידע בעת החקירה, הודח מתפקידו וצפוי להיות משוחרר מצה"ל. סגן אלוף נוסף נדון ל-28 ימי מחבוש על כך שאישר את הפעילויות, למרות שידע שאינן לצורך מבצעיים. רב סרן ביחידה ננזף על חלקו בהוצאת הפעילות.

"הרמטכ"ל קבע כי הוא רואה את האירועים בחומרה רבה, והם מהווים הפרה בוטה של הקוד הערכי והמקצועי בצה"ל", מסר דו"צ. "הרמטכ"ל הדגיש כי לפעילות המבצעית, שהיא ליבת העיסוק של צה"ל, יש להתייחס בחרדת קודש, ולבצעה אך ורק לשם תכלית ביטחונית הכרחית".