2 מפקדות הטנק הראשונות עתרו לבג"ץ: "צה"ל של 2020 מפלה נשים"

אסנת לוי ונגה שינה דורשות לגייס צעירות כלוחמות שריון, ולאפשר להן לשרת במילואים בחיל. לעתירה הצטרף מפקדן של השתיים, שהצהיר כי ביצעו את כל ההכשרה כנדרש. "החלטה פסולה הפוגעת בשוויון"

זמן צפייה: 01:20

אסנת לוי ונגה שינה, שתי מפקדות הטנק הראשונות שביצעו את הפיילוט לחיל השיריון בהצלחה עתרו היום (חמישי) לבג"ץ נגד שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי, בדרישה לגייס נשים כלוחמות ולאפשר להן לשרת במילואים כטנקיסטיות. לעתירה הצטרף הקצין שלהן, אפיק שמע, שהצהיר שכי השתיים ביצעו את כל ההכשרה כנדרש. כך פורסם לראשונה בגל"צ.

לדברי לוי ושינה, "צה"ל של 2020 מפלה נשים לרעה - רק בשל היותן נשים" ולטענתן, הפיילוט בו השתתפו עבר בהצלחה. בעתירתן, לוי ושינה ציינו כי הימענות מערכת הביטחון מטיפול בנושא שילוב הנשים בחיל השיריון מהווה "החלטה פסולה הפוגעת בשיוויון לנשים בצורה מהותית ובאפשרות למימוש הפוטנציאל הטמון בהן".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בעקבות תחקיר חדשות 13: משרד הבריאות פשט על חנות הרופא המתחזה

עקב תחקיר "המקור": עדויות הילדים על התעללות בי-ם ייבחנו מחדש

הוועדה למינוי בכירים: על ארדן להגיש מועמד אחד לתפקיד המפכ"ל

אחת ממפקדות הטנק הראשונות בצה"ל
אחת ממפקדות הטנק הראשונות בצה"ל | צילום: דובר צה"ל

בצה"ל אמרו כי הרמטכ"ל כוכבי טרם הכריע בסוגיית הטנקיסטיות. בעשירי בינואר יתקיים בבג"ץ דיון בעתירת שתי צעירות אחרות הדורשות גם הן להתגייס לשיריון. במהלך חודש יולי, לוי, שינה ושמע התראיינו לתוכנית "המקור" וסיפרו על האכזבה בעקבות ביטול הניסוי לשילוב לוחמות בחיל השריון כולל בתפקיד מפקדות טנק – למרות הצלחתו.

בתוכנית סיפרה שינה על הקושי של הצבא בשילובן: "הבנים היו בשטח משלהם ואנחנו היינו בשטח משלנו, מופרד ורחוק. ליתר ביטחון היינו מחויבות כל פעם לכסות את המתחם של השטח שלנו בבד יוטה כדי שאם במקרה מישהו יעבור לא יראו אותנו".

בעקבות התחקיר, שדולת הנשים ושבעה ארגונים אזרחיים נוספים פנו לרמטכ"ל כוכבי, לראש אכ"א ולבכירים נוספים, בבקשה להפוך את ההחלטה. "מהתחקיר עולה באופן ברור כי בצה"ל התקבלה החלטה דה פקטו שלא לשבץ נשים לוחמות שהוכשרו לתפקיד טנקיסטיות ומפקדות טנקים בחיל השריון", נכתב בפנייה. "זאת למרות שהפיילוט הצליח מעל ומעבר למצופה ובניגוד גמור לחוק ולפסיקת בית המשפט העליון. עוד עולה מהתחקיר כי ההחלטה התקבלה בשל לחצים פוליטיים פסולים שהופעלו על צמרת צה"ל מצד גורמים המתנגדים לשירות שוויוני של נשים ומנסים לפגוע במעמדן".