לראשונה: ארבעת משגרי הנ"מ הרוסיים תועדו מוצבים בסוריה

חברת "אימאג' סאט" הישראלית פרסמה תמונה שבה ניתן לראות את מערכות טילי ה-S-300 באזור מאסייאף שבצפון מערב המדינה, כאשר בפעם הראשונה נראה גם המשגר הרביעי

צילומי לווין של ארבעת משגרי הנמ שהרוסים מכרו לסורים באזור מאסייאף בצפון מערב סוריה
צילומי לווין של ארבעת משגרי הנמ שהרוסים מכרו לסורים באזור מאסייאף בצפון מערב סוריה | צילום: ImageSat International

חברת אימאג' סאט הישראלית פרסמה היום (ראשון) תיעוד שבו ניתן לראות לראשונה את ארבעת משגרי ה-S-300 שרוסיה מכרה לסוריה, מוצבים באזור מאסייאף שבצפון מערב המדינה. שלושה מהמשגרים תועדו כבר בחודש פברואר, אולם כעת, כאמור, נראית לצדם גם המערכת הרביעית.

בתמונה ניתן לראות כי סמוך למערכת ה-S-300 נפרסו שני מכ"מים וכי מסביב למשגרים נסלל כביש ממולכד, שמטרתו למנוע גישה בלתי רצויה למקום.

שדה תעופה צבאי בסוריה
שדה תעופה צבאי בסוריה | צילום: החדשות 13

בפברואר האחרון, פרסמה חברת המודיעין ISI דוח קצר בעקבות תצלום לווין שבו נראים משגרי מערכת ה-300-S בסוריה מורמים לכיוון השמיים. בצילום ניתן לראות ארבעה משגרים, כאשר אחד מהם מכוסה על ידי רשת הסוואה.

בחודש אוקטובר, כשבוע לאחר הגעת מערכת ה-300-S פרסמה ISI דוח ובו מוצג מיקום הסוללה, על ארבעת משגריה, ותהליך הגעתה לבסיס בו היא מוצבת. אנשי החברה העריכו אז כי הסוללה טרם הפכה מבצעית, שכן לטענתם ניכר בצילומים כי חסרים רכיבים במערכת.

מערכת הגנה אויירית שהציבה רוסיה בסוריה
מערכת הגנה אויירית שהציבה רוסיה בסוריה | צילום: יוטיוב

באוקטובר האחרון, דיווח העיתון הרוסי "איזבסטיה" מפי גורמים בכירים במשרד ההגנה הרוסי כי רוסיה סיפקה לסוריה שלוש מערכות הגנה אוויריות מסוג S-300PM-2, הנחשבות מתקדמות ואיכותיות יותר מהגרסה הרגילה. אחד השדרוגים המשמעותיים במערכת טילי ה-2PM היא מערכת מכ"ם פונקציונלית ומרכז שליטה ובקרת אש מתקדם.

זאת, לאחר שבתקופה שקדמה לכך רוסיה העבירה לסוריה מערכות הגנה אוויריות מסוג 300-S וזאת ברקע הפלת מטוס הביון הרוסי על ידי אש נ"מ סורית בזמן שישראל תקפה בלטקיה. לפי הדיווח, שלוש מערכות ה-PM-2 שהועברו לסוריה כוללות יכולות תיאום עם המערכות הרוסיות, באופן המאפשר העברת תמונת מצב עדכנית בין כלל הגורמים המשתתפים בלחימה ומנהלים אותה.

בדיווח עוד צוין כי פעולות השדרוג וההתאמה של מערכת ה-S-300 הקלאסית לרמה של S-300PM-2 בוצעו בשלהי שנת 2010 ונעשו בשל הצורך הרוסי במערכת מדויקת יותר שתדע להתמודד עם האתגרים החדשים של הלחימה המודרנית. מערכות המשגר הוטמעו כבר בתורת הלחימה הרוסית, ומכאן, על פי הדיווח, הביטחון בתקשורת מדויקת בין חיל האוויר הרוסי לבין ההגנה האווירית הסורית. כך, למעשה, יוכלו יחידות הנ"מ הסוריות להשתמש, במידת הצורך, בתחמושת מודרנית, חזקה וארוכת טווח יותר מאשר S-300 הקלאסי, ללא חשש לסיכון כוחות אוויריים רוסים. בתוך כך, נשיא סוריה בשאר אסד נועד בדמשק עם שליחו המיוחד של הנשיא פוטין, אלכסנדר לברנטייב, ועם סגן שר החוץ הרוסי. מדמשק נמסר כי הפגישות עסקו בהתפתחויות האחרונות באזור. עוד נמסר כי הנשיא הסורי הדגיש בפני הבכירים הרוסים את הצורך בהמשך המלחמה בטרור ודחה התערבות כל גורם חיצוני בענייניה הפנימיים של סוריה.