המיסוך יישאר, יוצבו טלפונים ציבוריים: הסכם עם האסירים הפלס'

פשרה הושגה לביטול שביתת הרעב, לפיה האסירים ימסרו את כל המכשירים הניידים, בתמורה לטלפונים ציבוריים, והמיסוך יישאר. גורם ביטחוני בכיר: "המחאה שלהם לא השיגה שום הישג"

זמן צפייה: 01:17

הסכם פשרה הושג היום (שני) בין האסירים הפלסטינים להנהלת שירות בתי הסוהר, ושביתת הרעב תבוטל. גורמים בישראל אומרים כי לפי הסכם הפשרה, מיסוך הטלפונים הניידים, שבגינו התחיל הסכסוך בין האסירים יישאר. האסירים יחוייבו למסור את מכשיריהם הניידים, בתמורה להצבת טלפונים ציבוריים בבתי הכלא, שיהיו מפוקחים על ידי השב"כ. במידה ותהיה הפרת משמעת - האגף ינותק מטלפונים. לא יתקבלו ביקורי משפחות מרצועת עזה.

בתוך כך, הארגון לענייני אסירים ומשוחררים ברשות הפלסטינית מסר כי יו"ר הארגון, קדרי אבו בכר, פירט לגבי ההסכם בין שב"ס לאסירים ומסר כי יורכבו טלפונים ציבוריים באגפי כל בתי הכלא והאסירים ישתמשו בהם שלוש פעמים בשבוע. הרכבת הטלפונים תתחיל בכלא דמון, אחר כך באגפי האסירים בכלא עופר ובכלא מגידו, אז באגפי כלא רמלה ולבסוף בכל בתי הכלא. כמו כן, הוסכם גם על החזרה של כל האסירים אשר פונו מכלא קציעות במהלך הפשיטה של שב"ס לפני כשלושה שבועות, והוסכם על הפחתה של סכום הקנס שהוטל על חלק מהאסירים - מ-58 אלף שקלים ל-30 אלף שקלים. עוד סוכם על סיום הבידוד של האסירים בכלא קציעות. את הדברים מסר אבו בכר בזמן שביקר את המחבל עמר אל-ברגותי.

לכתבות נוספות בנושא >> 

דיווח: התקדמות במו"מ בין שב"ס לאסירים - מכשירי המיסוך יפורקו

לקראת שביתת רעב: כמה אסירי חמאס החלו להחזיר ארוחות

בצל המגעים עם חמאס: חשש בשב"ס מפיגוע מידי כלפי סוהרים

הפגנת תמיכה באסירים השובתים רעב ברמאללה
הפגנת תמיכה באסירים השובתים רעב ברמאללה | צילום: רויטרס

גורם בטחוני בכיר, בתגובה להסכם עם האסירים הביטחוניים: "הסיכום מסמן כישלון למחאת האסירים. השיבושים של השיחות הסלולאריות לא יוסרו. הטלפונים הציבוריים יהיו בפיקוח והאזנת מערכת הביטחון למנוע הכוונת ועידוד פיגועים מהכלא. מחאת האסירים נכשלה ולא השיגה שום הישג".

אתמול דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינים "מען" כי ראש הארגון לענייני אסירים ברש"פ, אבו בכר, אמר כי ישנה התקדמות במשא ומתן עם הנהלת בתי הכלא. לדברי אבו בכר, ההנהלה הסכימה למרבית דרישות האסירים הביטחוניים בתמורה להפסקת שביתת הרעב. בנוסף, ציין אבו בכר, כי הנהלת בתי הכלא תיפגש עם הנהלת האסירים בהמשך היום ותיתן להם תשובה סופית. בישראל הכחישו אתמול בתוקף את הדיווח.

כמו כן דווח כי במהלך פגישה שנערכה בין שב"ס, שב"כ, נציגי כלא רימון והנהלת בתי הכלא, הוסכם על פירוק מכשירי המיסוך הסלולרי, הרכבת טלפונים ציבוריים, השבת אסירים שהורחקו לבתי כלא אחרים והקלת הסנקציות על אסירים שהציתו תאים. בנוסף, טען אבו בכר כי האסירים נתנו תשובה חיובית להתקדמות במשא ומתן.

ביום שני שעבר הודיעה לשכת ההסברה של האסירים הביטחוניים שמוחזקים במאסר בבתי הכלא בישראל הודיעה כי מנהיגי תנועת האסירים ומאות אסירים פלסטינים נוספים החלו לשבות רעב. עם זאת, חלק מהאסירים לא הצטרפו לשביתה, וקיבלו את ארוחת הערב שלהם. עוד דווח בלשכת ההסברה כי האסירים לבשו את בגדי שב"ס כצעד סמלי לקראת הצטרפות הקבוצה הראשונה של השובתים, וכי הנהגת תנועת האסירים העבירה להנהלת בתי הסוהר רשימות של המשתתפים בשביתה. כמו כן, לשכת ההסברה הטילה את האחריות על ממשלת ישראל ועל הנהלת בתי-הכלא, אשר לטענתה הביאו אותם לשבות רעב.

עיתון "אל-אחבאר" הרואה אור בלבנון דיווח באותו היום מפי מקורות מדיניים כי שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, מילא תפקיד לצד המשלחת הביטחונית המצרית בניסיון למנוע את שביתת האסירים. זאת, לאחר שחמאס הודיע לו כי הרקטות האחרונות ששוגרו לעבר ישראל קשורות בסוגיית האסירים.

החדשות 13
כלא עופר

עוד דווח בעיתון כי רשימת הדרישות שהציגו האסירים לשב"ס כוללת את פירוק אמצעי המיסוך שהותקנו בבתי הסוהר, הסרת הסנקציות שהוטלו על האסירים לאחר האירועים האלימים האחרונים - בייחוד ברמון ובקציעות, הענקת טיפול רפואי בבתי החולים לכלל האסירים שנפגעו בתקריות האלימות והחזרת ביקורי המשפחות של אסירי חמאס והג'יהאד.

לפי הדיווח, האסירים דרשו בנוסף גם לבטל את האיום לשלול היתרי ביקור למשפחות מהגדה המערבית, הגדלת סכומי הכסף העומדים לרשותם לקניות בקנטינה וכי יותר להם מחדש לצפות בעוד ערוצי טלוויזיה. כמו כן נודע לעיתון כי מזכ"ל החזית העממית, אחמד סעדאת, הצטרף לוועדת המו"מ של האסירים הביטחוניים.

כזכור, לפני שבוע הוקם בשב"ס צוות משא ומתן להפסקת מחאת האסירים הביטחוניים בבתי הסוהר הישראלים, שהכריזו כי יתחילו בשביתת רעב ואף החלו בהחזרת ארוחות הבוקר. בלב הדיונים מול נציגי חמאס עומדות הדרישות להסיר את מיסוך המכשירים הסלולריים והחזרת ביקורי המשפחות. הכלואים אף פנו למנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, והוא העביר לישראל מסר כי סוגיית האסירים הפלסטינים היא אחד התנאים להסדרה.

פעילות חיפוש על ידי יחידות מיוחדות של שב״ס בקציעות הבוקר
פעילות חיפוש על ידי יחידות מיוחדות של שב״ס בקציעות הבוקר | צילום: שב"ס

לפני כשבועיים הכחישו בתנועת חמאס את הידיעות בתקשורת הפלסטינית על עסקת אסירים הנרקמת במסגרת ההבנות המתגבשות עם ישראל. בכיר הארגון, אסמאעיל רדואן אמר כי המשא ומתן עוסק בהקלת תנאיהם של האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל, ובסטטוס של מסגד אל-אקצא. רדואן הכחיש כי מתנהלים מגעים להפסקת אש ארוכת טווח, וכי כעת פועלים לייצב את הפסקת האש שהוכרזה בסיום מבצע "צוק איתן". מאוחר יותר באותו יום, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה אמר בפגישה עם אנשי רוח בעזה כי המשלחת הביטחונית המצרית העבירה אתמול את דרישותיה של התנועה לגבי תנאי האסירים בבתי הכלא בישראל.

מובילי השביתה הם מחבלי האינתיפאדה השנייה, שאחראים לכמה מהפיגועים האיומים ביותר של התקופה. כך למשל על פי מידע מודיעיני, מפקדי המחאה הם ערמאן מחאמד שמרצה 36 מאסרי עולם על מעורבותו בפיגוע בקפה מומנט, חסאן סלאמה שמרצה 84 מאסרי עולם על הפיגוע בקו 18 בירושלים ומעמר אבו שייח שמרצה 29 מאסרי עולם בגין מעורבותו בפיגוע במלון פארק.  לאחר כמה ימים היו אמורים להצטרף לשביתה אסירים נוספים - מחמאס ומהג'יהאד האסלאמי.