בכירים ישראלים: נתניהו כינס דיון ביטחוני בנושא המתיחות במפרץ

לפי הגורמים, רה"מ ערך דיון בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון, במטרה להיערך לאפשרות של הסלמה נוספת בין איראן לארה"ב. בדיון עלה שאין חשש מיידי שישראל תהיה יעד לתקיפה איראנית

זמן צפייה: 05:08

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס בתחילת השבוע דיון מיוחד בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון בנושא המתיחות במפרץ בין ארה"ב לאיראן, כך אמרו פקידים בכירים בירושלים לחדשות 13. אחת ממטרות הדיון היתה להיערך לאפשרות של הסלמה נוספת.

הפקידים הבכירים ציינו כי בדיון עלה שאין חשש מיידי שישראל תהיה יעד להתקפה איראנית – כמו למשל ירי טילים של מיליציות פרו-איראניות מסוריה או עיראק. לדברי הפקידים הבכירים נתניהו הנחה במהלך הדיון להמשיך במעקב מודיעיני אחרי האירועים בעיראק ובמפרץ בכלל, אולם לנקוט בפעולות כדי לבדל את ישראל מהאירועים ולוודא שישראל לא נגררת להסלמה הזו.

לעוד כתבות בנושא >> 

"ביקור הפתע של פומפאו בבגדאד - בעקבות מודיעין ישראלי"

המתיחות במפרץ נמשכת: מל"טים תקפו תחנות שאיבת נפט בסעודיה

סעודיה: שתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בתקיפה במפרץ הפרסי

אוניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אוניות משא באמירות אל פוג'יירה

כזכור, ביום ראשון שתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בתקיפת ארבעה כלי שיט סמוך לאמירות פוג'יירה. שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאלח, אישר את הדברים ביום שני. לדבריו, המכליות ניזוקו באופן משמעותי במתקפה, אך לא היו נפגעים ולא נגרמה דליפה. עוד הוסיף אל-פאלח כי אחד מכלי השיט היה בדרכו להטעין משלוח נפט בנמל ראס תנורה שאמור היה להישלח ללקוחות של חברת הנפט של סעודיה, "ארמקו", בארה"ב. הוא קרא לקהילה הבין-לאומית לאבטח את הניווט הימי ובפרט של מכליות נפט.

אמש, שתי תחנות שאיבת נפט באזור ריאד הותקפו על ידי מל"טים ממולכדים. אל-פאלח כינה את המתקפה "פעולת טרור", שנועדה לפגוע באספקת הנפט העולמי. התקיפה התבצעה, לדבריו, בין 06:00 ל-06:30 בבוקר, בתחנות שאיבה של חברת הנפט הממשלתית של סעודיה, "ארמקו", המובילות את המשאב לקו הצינורות ממזרח למערב. עוד הוסיף אל-פאלח כי התקיפה מוכיחה כי יש לבלום את גורמי הטרור שמבצעים את פעולות החבלה, בהם המורדים החות'ים.

מוקדם יותר אמש, הודיעו המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים על ידי איראן, כי ביצעו מתקפה על מתקנים חיוניים בסעודיה באמצעות שבעה מל"טים. רשת "אל עלאם" האיראנית דיווחה כי המל"טים תקפו שדות נפט בעיר הסעודית ינבע, 1,400 קילומטרים מגבול סעודיה-תימן. גורם בצבא תימן.

מכל נפט של חברת הנפט הסעודית הממשלתית ''ארמקו''
מכל נפט של חברת הנפט הסעודית הממשלתית ''ארמקו'' | צילום: רויטרס

במהלך כל השבועות האחרונים מתקיימים תיאום הדוק בין ישראל לארה"ב בענין המתיחות במפרץ. נתניהו אף שוחח בטלפון השבוע עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כדי לתאם עמדות. בלשכת ראש הממשלה לא הכחישו את הפרטים אך סירבו להתייחס. בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר שפומפאו ונתניהו משוחחים באופן קבוע – במיוחד על הנושא האיראני.

מוקדם יותר סגן התייחס נשיא עיראק לשעבר, עיהאד עלאווי, לביקור הפתע של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בבגדד בשבוע שעבר, ואמר שהסיבה לכך היא "מידע מודיעיני שהעבירה ישראל לארצות הברית אודות טילים בליסטיים איראניים שהוצבו באזור בצרה". לטענתו, את המידע העביר לו מקור בממשל האמריקני. את הדברים אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה העירקאי "א-שרקיה ניוז".

מוקדם יותר, בכירים עיראקים שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס על ביקורו של פומפאו, וטענו כי שר החוץ הגיע בעקבות מידע מודיעיני לפיו מליציות שיעיות מיקמו טילים ליד בסיסים בהם נמצאים כוחות אמריקנים. לטענת הבכירים, פומפאו הזהיר את העיראקים כי אם המליציות יפעלו נגד ארצות הברית, אז זו תגיב ללא תיאום עם עיראק. עם זאת, ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הכחיש את המידע המודיעיני, ואמר אמש כי ארצו לא זיהתה תנועות חשודות משום סוג.

כמו כן, מקור ביטחוני ישראלי מסר הלילה לעיתון ה"אינדפנדנט" בשפה הערבית כי פעולת החבלה שאירעה במפרץ הפרסי, שפגעה בארבע ספינות בנמל פוג'יירה ביום ראשון, בוצעה על ידי מיליציות איראניות באמצעות סירות ממולכדות שנשלטו מרחוק ונשאו מצלמות - אשר העבירו את תיעוד המבצע ואת רגע הפיצוץ אל מרכז פיקוד בלב המפרץ. כמו כן, המקור טען כי סירות נוספות איבטחו את האזור.