מטפל במרכז חוסן על שגרת התושבים בדרום: "החרדות רק מצטברות"

יונתן שושן מהקואליצייה הישראלית לטראומה סיפר על התמודדויות הניצבות בפני האזרחים, בעקבות האירועים החוזרים ונשנים: "רמת מתח מאוד גבוהה - כל פעולה יום-יומית קשורה למציאות הביטחונית"

זמן צפייה: 04:27

יונתן שושן, מהקואליצייה הישראלית לטראומה המפעילה את מרכזי החוסן הנפשי בדרום, סיפר היום (רביעי) על השלכות האירועים הביטחוניים המתמשכים על תושבי הדרום. "אנחנו פוגשים דור שני של אנשים שהיו חשופים למציאות הזאת כילדים", סיפר שושן בריאיון לחדשות עם יעקב איילון. "היום הם הורים צעירים, כך שהדברים הצטברו. אנלוגיה טובה למצב היא שמדובר באלרגיה, ולא בחיסון שניתן פעם אחת", אמר שושן. "בכל פעם יש יותר ויותר אירועים, וזה גורם לגוף להיות יותר ויותר רגיש".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מטפלי החוסן בשדרות פועלים מסביב לשעון – אך לא מקבלים משכורת

במהלך פסטיבל מוזיקה בשדרות: 3 רקטות שוגרו מעזה - 2 יורטו

"הזדמנות להזדהות": המיזם שמביא את סיפורי תושבי הדרום לת"א

אירוע הירי האחרון בשדרות, במהלך פסטיבל מוסיקה
אירוע הירי האחרון בשדרות, במהלך פסטיבל מוסיקה | צילום: חדשות 13

האירוע האחרון בשדרות היה לטענתו של שושן משמעותי ביותר עבור התושבים בשדרות ועוטף כולו. "חמשת אלפים אנשים צריכים משום מקום לתפוס מחסה שאין, ילדים הולכים לאיבוד והוריהם מחפשים אחריהם. לא ברור מה קורה, ואם ייפול טיל בשטח האירוע או לא". לדבריו, "אירוע כזה נשאר הרבה מאוד זמן אצל האנשים, ובמרכז החוסן אנחנו מרגישים את זה בפניות שהגיעו בעקבותיו".

כל אירוע לבדו מייצר חרדה, אך שושן מדגיש שמדובר בשגרה, וכי החרדה באה לידי ביטוי בכל רגע ורגע בחייו של תושב הדרום. "זה מתבטא כמעט בכל פעולה. כל תושב יודע שזה יכול לקרות בכל רגע נתון, ולכן הוא צריך לחשוב אם לחגור את הילדים כשהוא נוסע או לא, או כשהוא מתכנן לטייל הוא צריך לשאול את עצמו אם יש לו מקום מוגן שבו הוא יכול למצוא מחסה". עוד אמר, "כל פעולה יום יומית קשורה למציאות הביטחונית. מי שמבחוץ לא מבין את זה – הוא שומע בחדשות שהיה אירוע בשדרות ועבר לאייטם החדשותי הבא".

יונתן שושן, מהקואליצייה הישראלית לטראומה שמפעילה את מרכזי החוסן הנפשי בדרום.
יונתן שושן, מהקואליצייה הישראלית לטראומה שמפעילה את מרכזי החוסן הנפשי בדרום. | צילום: חדשות 13

שושן הוסיף וציין כי זה שנה וחצי, מאז תחילת "הפגנות השיבה" על גדר המערכת מסוף מארס 2018, הדרום מצוי במצב חירום מתמשך. "מידי פעם יש גלים שמגיעים לתקשורת, כמו האירוע האחרון בשדרות, אבל כל השנה יש הפגנות מאוד אלימות, שריפות, בלונים. בשנה וחצי האחרונה התושבים צריכים להתמודד עם רמת מתח מאוד גבוהה".

לבסוף הזכיר במה יכול לסייע מרכז החוסן. "אנחנו לא יכולים לשנות את המציאות, אבל אנחנו יכולים לתת לתושבים כלים למצוא את הכוחות להתמודד עם המצב הזה. ובאמת תושבי העוטף מפגינים יכולת עמידות מאוד מרשימה". עוד הוסיף והתייחס על הדיווחים לפיהם חלק מאנשי מרכז החוסן לא מקבלים משכורות על פועלם. "שאלות בנושא התקציב אני מציע להפנות למשרד הבריאות. נאמר לנו שהנושא ייפתר בימים הקרובים".