משרד האסירים הפלס': לאור התקדמות במו"מ - דוחים את שביתת הרעב

בהודעה נמסר כי ההחלטה התקבלה בעקבות הדיונים עם שב"ס למימוש דרישות האסירים. עם זאת, נמסר כי שב"ס מסרב לדון בכמה סוגיות מרכזיות עבור האסירים

זמן צפייה: 04:02

משרד האסירים הפלסטיני הודיע כי לאור ההתקדמות במשא ומתן עם שב"ס, תידחה שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שהייתה אמורה להתחיל היום (ראשון). מהמשרד נמסר כי ישיבות המשא ומתן בין האסירים לשירות בתי הסוהר נמשכות וצפויות להימשך גם בשעות הבאות. כעבור כמה שעות נמסר מהגוף המאחד את האסירים הפלסטיניים כי שב"ס מסרב לדון בכמה סוגיות מרכזיות עבור האסירים. לדבריו, כל המאמצים שהושקעו כדי להימנע משביתת רעב המתוכננת עשויים להשתנות בכל רגע.

מהגוף המייצג את האסירים נמסר גם כי הם קוראים לבני העם הפלסטיני להמשיך לתמוך באסירים. עם זאת, חשוב לציין כי הרשות הפלסטינית לא תומכת באופן רשמי בשביתת האסירים, כיוון שאינה רוצה שחמאס ינהיג מחאות סולידריות ברחובות.

עוד בחדשות 13:

לקראת שביתת רעב: כמה אסירי חמאס החלו להחזיר ארוחות

בצל המגעים עם חמאס: חשש בשב"ס מפיגוע מידי כלפי סוהרים

חמאס: "מכחישים את הידיעה על עסקה להחלפת אסירים עם ישראל"

איסמאעיל הנייה
איסמאעיל הנייה | צילום: ללא

כזכור, מוקדם יותר היום הוקם בשב"ס צוות משא ומתן להפסקת מחאת האסירים הביטחוניים בבתי הסוהר הישראלים, שהכריזו כי יתחילו בשביתת רעב ואף החלו בהחזרת ארוחות הבוקר. בלב הדיונים מול נציגי חמאס עומדות הדרישות להסיר את מיסוך המכשירים הסלולריים והחזרת ביקורי המשפחות. הכלואים אף פנו למנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, והוא העביר לישראל מסר כי סוגיית האסירים הפלסטינים היא אחד התנאים להסדרה.

גופים המייצגים את האסירים הפלסטינים בבתי הסוהר מסרו הבוקר לתקשורת הפלסטינית כי מושקע מאמץ כביר על מנת להימנע משביתת הרעב, וכי ייתכן ומאמץ זה יישא פרי.

בשבוע שעבר הכחישו בתנועת חמאס את הידיעות בתקשורת הפלסטינית על עסקת אסירים הנרקמת במסגרת ההבנות המתגבשות עם ישראל. בכיר הארגון, אסמאעיל רדואן אמר כי המשא ומתן עוסק בהקלת תנאיהם של האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל, ובסטטוס של מסגד אל-אקצא. רדואן הכחיש כי מתנהלים מגעים להפסקת אש ארוכת טווח, וכי כעת פועלים לייצב את הפסקת האש שהוכרזה בסיום מבצע "צוק איתן". מאוחר יותר באותו יום, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה אמר בפגישה עם אנשי רוח בעזה כי המשלחת הביטחונית המצרית העבירה אתמול את דרישותיה של התנועה לגבי תנאי האסירים בבתי הכלא בישראל: הפסקת המיסוך הסלולרי בבתי הכלא, הפסקת הענישה של האסירים הביטחוניים על ידי שב"ס וחידוש ביקורי המשפחות.

שביתת האסירים אמורה הייתה להתחיל בשעות הצהריים. האסירים הביטחוניים איימו ללוות את הבחירות במה שעלול היה להפוך למעשה לאינתיפאדה של ממש - בתוך בתי הכלא. בשב"ס תיגברו כוחות, גם רפואיים, למקרה ויתמוטטו אסירים, ונערכו לכל תרחיש - כולל ניסיונות פיגוע בתוך הכלא. על פי נהלי שב"ס, רק לאחר החזרת שלוש ארוחות מדובר בשביתה.

מובילי השביתה הם מחבלי האינתיפאדה השנייה, שאחראים לכמה מהפיגועים האיומים ביותר של התקופה. כך למשל על פי מידע מודיעיני, מפקדי המחאה הם ערמאן מחאמד שמרצה 36 מאסרי עולם על מעורבותו בפיגוע בקפה מומנט, חסאן סלאמה שמרצה 84 מאסרי עולם על הפיגוע בקו 18 בירושלים ומעמר אבו שייח שמרצה 29 מאסרי עולם בגין מעורבותו בפיגוע במלון פארק.  לאחר כמה ימים היו אמורים להצטרף לשביתה אסירים נוספים - מחמאס ומהג'יהאד האסלאמי.

כלא קציעות
כלא קציעות | צילום: החדשות 13

שלשום דווח ברשות הפלסטינית על התקדמות במשא ומתן עם ישראל. על פי הדיווחים, בתמורה לביטול שביתת הרעב, מתקיים משא ומתן על פרויקט מיסוך הטלפונים הסלולרים אותו מוביל השר לביטחון פנים גלעד ארדן. ארדן, מנגד, אמר אתמול כי "אנו נערכים לתגבר צוותים רפואיים בתוך הכלא כדי שלא יהיה צורך לפנות אותם, שכמה שפחות הם יציפו בתי חולים אזרחיים. אנחנו מקווים שהם יישברו לפני כן". את הדברים אמר באירוע "שבת תרבות" בכפר סבא.

"השביתה תהיה מדורגת", הסביר השר. "מחר אמורים להתחיל אותה ראשי ארגון החמאס ולאחר כמה ימים מאות מחבלים. זה נכון שלאסירים הפלסטיניים יש מעמד, אבל כמו לפני שנתיים כשברגותי הוביל שביתת רעב המונית והכי ארוכה אי פעם, הם לא הצליחו להדליק את השטח  ולגרום להפגנות המוניות".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן | צילום: חדשות 13

עוד הוסיף ארדן אמר כי לא יתמוך בעסקה לשחרור אסירים בעתיד: "שחרור האסירים בעסקת שליט היה טעות, הצבעתי בעד אבל אני לא אצביע שוב בעד עסקה דומה. חייבים להפיק לקחים, כי גם בעסקות לפני כן מדינת ישראל עברה תהליך לא טוב, אם אנחנו יודעים שלמעלה מ-50 אחוז חוזרים לטרור".