בין היערכות למלחמה לשירות נשים: סיור בטנק המתקדם בעולם

אלון בן דוד והילה קורח החליטו לעלות על סרבלים ולדהור בתוך טנק לוהט ברמת הגולן. בדרך הם בדקו איך מושכים את הדור הצעיר, למה עדיין אין שם חיילות, ולמה הילה מוכרת שם בתור "גברת צריח"?

זמן צפייה: 12:22

דווקא ביום הכי חם של הקיץ, כשבחוץ כמעט 40 מעלות, פרשננו הצבאי אלון בן דוד והמגישה הילה קורח, שקולה הוא קול הפקודות בצריח הטנק, החליטו לעלות על סרבל ואפוד קרבי ולדהור בתוך טנק לא ממוזג ברמת הגולן. בשיחות עם אנשי החיל הם בדקו איך נערכים בצה"ל למלחמה הבאה מול חזבאללה, כיצד משכנעים את דור הטיקטוק לשרת בשריון - ומה הסיכויים שנראה בקרוב אישה בצריח?

תא"ל אוהד נג'מה, קצין שריון ראשי, סיפר על הטנק: "טנק מרכבה סימן 4. המערך הוא בנוי מטנקים, מסייעת ופלס"ר. אחד המהלכים החזקים של ההשתנות זה לשים את כל המערך הסדיר על 'סימן 4', על הטנק הכי טוב בעולם. אני חושב שמי שמבין שלהיות קרבי זה האתוס וזאת המורשת, המקום להיות בו קרבי ולהשפיע ולהיות קטלני ומדויק זה חיל השריון ואין כמו הכלי הזה שהוא כלי שהוא פאר היצירה. אין כאלה בעולם".

טנק מרכבה 4
טנק מרכבה 4 | צילום: חדשות 13

נג'מה סיפר על האתגר בלמשוך את דור המסכים לשירות בכלי כל כך מיושן: "כשהוא 'משחק' בטנק, נלחם בטנק, אז הטכנולוגיה מדברת אליו כמו בבית. המסך הזה שהוא נלחם איתו זה מסך מגע כמו הטאבלט שלו בבית. חייבים לשבור את הסטיגמה הזאת. אין פה פיית גריז אחת". עוד ציין נג'מה כי שוהים בטנק "כמה שצריך. יש פה מספיק מים, מספיק מנות קרב שבחירום נמצאות פה מאחורה. האתגר הכי גדול זה דלק".

על הסוגייה שמעסיקה רבים כל כך, שירות נשים בשיריון, נג'מה ציין כי "מתוך הלמידה של ההתנסות הראשונה, זה בדיוק לאשש או להפריך את ההתנסות הזאת למשך זמן ארוך יותר, בפעילות מבצעית, באימונים אחרים, את היכולת הזאת, ולכן אנחנו לחלוטין לא אומרים שאי אפשר. ההסתגלות המקצועית היא רחבה. היא לא רק להרים את הפגז. ההסתגלות המקצועית, היא מתחילה במוטיבציה". סא"ל אלעד ביתן, מפקד גדוד 77, סיפר: "לחוות טנק, בפעם הראשונה בלחימה, זה יוצא מגדר הרגיל. אני לא רואה תרחיש שבו המכונה הזו לא משתתפת. אני לא רואה משהו שיעצור את צק"ג 77 (צוות קרב גדודי) לעמוד במשימתו בתוך לבנון או בכל מקום אחר שנידרש אליו".