שב"כ חשף: אזרח ישראלי הופעל והתבקש למסור מידע לאיראן

מהחקירה עלה כי הנאשם היה בקשר עם גורמים מטעם המודיעין האיראני ועם פעיל של החזית העממית בלבנון. ברשותו נמצאו אמצעי הצפנה וכן דיסק און קי אותו ניסה להשמיד בעת מעצרו

אמצעי קשר מוצפן, דיסק או קי וקידודים
אמצעי קשר מוצפן, דיסק או קי וקידודים שנתפסו ברשות החשוד | צילום: תקשורת שב"כ

הותר לפרסום: בבית המשפט המחוזי בלוד הוגש היום (שלישי) כתב אישום נגד אזרח ישראלי בן 50, המייחס לו עבירות ביטחוניות חמורות. הגבר מואשם במגע עם סוכן חוץ, גילוי החלטה לבגוד, מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, השמדת ראיה, איסור הלבנת הון וכן שיבוש מהלכי משפט.

תחילת הסיפור לפני כשנתיים, אז היה הנאשם בקשר עם אזרח לבנוני בשם חאלד ימאני דרך הפייסבוק. במסגרת הקשר, באפריל 2018 נפגשו השניים בדנמרק, וכמה חודשים לאחר מכן נפגשו גם בפריז. על פי כתב האישום, כשנפגשו בפריז אמר חאלד לנאשם שהוא מתווך מטעם גורמי מודיעין וביטחון מאיראן, אשר מעוניינים ליצור קשר עימו ולשתף איתו פעולה באופן חשאי. הנאשם הסכים וקיבל מחאלד מכשיר הצפנה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ועדת הקורונה נגד המשך ההסגר: "הנזק הכלכלי יוביל לאובדן חיים"

יותר מ-9,000 ישראלים נדבקו בקורונה; מניין המתים עלה ל-60

נתניהו עונה לחמאס: מוכנים לשיח כדי להשיב את החללים והנעדרים

חאלד ימאני
חאלד ימאני | צילום: תקשורת שב''כ

חאלד הורה לנאשם ליצור קשר עם הגורמים האיראנים באמצעות המכשיר לאחר שובו לישראל. כשחזר לארץ ולא הצליח ליצור קשר עם אותם גורמים, הנאשם סיפר זאת לחאלד והשני הסביר לו מה לעשות. בכתב האישום נכתב כי בשלב זה, החל הנאשם לחשוש כך שהשליך את מכשיר ההצפנה לביוב, וכן שרף פתקית עליה רשם את כתובת הדואר האלקטרוני דרכה אמור היה להעביר את המסרים המוצפנים לגורמים האיראנים.

עוד עלה בכתב האישום כי במהלך פברואר 2020, בשלושה מועדים שונים, נפגש הנאשם בבודפשט עם שני אנשים נוספים שהציגו עצמם כנציגים מטעם מנגנוני ביטחון של איראן. במהלך המפגשים, מסר הנאשם לאיראנים מידע ושוחח עימם על סוגיות שונות - "והכול בכוונה לסייע לאיראן במאמציה לפגוע במדינת ישראל בדרך של איסוף מידע מודיעיני, ביטחוני, מדינית, אזרחי, חברתי ותקשורתי", לשון כתב האישום.

מפגינים פרו-ממשלתיים איראניים משתתפים בהפגנה בטהראן, איראן
מפגינים פרו-ממשלתיים איראניים משתתפים בהפגנה בטהראן, איראן | צילום: רויטרס

הצדדים סיכמו כי לאחר שובו של הנאשם לישראל, הוא יידרש לסייע לאיראנים במספר מישורים, הכוללים חיווי דעה על מגויסים פוטנציאליים ומסירת מידע על נושאים ומוקדים נוספים על פי דרישה. בנוסף, העבירו האיראנים לנאשם סכום של 5,000 יורו, זאת עבור כיסוי הוצאות נסיעתו לבודפשט ועבור כיסוי הוצאות עתידיות במסגרת הקשר עימם.

על פי כתב האישום, לפני כחודש ניסה הנאשם להעביר מסרים לאיראנים באמצעות מכשיר הצפנה אחר שקיבל מהם. הוא לא הצליח לעשות זאת, ובשלב הזה כבר נעצר על ידי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל. כשנעצר נתפסו ברשותו, בין היתר, אמצעי ההצפנה וכן דיסק און קי אותו ניסה להשמיד בעת מעצרו.

מהשב"כ נמסר כי "תוצאות החקירה מעידות על עומק הקשרים בין איראן לבין ארגון החזית העממית, ומאמציהם לבצע פעילויות ריגול וטרור בתוך ישראל, וזאת גם בעת ההתמודדות העולמית עם מגפת הקורונה אשר התפשטה באיראן בצורה קשה", לשון ההודעה. "חקירה זו ממחישה פעם נוספת כי איראן ושלוחיה פועלים לגיוס וניצול של אזרחים ישראלים לטובת צרכיה של איראן".