האסון בקורס הטיס: במערך מטוסי הסנונית התגלו לאחרונה שתי תקלות

יום לאחר תאונת הטיסה הקטלנית שבה נהרגו רס"ן איתי זיידן ורב"ט ליהוא בן-בסה, מתברר כי בחודשים האחרונים התרחשו מספר תקלות במטוס הסנונית שנחשב לבטיחותי - אחת מהן קרתה בכלי שהתרסק

זמן צפייה: 02:14

האסון בקורס טיס: שעות לאחר שרס"ן איתי זיידן ורב"ט ליהוא בן-בסה הובאו למנוחות, הערב (רביעי) מתברר כי במטוס הסנונית - עמו התרסקו השניים אל הקרקע במהלך טיסת אימונים ומצאו את מותם, אירעו לאחרונה כמה בעיות ותקלות, זאת בניגוד להצהרות של חיל האוויר בעניין.

מטוס הסנונית נחשב לבטיחותי מאוד, וזו הסיבה שבגינה פרחי טייס מתנסים עליו בטיסות הראשונות שלהם. עם זאת, כאמור, בחודשים האחרונים התרחשו לפחות שתי תקלות - אחת מהן אירעה בכלי הטיס שהתרסק אתמול. על פי התגליות החדשות, הייתה תקלה במנוע של המטוס, היא תוקנה - והמערך לא קורקע.

לכתבות נוספות בנושא >>

"תהיה נוכח בכל שנייה בחיי": רב"ט ליהוא בן-בסה הובא למנוחות

"מה נעשה בלעדיך?": אמו של פרח הטיסה שנספה בהתרסקות נפרדת

ההרוגים בהתרסקות המטוס: רס"ן איתי זיידן ורב"ט ליהוא בן-בסה

תיעוד מזירת התרסקות כלי הטיס בנגב, שבה נהרגו שני ישראלים
תיעוד מזירת התרסקות כלי הטיס בנגב, שבה נהרגו שני ישראלים | צילום: גד״ש שקמה

התקלה השנייה אירעה בחודש ספטמבר. אז, מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין החליט שכן לקרקע את כל מערך הסנוניות, זאת בעקבות בעיה שהתגלתה במהלך נחיתה באחד המסוקים. כעת, בצה"ל מעריכים כי כשל קריטי במערכות הטכניות של המטוס, אותו הצוות לא הצליח לתפעל, הוא שהוביל להתרסקות והפגיעה בקרקע.

בינתיים, מערכת ה-DVR, אשר מקליטה את כל מה שקורה במטוס, נמצאה בשדה שבו נפל המטוס על קרקע חקלאית, סמוך לקיבוץ משמר הנגב. אם יצליחו לשחזר את הצילומים, בקרוב, אולי, נדע יותר מה קרה ברגעים הקריטיים לפני התאונה המצערת.

רס''ן איתי זיידן ורב''ט ליהוא בן-בסה, ההרוגים בהתרסקות המטוס בנגב
רס''ן איתי זיידן ורב''ט ליהוא בן-בסה, ההרוגים בהתרסקות המטוס בנגב | צילום: דובר צה''ל

אמש, לאחר שהותרו לפרסום שמותיהם של ההרוגים, צה"ל מסר כי המטוס שהה באוויר במשך עשרות דקות, והצוות לא דיווח על מצוקה. עוד נמסר כי תנאי מזג האוויר היו טובים. מדריך הטיסה היה רב סרן במיל', טייס F-16 מנוסה בחיל האוויר. הצוער היה ארבעה חודשים בקורס טיס בשלב המכין. למדריך במטוס יש אפשרות לקחת את השליטה במטוס.

מדובר בנתיב קבוע של קורס טיס, כאשר נקודת היציאה היא מחצרים לכיוון מזרח. דובר צה"ל מסר כי לא מדובר בתרגול יוצא דופן, וכי הסנונית הוא מערך שטס באופן תדיר. ב-2008 אירעה תקרית דומה, שבה נהרגו במטוס צוקית מדריך טיסה וחניך בחולות חלוצה.