בשל מחלוקת בנוגע לסמכויותיה: חברי ועדת הבדיקה לצוללות התפטרו

יו"ר הוועדה סטרשנוב הודיע לשר הביטחון כי הוא ושני החברים הנוספים מתפטרים בעקבות רצון היועמ"ש להגבילה לאור התנהלות ההליך הפלילי: "חוששני כי הוועדה נותרה עם סמכויות מוגבלות ביותר"

צוללות (ארכיון)
צוללות (ארכיון) | צילום: דו"צ

חברי ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות הודיעו היום (שלישי) לשר הביטחון בני גנץ על התפטרותם. זאת, בשל מחלוקת של חברי הוועדה עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע לסמכויותיה.

יו"ר הוועדה, השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, כתב לגנץ: "מהדיונים המתנהלים בנושא סמכויות הוועדה בין היועץ המשפטי למערכת הביטחון ובין נציגי היועץ המשפטי לממשלה, הנני למד כי נוכח ההליכים הפליליים המתנהלים במקביל, בדעתו של היועץ המשפטי לממשלה להטיל מגבלות של ממש על עבודת הוועדה. במצב דברים זה, חוששני כי הוועדה נותרה עם סמכויות מוגבלות ביותר".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

תקרית חריגה בגדה: לוחמי שב"כ ירו בשוגג לעבר רכב ישראלי

סגנית מיס צרפת סיפרה שהיא בת לישראלי – והותקפה

"רוצה פינה חמה": האב היחידני שנותר ללא פרנסה - ואיבד את ביתו

צוללת חיל הים הישראלי
צוללת חיל הים הישראלי | צילום: רויטרס

לאחר מכן שיגר גנץ מכתב למנדלבליט, בו ביקש ממנו לסיים את הליך הבחינה בהקדם ולאפשר למנות לוועדה חברים חדשים: "לאור החשיבות הרבה של הנושא, מבקש לסיים באופן דחוף את הליך הבחינה ולאפשר את תחילת עבודת הוועדה משום שמדובר בנושא בעל חשיבות ראשונה במעלה - ביטחונית, כלכלית וציבורית".

כזכור, לפני כשלושה שבועות, כשבוע לאחר שהכריז גנץ על הקמת הוועדה, מנדלבליט ביקש ממנו שלא תחל בעבודתה - עד שיסיים את בדיקתו אם היא עלולה להפריע להליך הפלילי נגד המעורבים בפרשה. "נוכח סוגיות שונות, שכבר ברור שמתעוררות בעת הזו, אבקש כי הוועדה לא תחל בעבודתה עד לסיום הבחינה והעברת ההנחיות הנדרשות", כתב היועץ.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה למכתבו של היועמ"ש: "עבודת הוועדה והתנהלותה ייעשו בכפוף להנחיות מקצועיות של היועץ המשפטי לממשלה כפי שנמסר עם ההודעה על פתיחתה, וזאת מתוך כוונה שלא לפגוע בתקינות ההליך הפלילי. נפעל בכדי שהוועדה תחל את פעילותה ללא דיחוי, מיד לאחר שיתקבלו הנחיות היועמ״ש".

כאמור, לפני כחודש הודיע גנץ כי החליט להקים ועדת בדיקה שתבחן את עסקת הצוללות וכלי השיט, שעמדה בבסיס פרשת הצוללות, שבמסגרתה הואשמו בכירים בלקיחת שוחד. מלבד סטרשנוב, גנץ מינה את האלוף במיל' אברהם בן שושן ואת ישראלה פרידמן.

השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב, ושר הביטחון בני גנץ
השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב, מהוועדה שתבחון את פרשת הצוללות, ושר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

גנץ קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדוח הסופי. כמו כן, בפני שר הביטחון הוצגו מספר סוגי ועדות אפשריים טרם גיבוש עבודת המטה, ולבסוף הוא בחר בוועדת הבדיקה הממשלתית, שתהיה מוסמכת לפנות לכל אדם, ובכלל זאת למי שהיה שמעורב כיום או היה מעורב בעבר, בהליכי רכש ולזמנו למתן עדות בפניה.

כזכור, לפני כשנה החליטה הפרקליטות להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו דוד שרן, השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג ועד המדינה לשעבר מיקי גנור בגין שוחד. עורך דינו לשעבר של ראש הממשלה, דוד שמרון, יואשם כפוף לשימוע בהלבנת הון במסגרת פרשת הבנק השוויצרי, שהיה תולדה של פרשת הצוללות. כתב אישום כפוף לשימוע הוגש כמה שבועות מאוחר יותר גם נגד אבריאל בר יוסף.