הערכות: צבא אסד יגיב באופן מוגבל על התקיפה המיוחסת לישראל

מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם מסר כי בתקיפה נהרגו 15 בני אדם, שישה אזרחים ותשעה לוחמים בשורות המשטר. באופוזיציה הסורית טענו כי בכוונת אסד להגיב באופן יזום בתקופה הקרובה

זמן צפייה: 00:42

גורמים באופוזיציה הסורית מעריכים הבוקר (שני) כי העובדה שהמשטר הסורי הבליט את הנפגעים בתקיפה המיוחסת לישראל, למרות שלרוב אינו נוטה לעשות כך, מצביע על כוונת צבא אסד ותומכיו להגיב באופן מוגבל, בין אם באופן יזום בתקופה הקרובה, ובין אם בירי טילים בודדים לעבר הגולן בתקיפה הבאה שתיוחס לישראל. מנגד, גורמים ערביים ציינו כי הם מעריכים שאסד לא יגיב כלל, ואם כן ככל הנראה ישתמש בירי מאסיבי של נ"מ נגד מטוסים בתקיפה הבאה שתיוחס לישראל, גם אם מטוסי חיל האוויר לא ייכנסו לשטח האווירי של סוריה.

כאמור, גורמים בצבא הסורי אמרו הלילה לסוכנות הידיעות הסורית "סאנא" כי ישראל ביצעה מתקפה על יעדים בדמשק ובחומס, וכי המתקפה בוצעה מהמרחב האווירי של לבנון נגד מטרות צבאיות של הצבא הסורי, מיליציות איראניות וחזבאללה ביישובים סאחנאיא וג'דידת-ערטוז, שנמצאים דרום מזרחית לדמשק.

על פי דיווחים המתקפה המשולבת התבצעה מהאוויר ומכיוון הים וכי אחד היעדים היה מחסני תחמושת בהר קלמון שבסמוך לגבול סוריה-לבנון. בתגובה, שיגר צבא סוריה עשרות טילי נ"מ. אחד מטילי הנ"מ ששיגרה סוריה נפל בחלק הטורקי של קפריסין.  קפריסין הודיעה כי הטיל, מתוצרת רוסיה, התפוצץ באוויר וכי לא היו נפגעים באירוע. במקביל, גוף האופוזיציה הסורי, "מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם", מסר כי בתקיפה המיוחסת לישראל נהרגו 15 סורים, בהם תשעה לוחמים בשורות המשטר ושישה אזרחים.

לראשונה: ארבעת משגרי הנ"מ הרוסיים תועדו מוצבים בסוריה

רה"מ בסיום קורס טיס: "נמשיך לפעול נגד התבססות איראן בסוריה"

רה"מ בצל הדיווח על תקיפה בסוריה: מונעים מהאויב להקים בסיסים

חלק מטיל הנמ הסורי בקפריסין
חלק מטיל הנמ הסורי בקפריסין | צילום: חדשות 13

לפני כשלושה שבועות דיווחה סוכנות הידיעות "סאנא" כי מערכות ההגנה האווירית של סוריה יירטו כמה טילים ששוגרו מישראל לעבר תל אל-חארה, במחוז דרעא שבדרום סוריה, המשקיף על רמת הגולן - כך דיווחה סוכנות הידיעות הסורית סאנא. לפי הדיווח, נגרם נזק רק למבנים, ולאחר מכן ישראל נקטה ב"לוחמה אלקטרונית", בכך ששיבשה פעילות של מערכות מכ"ם.

סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית דיווחה כי הטילים שוגרו ממוצבים של צה"ל מערבית להר החרמון ונטען כי שעה לפני התקיפה חגו מזל"טים ישראלים מעל אזור החרמון.

Whatsapp Image 2019 07 01 At 0
תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל | צילום: חדשות 13

לפני כחודש, כזכור, שוגרו שתי פצצות מרגמה משטח סוריה לעבר החרמון. אחת מהן נפלה בשטח ישראל וגרמה לנזק קל באתר, ואילו השנייה נחתה בשטח סוריה. לא הופעלה אזעקה, כיוון שהמערכות זיהו שהרקטות אינן צפויות ליפול בשטחים מיושבים. בנוסף, לא התבצע ניסיון יירוט של כיפת ברזל. בעקבות הירי, צה"ל ביצע תקיפות בסוריה, שבמהלכן, על פי ארגון המעקב הסורי לזכויות אדם, המזוהה עם האופוזיציה במדינה, נהרגו 10 בני אדם. על פי הדיווח, שלושה מההרוגים לוחמים סורים, והשאר חיילים זרים.

לאחר התקיפה, התייחס אליה ראש הממשלה נתניהו והבהיר כי בוצעה בהוראתו: "קיימתי אתמול התייעצויות ביטחוניות בעקבות הירי לגולן, בהן הנחתי את צה"ל על פעולה תקיפה". נתניהו שלח מסר לגורמים ששיגרו את הרקטות לעבר ישראל: "איננו מוכנים לסבול ירי לשטחנו ואנו מגיבים בעוצמה רבה כנגד כל תוקפנות נגדנו". לדבריו, "זו מדיניות עקבית שתמשיך למען ביטחון ישראל".