עקב ההסלמה בדרום: "תגלית" תגביל את פעילותה בעוטף עזה

פרסום ראשון: מנהל הביטחון של הפרויקט, שמטרתו לחזק הקשר עם הדור היהודי הצעיר בתפוצות, הורה להגביל ביקור המטיילים. "תגלית": "עצירת הפעילות היתה ליום אחד בלבד עקב האירועים הבטחוניים"

זמן צפייה: 00:21

מנהל הביטחון של "תגלית", פרויקט שמטרתי לחזק את הקשר עם הדור היהודי הצעיר בתפוצות, הורה להגביל את תנועת הקבוצות באזור עוטף עזה בגלל ההסלמה בימים האחרונים. זאת למרות שצה"ל לא העביר הנחיות חירום כלשהן, והשגרה ביישובים באזור נמשכת. לאחר מכן נמסר מ"תגלית" כי מדובר היה בעצירת הפעילות בעוטף עזה ליום אחד בלבד.

במייל ששלח דניאל גרינברג, מנהל הביטחון של הארגון, כתב: "מארגן יקר, אנא לתשומת ליבך - בעקבות אירועי סוף השבוע הוחלט להגביל את תנועת הקבוצות של תגלית בעוטף עזה. גבולות הגזרה לפעילות ולינה מוגדרות כנסיעה עד כביש 35 מצפון לרצועה ועד כביש 40 ממערב לרצועה. כל אתר ובית הארחה בנמצא בטווח הגיאוגרפי הזה הינו אסור לפעילות ולינה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190819-1640' autoplay='0' credit='' desc='גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול, על החלטת "תגלית" שלא לבקר בעוטף' kid='1_e40ngan3' duration='45'']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"חמאס מתנער מהתקריות בגדר – וחושש שיביאו למבצע צבאי"

הערכה בישראל: חמאס לא אחראי לירי הרקטות ולניסיונות החדירה

ברקע המתיחות בדרום: "שגריר קטאר לעזה ייפגש עם בכירים בישראל"

המייל שנשלח ממנהל הביטחון של פרויקט תגלית ובו הגבלות בנוגע להגעת הקבוצות לאזור עוטף עזה
המייל שנשלח ממנהל הביטחון של פרויקט תגלית ובו הגבלות בנוגע להגעת הקבוצות לאזור עוטף עזה | צילום: חדשות 13

גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול, הגיב להחלטה של הארגון: "נדהמתי לקבל את ההודעה הזאת. אנחנו חיים פה חיי שגרה, התושבים ממשיכים את חיי היום יום שלהם. הצבא כל הזמן מודיע שאין פה שום התחממות וסכנה באזור. ודווקא ארגון תגלית, ארגון ציוני מאין כמוהו, מודיע שהוא מפסיק להגיע לעוטף. האם זו הודעה שפויה? ללא בירור העובדות? לא להרים טלפון ולברר מה קורה פה? אני חושב שהם טעו ואני מבקש מהם לחזור בהם מהחלטת ולחזור להיות אורחינו בעוטף".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, גינה את הצעד וקרא לראשי הפרויקט לחזור בהם "באופן מיידי. החלטה זו מנוגדת לערכי הציונות".

"אני מצפה מארגון שחרט על דגלו את ערכי הציונות, להוכיח זאת במעשים. לא לנטוש את עוטף עזה אלא לחזק את עוטף עזה. לא לעצור את פעילויות הפרוייקט בעוטף אלא להגביר אותן. מדובר במסר בעייתי המשדר פחד וחולשה לאלפי צעירות וצעירים יהודיים בתפוצות. אלו אינם פניה של הציונות ואלו אינם ערכיה. פניה של הציונות הם הקיבוצים בעוטף עזה, המסמנים את קו הגבול, עוד מלפני שקמה המדינה", מסר.

עוד הוסיף כי "התנועה הקיבוצית שולחת מדי שנה עשרות מתנדבי שנת שירות לאזור הזה, ורק בסוף השבוע שעבר הגיעו לכמה מהקיבוצים באזור יותר כמאה חיילים בודדים מגרעיני צבר, פרויקט ציוני אותו מקיימים הקיבוצים שם מזה שנים רבות, שהמשתתפים בו הם בני אותו הגיל של המשתתפים ב'תגלית'. החלטת תגלית מקוממת ומאכזבת אך מקורה בהתנהלות הממשלה והעומד בראשה - אם ראש הממשלה מפחד להגיע לעוטף עזה ולדבר עם התושבים מזה חודשים רבים, לא כל שכן לישון בעוטף, מה הפלא שכך מחליטה תגלית. בואו לעוטף, חזקו את התושבים, חזקו את הציונות, חזקו את ישראל".

"ישראל מוקפת באיומים ביטחוניים". ירי רקטות מעזה לעבר ישראל
ירי רקטות מעזה לישראל | צילום: רויטרס

כאמור, מתחילת החודש המתיחות בדרום גברה כאשר אירעו ארבעה ניסיונות חדירה של מחבלים מהרצועה לעבר שטח ישראל, ויומיים ברצף בוצע שיגור של רקטות לעבר יישובי העוטף.

באחד באוגוסט מחבל שנשא קלצ'ניקוב ורימונים חדר מעזה לישראל. כוח צה"ל הוקפץ למקום, ובמהלך חילופי אש שהתפתחו, במהלכם השליך המחבל לפחות רימון אחד, נפצעו קצין צה"ל באורח בינוני ושני חיילים באורח קל. המחבל נהרג מירי כוחות צה"ל.

היום התפרסם כי מהתחקיר שהתבצע בעקבות ההיתקלות, עולה כי כוח תגבור שהגיע לזירת האירוע לאחר פציעת הקצין, נמנע מלהיכנס למרחב הלחימה. לאחר התחקיר, החליט מפקד חטיבת גולני אל"מ שי קלפר, להדיח מתפקידם סמל ושני לוחמים שלא פעלו כמצופה מהם באירוע מבצעי. בנוסף, הודח מתפקידו נהג סיור.

Whatsapp Image 2019 08 01 At 0
תקרית ירי בדרום הרצועה

עשרה ימים לאחר התקרית, חוליה של ארבעה מחבלים הגיעה לגדר המערכת באזור חאן יונס עם כמויות גדולות של רובי קלצ'ניקוב, רימוני יד ומטול RPG. כוח של חיילי גולני פתח באש לאחר שאחד מחברי החוליה חצה את הגדר והרג אותם.

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר כי "סוכל פה פיגוע גדול מאוד. זה משהו שהוכן בתהליך ארוך ואין סיכוי שמדובר בפעילי כוח ריסון של חמאס. היה להם ציוד לפיגוע".

Whatsapp Image 2019 08 10 At 0
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

יום לאחר מכן נרשמה היתקלות נוספת, כאשר מרואן נאצר בן ה-25 הגיע חמוש לגדר, סמוך לבית חאנון, וחדר לישראל. כוח גולני וטנקים של חטיבה שבע הוקפצו למקום וחיסלו את המחבל.

ביום שישי האחרון נשמעה אזעקת צבע אדום במוקדים רבים ביישובי עוטף עזה - בעיר שדרות ובקיבוצים אור הנר, ניר עם, ארז, גבים וביישוב איבים. צה"ל אישר כי זוהה שיגור אחד משטח הרצועה לעבר שטח ישראל והוא יורט על ידי כיפת ברזל מעל שדרות. בתגובה, מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו שתי תשתיות טרור תת-קרקעיות של חמאס, בצפון ובמרכז הרצועה. על פי דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים, שוגרו שני טילים לעבר מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, מזרחית לשכונת תופאח. עוד דווח, כי בוצעה תקיפה בשטח חקלאי במזרח הרצועה ומזרחית לעיר דיר אל-בלח.

Whatsapp Image 2019 08 11 At 0
מרואן נאצר בן ה-25, לטענת גורמים בעזה המחבל שחוסל בגבול הרצועה | צילום: ידיעות מהשטח

יממה לאחר מכן, ביום שבת, שלוש רקטות שוגרו מהרצועה לעבר ישראל, שתיים יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל והשלישית פגעה בחצר בית בשדרות. נגרם נזק כתוצאה מהנפילה. התרעות נשמעו בשדרות, בקיבוצים גבים, ניר עם, מכללת ספיר, ביישוב איבים ובחוות שקמים.

כשעתיים לאחר מכן, צה"ל סיכל חדירה נוספת של חוליית מחבלים חמושה שביקשה לחדור לשטח ישראל. החוליה, שככל הנראה מנתה חמישה פלסטינים, הגיעה מאזור בית חאנון, ולאחר שזוהתה מתקרבת לגדר, מסוקי קרב וטנקים ירו לעברם, ומנעו מהם לחדור. על פי דיווחים פלסטיניים, שלושה מהמחבלים נהרגו, ואחד נוסף נפצע ופונה לבית חולים בעזה. מנגד, לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל. לפי דיווחים פלסטיניים, צה"ל ביצע גם ירי ארטילרי, ופגע בעמדת תצפית של חמאס בגבול. כמו כן, דווח כי פצצות תאורה רבות נורות באזור צפון הרצועה.