החצייה לסוריה: התקבלה התרעה - הכוחות לא הספיקו לעצור הצעירה

צה"ל פרסם את תחקיר האירוע שבו ישראלית נכנסה לשטח סוריה, וקבע כי היא נגעה בגדר אלקטרונית באופן ששלח איתות לחיילים בגבול - אך לא עלה בידם לעצור אותה. "לא ניתן היה למנוע ממנה לעבור"

זמן צפייה: 01:26

צה"ל הציג הערב (שני) את תחקיר האירוע שבו צעירה ישראלית חצתה לסוריה בגבול רמת הגולן, וקבע כי הצעירה נגעה בגדר אינדיקטיבית אלקטרונית ששלחה התרעה לכוחות בגבול - אך הם לא הספיקו לעצור אותה.

מהתחקיר, שהוצג למפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, עולה כי הצעירה הגיעה לאזור מג'דל שמס כדי לחצות לסוריה. היא הכירה את השטח מטיולי עבר, וחצתה בשביל עיזים במעלה החרמון. היא הגיעה לגדר ישנה על הר החרמון, באזור שלא מכוסה ע"י המכ"ם. בשעה חצות היא טיפסה על הגדר שגובהה כ-2 מטרים ונכנסה לסוריה. כאמור ההתרעה הגיעה לפלוגה שיושבת במוצב סמוך אולם הכוחות לא הספיקו להגיע לצעירה ולעצור אותה. התצפיות לא ראו אותה.

התחקיר מציין שורה של שגיאות ותקלות בארוע אולם קובע כי אין רשלנות של כוחות צה"ל בארוע. התחקיר קובע כי גם אם היו הכוחות מנסים לעצור אותה הם לא היו מספיקים. הוחלט על חיזוק במרכיבי ביטחון בגבול הסורי כתוצאה מלקחי הארוע.אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם ומפקד עוצבת הבשן תא"ל רומן גופמן קבעו כי לא יינקטו אין צעדים אישיים ואין טיפול משמעתי נגד מי מקציני צה"ל בארוע. בכירים בצה"ל התריעו: לא ניתן לעצור אזרח ישראלי שנחוש להכנס למדינת אויב.

חיילים מסיירים בגבול סוריה ישראל מול מג'דל שמס לאחר אירועי יום הנכבה
חיילים מסיירים בגבול סוריה-ישראל מול מג'דל שמס | צילום: רויטרס

אתמול פרסם חזבאללה תיעוד של הצעירה הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה, כשהיא נוסעת עם רכבה ליד גדר הגבול עם לבנון ב-5 באוקטובר, בזמן שצה"ל היה בכוננות מחשש לפיגוע נקמה. צה"ל הרחיק אותה אז מהגדר מחשש שתיפגע בידי חזבאללה.

מעיון בעמוד הפייסבוק של הצעירה עולה כי הפרשה מהדהדת בין הפוסטים שנכתבו על ידה לאחרונה. היא תיעדה את עצמה ברשת החברתית מטיילת במקומות שונים וכתבה, בין היתר, "אף גדר לא תעצור אותי", "גם אם אמות מחר - עד הרגע האחרון אהיה חופשייה".