רה"מ בסיום קורס טיס: "נמשיך לפעול נגד התבססות איראן בסוריה"

נתניהו התייחס במסדר הכנפיים לפסגה המשולשת שהתקיימה השבוע, ואמר כי "עלינו להיות ערוכים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו". ריבלין לטייס הדרוזי הראשון: "אתה ההוכחה למחויבות המדינה לכל אזרח"

זמן צפייה: 00:13

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (חמישי) לפסגה המשולשת שהתקיימה השבוע עם ארצות הברית ועם רוסיה, ואמר כי הבהיר במהלכה כי "נמשיך לפעול נגד ניסיון התבססות איראן בסוריה, כאשר חלקו של חיל האוויר מרכזי". את הדברים אמר בנאום שנשא במהלך טקס סיום קורס טיס 178.

"אנחנו תמיד זוכרים שעלינו להיות ערוכים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול כל איום, זה עיקרון יסוד שמבטיח את עתידנו", הוסיף ראש הממשלה. "אין לנו יותר מדי מרחבים שמפרידים בין גבולות המדינה לאזורים המיושבים בצפיפיות. מכאן, מגיעים למסקנה כי השטח שממערב לירדן יהיה תמיד בידינו. אם נמסור את בקעת הירדן נבטיח שתהיה מלחמה".

גם נשיא המדינה רובי (ראובן) ריבלין נאם במסדר הכנפיים, ובין היתר בירך את סגן ג׳, שהפך לטייס הדרוזי הראשון, ואמר לו כי "אתה ההוכחה למחויבות מדינת ישראל לכל אזרח ואזרח".

הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס במהלך הטקס למתיחות בדרום ובצפון ואמר: "בעוד אנו עושים כל שביכולתנו כדי להימנע מפגיעה באזרחים, האויב עושה כל מאמץ לפגוע באזרחים. זהו הביטוי המובהק ביותר להיותו צבא טרור - גם מאורגן ביחידות עם אמצעים צבאיים, וגם נוקט בטרור תוך שהוא מתעלם מדין בין-לאומי, מוסר וערכים. זהו מצב שאסור לאפשר".

עוד בחדשות 13:

הבוקר: פסגת יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארה"ב

טראמפ: "מנהיגי איראן מבינים רק כוח – לארה"ב הצבא החזק בעולם"

לאחר המחאה הפוליטית: מפעל הפיס יפסיק לממן את פרס "דוקאביב"

ריבלין נואם בטקס מסדר הכנפיים ה-178
ריבלין נואם בטקס מסדר הכנפיים ה-178 | צילום: חדשות 13

"בשעה שהעורף הישראלי יותקף במאות רקטות, לגיטימי ומוסרי לשגר פצצה לעבר סוללת רקטות בין הכפרים", הוסיף כוכבי. "כל טייס הפוגע במטרה הוא מגן העורף ומגן משפחתו".

ביום שלישי התקיימה בירושלים הפסגה המשולשת בין יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארצות הברית. נציגי שלוש המדינות, מאיר בן שבת, ניקולאי פטרושב וג'ון בולטון ידונו בסוגייה הסורית ובנוכחות האיראנית באזור, ומתגבשת עסקה לפיה צפויות ישראל וארצות הברית להכיר בשלטונו של אסד – בתמורה לקריאה מצד רוסיה להסגת הכוחות הזרים מסוריה.

ישראל מודאגת במיוחד מנוכחות איראן באזור, אך בסוריה נמצאים כוחות מחמש מדינות, ולכן להצהרת רוסיה לא צפויה להיות השפעה רבה בשטח – אלא אם אסד בעצמו יקרא לאיראן לצאת משטח מדינתו. למרות שתוצאות הפגישה צפויות להיות הצהרתיות בלבד, החשיבות שלה היא בעצם התרחשותה בישראל – מול עיני טהראן הצופה מצפון, שתראה את נציגי ישראל, רוסיה וארצות הברית דנות בעתידה של סוריה.

היועצים לביטחון לאומי עם רה''מ בנימין נתניהו
היועצים לביטחון לאומי עם רה''מ בנימין נתניהו | צילום: קובי גדעון/לע״מ

טרם הפגישה אמר נתניהו: "המטרה המשותפת שלנו היא לקדם דיאלוג משמעותי יחד עם ארצות הברית, כדי להתמודד עם אתגרי הביטחון המורכבים של האזור שלנו תוך הבעת מחויבות לביטחון ישראל. זה המשך טבעי לשיתוף הפעולה הטוב שמתקיים בין שתי המדינות שלנו. שיתוף הפעולה ברמה הביטחונית בין רוסיה לישראל כבר תרם רבות לביטחון וליציבות באזור ועשה שינוי מהותי במצב". עוד הוסיף כי "במעמד זה אני רוצה להודות לנשיא פוטין על אמירתו שביטחון ישראל הוא דבר שחשוב לרוסיה. אני מאוד מעריך את זה".

בשבוע שעבר נפגש ניקולאי פטרושב, היועץ לביטחון לאומי של רוסיה, עם מקבילו האיראני והעביר לו מסר מרגיע, לפיו מוסקבה תעדכן את טהראן בפרטי הפסגה המשולשת בין רוסיה, ארצות הברית וישראל. הפסגה צפויה להתקיים בשבוע הבא בירושלים, בין היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ון בולטון, ראש המל"ל מאיר בן שבת, וניקולאי פטרושב עצמו.