ברקע ההיתקלות בגבול עזה: דריכות בצה"ל לקראת ההפגנות על הגדר

במערכת הביטחון ערוכים בכוחות מתוגברים, ומצפים להתקהלויות המוניות ולהפרות הסדר השבועיות לאחר חיסול המחבל. בעזה לא מבטיחים נקמה, אך גורמים טוענים כי ישראל "תשלם על הפשע שביצעה"

זמן צפייה: 02:22

המתיחות בדרום: דריכות נרשמת היום (שישי) במערכת הביטחון לקראת הפרות הסדר השבועיות הצפויות להתרחש בגבול רצועת עזה. זאת, ברקע ההיתקלות בגבול הרצועה, שבה חוסל מחבל שחדר מעזה, וגרם לפציעתם של שלושה חיילים.

צה"ל ערוך בכוחות מתוגברים באזור, ונערך לכל תרחיש אפשרי בגדר. בד בבד, בעזה אומנם לא הבטיחו נקמה על התקרית, כפי שעשו בעבר, אך היו גורמים שטענו כי ישראל "תשלם על הפשע שביצעה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תחקיר ההיתקלות ברצועה: המחבל שהה כשעתיים בשטח ישראל

דקה אחר דקה: כך בוצע פיגוע הירי בגבול הרצועה

דיווח פלסטיני: אחיו של המחבל נהרג בעבר בהפגנות בגבול הרצועה

הפגנות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה
הפגנות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה | צילום: החדשות 13

כזכור, מחקירה ראשונית של ההיתקלות בין כוח צה"ל לבין פעיל חמאס, האני אבו סלאח, בגבול הרצועה, עולה כי המחבל שהה בשטח ישראל כשעתיים. כך סיפר אתמול קצין בכיר באוגדת עזה בשיחה עם כתבים צבאיים. כמו כן, הצבא חשש כי המחבל מסתתר בעמדת צה"ל, ולכן טנק ירה פגז לעברו כדי לוודא שאינו שם.

האירוע החל סמוך לשעה 2:00, כאשר אבו סלאח זוהה כ-250 מטרים מהגדר. תחילה לא זוהה נשק אך האירוע הוכרז כפח"ע. כוח צה"ל הוזנק למקום, ורק כאשר המחבל חצה את הגדר זוהה כי הוא נושא עימו נשק.

המ"מ נסע עם רכבו לנקודה אליה הוכוון, וכשפרק מרכבו החלו חילופי אש בינו לבין המחבל. המפקד נפגע ושלושה לוחמים נוספים נפצעו. כוחות נוספים בפיקודו של סגן מפקד הפלוגה הגיעו למקום, זיהו את המחבל כ-30 מטר מהגדר והצליחו לפגוע בו.

אבו סלאח, המחבל שירה לעבר כוח צה''ל בגבול הרצועה
אבו סלאח, המחבל שירה לעבר כוח צה''ל בגבול הרצועה | צילום: החדשות 13

הקצין שיבח את פעולת הלוחמים ואמר כי "אין הישג בלהרוג מהר מחבל, אני רוצה שזה יהיה לאט ומסודר. הלוחמים שיחקו אותה, עמדו במשימה וחתרו למגע. כשהתקשרתי לראש המועצה גדי ירקוני הערתי אותו משינה – וזה ההישג הנדרש".

כאמור, האני אבו סלאח חדר הלילה משכונת עבסאן שברצועת עזה לשטח ישראל וביצע פיגוע ירי, בעקבותיו נפצע קצין צה"ל באורח בינוני ושני חיילים נוספים קל. בצד הישראלי של הגבול נמצאים כלים הנדסיים כבדים של צה"ל שבונים את פרויקט "זוהר דרומי", הקיר התת קרקעי נגד מנהרות חמאס, וכן גדר עילית גבוהה בדומה לזו שהוקמה בגבול עם מצרים. העובדה שלא הייתה במקום גדר מסוג זה, סייעה לחדירת המחבל - שהפתיע את כוח גולני.

בנוסף, ניצל אבו סלאח את העובדה שיש במקום תלוליות חול - והסתתר מאחוריהן. כאשר הכוח של גדוד 12, שכלל את מפקד המחלקה ושישה חיילים הגיע למקום, פתח המחבל באש לעברם - ופצע את שלושת החיילים. במקביל, הגיע מכיוון אחר מפקד הפלוגה יחד עם חיילים נוספים, כשהם מודעים למיקומו של המחבל שמסתתר מאחורי תלולית. הכוח הסתער לעבר אבו סלאח, חיסל אותו - ולמעשה הביא לסיום האירוע.