הלוחם שירה למוות בפלסטיני ועלול לעמוד לדין - בריאיון ראשון

החייל, שירה באחמד מנאסרה בזמן פעילות מבצעית כיוון שחשד שהוא מעורב בטרור, טען כי "עשיתי את כל מה שלימדו אותי", והוסיף כי "עליתי לארץ כדי להתגייס - חושב שזו הייתה טעות"

זמן צפייה: 06:11

ביום ראשון הודיעה התביעה הצבאית ללוחם צה"ל שהיא שוקלת להעמידו לדין פלילי, בשל פעילות מבצעית בשטחים שבמהלכה ירה למוות באחמד מנאסרה, פלסטיני חף מפשע, כיוון שחשד שהוא מעורב בטרור. מדובר במהלך נדיר, היות שהתביעה הצבאית לרוב לא מגישה כתבי אישום נגד לוחמי צה"ל על פעילות מבצעית.

כעת, הלוחם מספר לראשונה על האירוע מהצד שלו וטוען כי: "עליתי לארץ כדי להתגייס, כרגע אני חושב שזו הייתה טעות בשבילי. מרגיש כאילו הסתובבתי וחטפתי סכין בגב". החייל, שנשאר בעילום שם, סיפר כי "באותו יום היו כמה אירועים. זרקו למוצב שלנו בקבוקי תבערה, הייתה דריסה, שהייתה התרעה של פיגוע בגזרה. שמעתי בומים של משהו שקורה בחוץ".

"ראיתי בן אדם שזרק אבנים, עשיתי כל מה שלימדו אותי במצב הזה, נוהל מעצר חשוד, זה לא עזר", סיפר, "אמרתי שאם אני לא עושה משהו עכשיו, יכול להיות שיהיה מקרה יותר גרוע. יריתי למותן שלו, לא עזר גם. מהרגשה שלי ולפי מה שלמדתי ראיתי שזה סכנת חיים ולקחתי את ההחלטה שאני חייב לנטרל את הבן אדם, כי אם לא - יכול להיות שהאירוע יהיה יותר חמור".עש

הלוחם שזומן לשימוע לקראת העמדה לדין לאחר שירה למוות בפלסטיני
הלוחם שזומן לשימוע לקראת העמדה לדין לאחר שירה למוות בפלסטיני | צילום: חדשות 13

החייל ציין כי הוא "בטוח שעשיתי מה שצריך לעשות. אני לא חושב שמגיע לי לשבת בכלא על זה שעצרתי כשהייתה סכנת חיים ויכלתי להציל אנשים ממוות. אנשים חושבים שאבן לא יכולה לעשות יותר מדי, אבל אני אישית ראיתי איך בן אדם יכול להיפצע מאוד קשה מפגיעה של אבן".

כמו כן, הוא סיפר כי הוא עולה חדש שעלה לארץ כדי להתגייס, והוסיף כי "ההורים שלי אמרו שהם יתנו את הנשמה כדי לעזור לי, כי הם יודעים שזה לא מגיע לי. אבל עכשיו זה החלטה של הצבא ושל המדינה".

אחמד מנאסרה, נהרג מאש לוחם צה''ל
אחמד מנאסרה, נהרג מאש לוחם צה''ל | צילום: באדיבות המשפחה

רן כרמי בוזגלו, פעיל ימין שהתגייס לעזור לחייל, ציין כי "המפקדים שלו בשלבים הראשונים שיבחו אותו, אמרו לו כל הכבוד פעלת כהלכה. אחרי שנה מחליטים להגיש כתב אישום להרוס לו את החיים? לא יקום ולא יהיה".

תגובת דובר צה"ל: "במהלך האירוע ירה החייל והרג תושב פלסטיני ופצע תושב אחר. מהחקירה עולה לכאורה שהירי בוצע תוך חריגה מכללי הפתיחה באש ובאופן בלתי מקצועי. יצוין כי האירוע התרחש סמוך לאחר התרעה בדבר אפשרות לפיגוע בסביבה הקרובה לעמדה שאייש החייל. לאחר השימוע תתקבל החלטה האם להגיש כתב אישום ואם כן באילו עבירות".