ההרוגים בהתרסקות המטוס: רס"ן איתי זיידן ורב"ט ליהוא בן-בסה

מדריך קורס הטיס זיידן, בן 42 מקיבוץ שובל, וחניכו בן-בסה, בן 19 מראשון לציון, הם השניים שנהרגו בהתרסקות כלי הטיס סמוך לקיבוץ משמר הנגב. נמשכת בדיקת נסיבות התקרית. "עולמי חרב עליי"

זמן צפייה: 02:51

רס"ן איתי זיידן בן ה-42 מקיבוץ שובל, מדריך בקורס טיס, ורב"ט ליהוא בן-בסה בן ה-19 מראשון לציון, חניך בקורס טיס, הם ההרוגים בהתרסקות מטוס חיל האוויר בדרום. כך הותר לפרסום הערב (שלישי).

אביו של ליהוא כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "בני ליהוא, מחמד נפשי, נקטל בתאונת אימונים בקורס טיס במטוס שהתרסק הבוקר ברהט. עולמי חרב עליי". בוגרי כיתתו של בן-בסה הגיעו לבית הספר מקיף ג' שבו למדו, והדליקו נרות לזכרו.

נרות שהודלקו לזכר ליהוא בן-בסה, שנהרג בהתרסקות המטוס בנגב
נרות שהודלקו לזכר ליהוא בן-בסה, שנהרג בהתרסקות המטוס בנגב

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "אני מביע צער עמוק על אובדנם של קצין חיל האוויר במילואים רס"ן איתי זיידן ז"ל ופרח הטיס מבית הספר לטיסה רב"ט ליהוא בן-בסה ז"ל שנספו בתאונת המטוס היום. בשם כל אזרחי ישראל אני שולח תנחומים למשפחותיהם ביגונם הכבד".

מקיבוץ שובל נמסר: "קהילת קיבוץ שובל כולה משתתפת בצערה הכבד של משפחת זיידן עם מותו הפתאומי של חברנו איתי. איתי, בן 42 בלכתו, חבר אהוב ופעיל בקיבוץ והוא יחסר לכולנו מאוד. ליבנו עם אשתו מיכל, ילדיו יאיר, אוריה, אלונה וליהיא, וכל משפחתו המורחבת".

רס''ן איתי זיידן, ההרוג בהתרסקות המטוס בנגב
רס''ן איתי זיידן, ההרוג בהתרסקות המטוס בנגב | צילום: דובר צה''ל

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, אמר :"ראשון לציון מרכינה ראשה. בשמי ובשם תושבי ראשון לציון אני שולח חיבוק חם והשתתפות בצערה הכבד של משפחת בן-בסה היקרה על מותו הטראגי של יקירנו, בן העיר, ליהוא בן- בסה ז"ל, היום בתאונת אימונים במסגרת קורס טיס. לנצח ננצור בליבנו את זכרו של ליהוא. ולא תוסיפו לדאבה עוד".

רב''ט ליהוא בן-בסה, ההרוגים בהתרסקות המטוס בנגב
רב''ט ליהוא בן-בסה, ההרוגים בהתרסקות המטוס בנגב | צילום: דובר צה''ל

כאמור, השניים נהרגו מוקדם יותר היום בהתרסקות מטוס סנונית על קרקע חקלאית סמוך לקיבוץ משמר הנגב. נסיבות המקרה עדיין בבדיקה, ועדיין לא ידוע אם מדובר בתקלה טכנית או טעות אנוש שגרמה להתרסקות. צוות מומחים מיוחד יוקם לחקירת נסיבות המקרה, והוכרז על עוצר טיסות אימונים והכשרות בחיל החל מהיום.

צה"ל מסר כי המטוס שהה באוויר במשך עשרות דקות, והצוות לא דיווח על מצוקה. עוד נמסר כי תנאי מזג האוויר היו טובים. מדריך הטיסה היה רב סרן במיל', טייס F-16 מנוסה בחיל האוויר. הצוער היה ארבעה חודשים בקורס טיס בשלב המכין. למדריך במטוס יש אפשרות לקחת את השליטה במטוס.

מדובר בנתיב קבוע של קורס טיס, כאשר נקודת היציאה היא מחצרים לכיוון מזרח. דובר צה"ל מסר כי לא מדובר בתרגול יוצא דופן, וכי הסנונית הוא מערך שטס באופן תדיר. ב-2008 אירעה תקרית דומה, שבה נהרגו במטוס צוקית מדריך טיסה וחניך בחולות חלוצה.

כאמור, מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין מינה צוות מומחים בפיקוד אלוף משנה לבדיקת הנושא. חברת אלביט, שמתחזקת את מטוסי הסנונית של חיל האוויר, תיקח גם היא חלק בתחקיר. מצה"ל נמסר כי הפעילות המבצעית של חיל האוויר נמשכת כסדרה, והלקחים יופקו.