תחקיר פציעת הקצין באימון: לא נמצא ליקוי בפעילות הכוח שירה

ממסקנות ראשוניות של חקירת האירוע, שבו נפצע קשה סא"ל במהלך תרגיל בצאלים, עולה כי חציית קו היורים היא הגורם הישיר שהוביל לתאונה. מצבו השתפר - ומוגדר כעת בינוני

זמן צפייה: 01:11

מתחקיר ראשוני של האירוע שבו נפצע קשה אמש (רביעי) קצין במהלך אימון בצאלים, עולה כי לא נמצא ליקוי בפעילות הכוח אשר ביצע את הירי מהמבנה. מפקד קורס מפקדי הפלוגות והגדודים, תת-אלוף גל שוחמי, ציין כי לעת עתה, ובהתחשב בכך שהתחקיר התקיים ללא הקצין שנפצע, עולה כי חציית קו היורים היא הגורם הישיר שגרם לתאונה. עובדות אלו יבוררו בהמשך, אך עד כה עלה כי ההכנות לאימון היו תקינות, וכי הכוח ובעלי התפקידים היו כשירים לביצוע תפקידם.

מהתחקיר עלה כי במהלך תרגיל פלוגתי רטוב, כחלק מסדרת האש של קורס מפקדי פלוגות, מנהל התרגיל (מפקד צוות בקורס) נפגע מירי לוחם צה"ל מתרגל. הפגיעה אירעה כאשר חצה קו ירי ללא תיאום עם הכוח שביצע ירי מתוך המבנים. נסיבות אי התיאום נמצאות בבדיקה. התרגיל נעצר באופן מיידי, והפצוע קיבל טיפול רפואי ראשוני בשטח ומשם פונה במסוק לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

לש''ביה צאלים
לש''ביה צאלים | צילום: חדשות 13

מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק הנחה על הקמת צוות תחקיר מומחים בראשות קצין חי"ר וצנחנים ראשי, תת-אלוף דן גולדפוס. הצוות יכלול אנשי מקצוע מגופים שונים בתחומי האימונים, ניהול תרגילים והבטיחות בפרט. עוד הוחלט כי ביום ראשון הקרוב יתקיים עוצר אימונים כללי ויבוצע יום למידה בכלל היחידות בצה"ל לטובת חידוד נהלי הבטיחות. חקירת מצ״ח והתחקיר המבצעי נמשכים.

האירוע התרחש קצת אחרי השעה שבע בערב ביום רביעי, במתקן לוחמה בשטח בנוי, תוך כדי מטווח שעשו חיילים בקורס מפקדי פלוגות. הקצין, בדרגת סגן אלוף כבן 40, נפצע כאמור קשה. בחקירה הראשונית של האירוע עלה כי הלוחמים ביצעו ירי חי בתוך המתקן במסגרת תרגיל - שאושר על ידי מפקד הקורס. הקצין נתן פקודה להניח מסגרת פריצה על אחד הקירות, הלוחמים קיבלו אישר לדלג לשלב הבא, ואז הקצין חצה את קו היורים הקדמי ונורה בשוגג בידי קצין אחר.