עציר פלסטיני מת בכלא הישראלי - חשש להפרות סדר

הפלסטינים טוענים כי מותו של פעיל ארגון חמאס, שעבר אירוע פסיכיאטרי, נגרם כתוצאה מהזנחה רפואית. בשירות בתי הסוהר חוששים מהתפרעויות בבתי הכלא הביטחוניים

זמן צפייה: 01:07

עציר בטחוני פלסטיני שנכלא בכלא ניצן מת הלילה (שלישי) באגף בריאות הנפש, אליו פונה לאחר שחווה התקף פסיכוטי. על פי דיווח בתקשורת הפלסטינית, מותו של נסר טקאטקה, פעיל בארגון חמאס ששהה בבידוד, נגרם כתוצאה מהזנחה רפואית. בשירות בתי הסוהר חוששים מהתפרעויות בבתי הכלא הביטחוניים.

משירות בתי הסוהר נמסר כי העצור, גבר בן 30 תושב יהודה ושומרון, נבדק רפואית בבית חולים ״העמק״ לפני מספר ימים, ושוחרר אתמול למעקב רפואי במרכז בריאות הנפש, נמצא הבוקר ללא רוח חיים בתאו. לטענת שב"ס, בבדיקה הרפואית לא התגלו ממצאים חריגים.

בחודש אפריל, בתום שביתת רעב, הושגה הסכמה בין האסירים הפלסטינים להנהלת שירות בתי הסוהר. גורמים בישראל אמרו כי לפי הסכם הפשרה, מיסוך הטלפונים הניידים, שבגינו התחיל הסכסוך בין האסירים יישאר. האסירים יחוייבו למסור את מכשיריהם הניידים, בתמורה להצבת טלפונים ציבוריים בבתי הכלא, שיהיו מפוקחים על ידי השב"כ. במידה ותהיה הפרת משמעת - האגף ינותק מטלפונים. לא יתקבלו ביקורי משפחות מרצועת עזה.

עוד בחדשות 13:

בצל איומי חמאס: שתי רקטות שוגרו משטח רצועת עזה לישראל

בעזה מאיימים: "במלחמה עתידית – נשתלט על יישובי העוטף"

המיסוך יישאר, יוצבו טלפונים ציבוריים: הסכם עם האסירים הפלסטיניים

החדשות 13
כלא עופר

הארגון לענייני אסירים ומשוחררים ברשות הפלסטינית מסר כי יו"ר הארגון, קדרי אבו בכר, פירט לגבי ההסכם בין שב"ס לאסירים ומסר כי יורכבו טלפונים ציבוריים באגפי כל בתי הכלא והאסירים ישתמשו בהם שלוש פעמים בשבוע. הרכבת הטלפונים תתחיל בכלא דמון, אחר כך באגפי האסירים בכלא עופר ובכלא מגידו, אז באגפי כלא רמלה ולבסוף בכל בתי הכלא. כמו כן, הוסכם גם על החזרה של כל האסירים אשר פונו מכלא קציעות במהלך הפשיטה של שב"ס לפני כשלושה שבועות, והוסכם על הפחתה של סכום הקנס שהוטל על חלק מהאסירים - מ-58 אלף שקלים ל-30 אלף שקלים. עוד סוכם על סיום הבידוד של האסירים בכלא קציעות. את הדברים מסר אבו בכר בזמן שביקר את המחבל עמר אל-ברגותי.

שבוע קודם לכן הודיעה לשכת ההסברה של האסירים הביטחוניים שמוחזקים במאסר בבתי הכלא בישראל הודיעה כי מנהיגי תנועת האסירים ומאות אסירים פלסטינים נוספים החלו לשבות רעב. עם זאת, חלק מהאסירים לא הצטרפו לשביתה, וקיבלו את ארוחת הערב שלהם. עוד דווח בלשכת כי האסירים לבשו את בגדי שב"ס כצעד סמלי לקראת הצטרפות הקבוצה הראשונה של השובתים, וכי הנהגת תנועת האסירים העבירה להנהלת בתי הסוהר רשימות של המשתתפים בשביתה. כמו כן, לשכת ההסברה הטילה את האחריות על ממשלת ישראל ועל הנהלת בתי-הכלא, אשר לטענתה הביאו אותם לשבות רעב.

הפגנה בביתוניא למען עצירים שובתי רעב
הפגנה בביתוניא למען עצירים שובתי רעב | צילום: רויטרס

עיתון "אל-אחבאר" הרואה אור בלבנון דיווח באותו היום מפי מקורות מדיניים כי שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, מילא תפקיד לצד המשלחת הביטחונית המצרית בניסיון למנוע את שביתת האסירים. זאת, לאחר שחמאס הודיע לו כי הרקטות האחרונות ששוגרו לעבר ישראל קשורות בסוגיית האסירים.

עוד דווח בעיתון כי רשימת הדרישות שהציגו האסירים לשב"ס כוללת את פירוק אמצעי המיסוך שהותקנו בבתי הסוהר, הסרת הסנקציות שהוטלו על האסירים לאחר האירועים האלימים האחרונים - בייחוד ברמון ובקציעות, הענקת טיפול רפואי בבתי החולים לכלל האסירים שנפגעו בתקריות האלימות והחזרת ביקורי המשפחות של אסירי חמאס והג'יהאד.

לפי הדיווח, האסירים דרשו בנוסף גם לבטל את האיום לשלול היתרי ביקור למשפחות מהגדה המערבית, הגדלת סכומי הכסף העומדים לרשותם לקניות בקנטינה וכי יותר להם מחדש לצפות בעוד ערוצי טלוויזיה. כמו כן נודע לעיתון כי מזכ"ל החזית העממית, אחמד סעדאת, הצטרף לוועדת המו"מ של האסירים הביטחוניים.