הרמטכ״ל גינה את התקיפות ביצהר; בישוב דורשים מהנערים לעזוב

רא"ל כוכבי כינה את מקרי האלימות נגד לוחמי גדס"ר גולני "התנהגות עבריינות", וגם נתניהו הבטיח למצות את הדין. בהתנחלות תקפו גם כן: "זו שערוריה ובושה". גדוד מג"ב יגיע לתגבור

זמן צפייה: 01:06

האלימות ביצהר: ראש המטה הכללי, רא"ל אביב כוכבי, גינה הבוקר (ראשון) בחריפות את שני אירועי תקיפת חיילי גדוד הסיור של גולני בסוף השבוע, וכינה אותם "התנהגות עבריינית". מדובר צה"ל כי "הרמטכ"ל הנחה לאתר את כלל המעורבים ולמצות איתם את הדין. הרמטכ"ל קובע שלא יעלה על הדעת שחיילי צה"ל, שעושים לילות כימים להגנת המתיישבים, יותקפו על ידי אלה המוגנים על ידם".

עוד נמסר כי "בשיחה משותפת בין הרמטכ״ל לראש השב"כ, נדב ארגמן, ולממלא מקום מפכ"ל משטרת ישראל, ניצב מוטי כהן, הוחלט לרכז מאמץ ולפעול בשיתוף פעולה למגר בכל דרך תופעה חמורה זו. צה"ל יפעל יחד עם השב"כ והמשטרה למצות במהרה את הדין עם מפרי החוק והסדר. אירועים מסוג זה מסיתים את צה״ל מהעיסוק במשימתו העיקרית, היא ההגנה על אזרחי ותושבי המדינה, ושמירה על הסדר הציבורי והביטחון".

״מדובר בקומץ מועט של נוער עברייני שנגדו נדרש לפעול בחומרה רבה", אמר מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, "אני מגנה כל אירוע בו תוקפים חיילים, מפקדים ואזרחים באלימות פיזית ומילולית בכל תוקף. אני רואה חומרה רבה באירועים האחרונים. צה״ל וכוחות הביטחון בפיקוד המרכז פועלים בשיתוף פעולה מלא עם המועצה האזורית שומרון על מנת למנוע פעולות מסוג זה ולהבטיח שמירה על הביטחון ושגרת החיים בקרב תושבי הגזרה". בעקבות  האירועים, במערכת הביטחון הוחלט שגדוד של משמר הגבול יפעל מעתה ביצהר.

הרכב הצבאי שגלגליו נוקבו ע''י מתנחלים ביצהר
הרכב הצבאי שגלגליו נוקבו ע''י מתנחלים ביצהר | צילום: חדשות 13

במזכירות ההתנחלות הודיעו לנערי הגבעות כי הם דורשים מהם לעזוב בעקבות האירועים. "היישוב רואה את התנהלות הנערים ותקיפת חיילי צה"ל כשערוריה ובושה", נכתב בהודעה, "מזכירות היישוב הגדירה כללי התנהגות ברורים., כתנאי סף לנוכחות בני נוער במרחב יצהר והגבהות. קווים אדומים אלה הוצפו על ידינו שוב ושוב המפגשים ושיחות, אך לצערנו הרב, האירוע החמור ממחיש כי הם לא קיבלו ביטוי במציאות".

עוד הוסיפו: "משכך, אנו דורשים מהנערים לעזוב את יצהר, ועד להודעה חדשה, מסירים לחלוטין את חסות היישוה מנוכחותם כאן, על כל המשתמע מכך. לצערנו, שרשרת האירועים בימים האחרונים נעוצנ בגירוש תושב היישוב באמצעות צו מנהלי וללא משפט. מהלך בו נקט השב"כ, מביא לתסיסה רבה בקרב התושבים. אין בדברי רקע אלו ולו שרך של הבנה לאלימות ולהתנהגות הפרועה והמבישה של בני הנוער, אלא אך ורק כדי לפרוש תמונה רחבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה גם הוא את האירועים. "אני מבקש לחזק את לוחמי ומפקדי צה"ל שעושים לילות כימים כדי להגן על ביטחונם של כל אזרחי ישראל, ללא יוצא מן הכלל", אמר, "אני מגנה בתוקף כל תקיפה של חיילי צה"ל. לא תהיה שום סובלנות כלפי פורעי החוק שירימו ידם על חיילינו".

יו"ר "כחול לבן" והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, גינה גם הוא את אירועי האלימות. "אני סומך על רשויות אכיפת החוק שיטפלו בו בכל הכלים שברשותן", צייץ בחשבון הטוויטר שלו, "כרמטכ"ל לשעבר וכמפקד בצה"ל לאורך עשרות שנים אני שולח מסר לכל החיילים והמפקדים ששומרים עלינו גם בערב החג".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסר: "לאמירה הברורה של תושבי יצהר שגינו בכל תוקף את האירוע החמור בידי קומץ אלים ובלתי מייצג. האחראים למעשה חייבים להיתפס ולבוא על עונשם במלוא החומרה. חיילי צה"ל הם אחינו ובנינו, ההתיישבות מחבקת ומוקיעה כל אלימות נגדם".

אלוף פיקוד מרכז נדב פדן בזירת הפיגוע בצומת אריאל
מפקד פיקוד המרכז, נדב פדן | צילום: דובר צה"ל

"מקרה מזעזע, פגיעה בחיילים היא קו אדום", כתב בחשבון הטוויטר שלו שר החינוך, רפי פרץ, "מי שפוגע בחייל לא מייצג דבר הקשור לאחיזה בארץ ולשמירת תורה ומצוות, וודאי שאינו מייצג את תושבי יצהר והשומרון. מצער שפורעים מוציאים את דיבת היישוב רעה ופוגעים במפעל ההתיישבות".

הבוקר דווח כי כ-30 מתושבי יצהר שבשומרון ידו אבנים אמש לעבר כוח מגדוד הסיור של חטיבת גולני, שהיה במהלך פעילות מבצעית. אחד הלוחמים ירה באוויר כדי לפזר את המתנחלים, שהשליכו את האבנים מטווח קרוב.

מדובר צה"ל נמסר כי "המתיישבים יידו אבנים לעבר לוחמי צה"ל ונקבו את גלגלי כלי הרכב בו נסעו. בנוסף, כתוצאה מיידוי האבנים נפצע לוחם צה"ל באורח קל וקיבל טיפול רפואי בנקודה. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לאוויר בהתאם להוראות הפתיחה באש, וההתקהלות פוזרה. צה"ל מגנה בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה".

ביום שישי חסמו כמה מתנחלים מיצהר את דרכו של מפקד גדוד הסיור של חטיבת גולני, סא"ל איוב כיוף, שסייר בהתנחלות. התושבים התקהלו סביב הרכב ובשלב מסוים פתח אחד המתנחלים את דלת הרכב – ואיים על היושבים בו.

סא"ל כיוף יצא מהרכב לאור המתקפה, והמתנחלים התרחקו מהמקום. המג"ד התלונן במשטרה בעקבות האירוע, ובמהלך סוף השבוע נעצר החשוד באיומים. דובר צה"ל מסר כי ראש המועצה האזורית שומרון והנהגת ההתיישבות מעורבת בטיפול המקרה.