המחבל שהשליך לוח שיש על לוחם דובדבן לוברסקי - הורשע ברצח

בית המשפט הצבאי הרשיע את אסלאם נאג'י, שהרג את רונן לוברסקי במהלך פעילות מבצעית של היחידה במאי אשתקד והודה במעשה, גם בשיבוש הליכי משפט. גזר דינו יינתן בקרוב

 רונן לוברסקי, חייל דובדבן שמת מפצעיו
רונן לוברסקי, חייל דובדבן שמת מפצעיו | צילום: באדיבות המשפחה

בית המשפט הצבאי ביהודה הרשיע הבוקר (ראשון) את הפלסטיני איסלאם נאג'י בגרימת מותו של לוחם דובדבן רונן לוברסקי (עבירה המקבילה לרצח בבתי המשפט האזרחיים). כמו כן הורשע בשיבוש הליכי משפט.

בחודש מאי הוגש כתב אישום בגין רצח נגד אסלאם נאג'י, תושב מחנה הפליטים אל-אמערי שליד רמאללה, שנעצר על ידי לוחמי דובדבן בחשד שהשליך לוח שיש על חברם ליחידה, רונן לוברסקי - והרג אותו. התביעה הצבאית הגישה את כתב האישום לבית המשפט הצבאי, והעבירה בה נאג'י בן ה-32 מואשם היא גרימת מוות בכוונה. התביעה הצבאית ביקשה גם להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים בעניינו.

משפחת לוברסקי דרשה מהפרקליטות הצבאית לבקש עונש מוות לנאג'י. "אנחנו לא רוצים שהמחבל יהווה קלף מיקוח לעסקאות עתידיות, ישוחרר ויחזור לטרור, כמו שלצערנו קורה במקרים רבים", אמר אריק לוברסקי, אחיו של רונן.

רונן לוברסקי
רונן לוברסקי | צילום: באדיבות המשפחה

כזכור, לוברסקי נהרג בחודש מאי במהלך פעילות של דובדבן במחנה הפליטים אל-אמערי שליד רמאללה. כוח של היחידה הגיע למקום לצורך מעצר מבוקש של חשוד בתכנון פיגועים, ולוברסקי נשאר לאבטח ברחוב, בעת שכוח אחר נכנס לבצע את המעצר. בשלב זה הושלך לוח שיש גדול מאחד המבנים במקום שפגע ישירות בראשו. למרות שחבש קסדה, נפצע לוברסקי אנוש, ויומיים אחר כך מת מפצעיו בבית החולים.

כשבועיים לאחר האירוע נעצר נאג'י במחנה הפליטים אל-אמערי שליד רמאללה, על ידי חבריו של לוברסקי מיחידת המסתערבים של דובדבן. במהלך חקירתו, הודה במעשה ושיחזר אותו.

"יש לי תשעה אחים", סיפר המחבל בחקירתו, שתמלוליה מובאים בכתב האישום נגד המפגע, והוסיף: "אחד הרגתם, ארבעה נוספים שפוטים למאסר עולם ועוד אח נעצר לילה אחד בשעה שתיים וחצי. ישנו בבית עם אמא שלי, קמתי וראיתי ש'דובדבן' אצלנו בבית. הם הורידו את אחי לרצפה ואמרו לו מילים גסות. מאז פיתחתי שנאה מיוחדת והחלטתי להתנקם".

כשנשאל על ידי החוקרים כיצד הוא מכיר את השם דובדבן, ענה המחבל: "'דובדבן' ירו באחי נאסר ב-1990 והוא נפצע קשה, במאי 1994 הם הרגו את אחי עבד. ככה החלטתי להתעניין ביחידה שמתמחה בהריגת מבוקשים ומתנגדים לכיבוש. נכנסתי לאינטרנט וצפיתי בפשיטות שלהם. למדתי לזהות אותם בלבוש, במסיכות ובקסדות, אפילו במבנה הגוף והאופן שבו הם מחזיקים נשק", סיפר.

אסלאם נאג'י - המחבל שהרג את לוחם דובדבן רונן לוברסקי
אסלאם נאג'י - המחבל שהרג את לוחם דובדבן רונן לוברסקי | צילום: חדשות 13

נאג'י ריצה עונש מאסר בכלא הישראלי בין השנים 2004 ל-2009, בגין פעילות חמאס ענפה, הכוללת מעורבות בפיגוע ירי. לפי השב"כ, כמה מאחיו של אבו חמיד הם פעילי חמאס, שבעבר הוציאו לפועל פיגועים, בהם פיגוע הירי ב"סי פוד מארקט" שבתל אביב, שבו נהרגו שלושה ישראלים, אח אחר השתתף ברציחתו של רכז שב"כ נועם כהן ב-1994.

"התעוררתי מצעקות של חיילים וראיתי שהם מ'דובדבן'. עליתי לגג וכשראיתי שאין עליו חיילים החלטתי להשליך עליהם 'טובה' – בלוק במשקל 18 קילו", אמר נאג'י בהתייחסו לערב שבו רצח את לוברסקי. "הרמתי את ה'טובה' ושמתי על מעקה הגג, החיילים עמדו מתחת למדרגות. אחד יצא והלך לכיוון השער, כיוונתי והייתי בטוח שאפגע. השלכתי את הבלוק, שמעתי קולות והבנתי שפגעתי בראש שלו". בהמשך החקירה סיפר המחבל גם כיצד ניסה להטעות את השב"כ ואף הפיץ שמועה במספרה בכפר כי החייל נהרג בעת שנפל מסולם.

אסלאם נאג'י - המחבל שהרג את לוחם דובדבן רונן לוברסקי
אסלאם נאג'י - המחבל שהרג את לוחם דובדבן רונן לוברסקי | צילום: חדשות 13

בחודש אוגוסט האחרון נפתח בבית הדין בכלא עופר משפטו של אסלאם נאג'י. משפחתו של לוברסקי עזבה את הדיון במחאה על כך שהרכב השופטים שנקבע כיוון שאינו מאפשר מתן גזר דין מוות. "מדובר בביזיון, מדינת ישראל ירקה לנו בפנים. כל מי שאחראי על ההחלטה לא למנות שלושה סגני אלופים בהרכב השופטים, צריך להסתכל בפניהם של החיילים ולהגיד להם שהם שומרים עליהם", אמר אריק לוברסקי, אחיו של החייל.

לפני הדיון חזר ולדימיר לוברסקי, אביו של החייל, על דרישת המשפחה "להטיל עונש מוות למחבל". עוד הוסיף כי "אנחנו מצפים ממערכת המשפט ומהדרג הפוליטי ללכת בכיוון הזה ולקבל את ההחלטות הנבונות. המטרה היא התרעה ומיגור הטרור". אריק לוברסקי הוסיף כי "באנו כדי לוודא שהרכב השופטים לא מתכוון לסכל את עונש המוות".