רה"מ על השבת גופת באומל: "אחד הרגעים המרגשים ביותר בכהונתי"

נתניהו התייחס להחזרת גופתו של נעדר קרב סולטן יעקוב: "השקענו מאמצים עצומים לפתור את חידת גורלו. אביו חצה את העולם כדי לאתר מידע על בנו - אך לא זכה לצפות בזה"

זמן צפייה: 05:14

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (רביעי) להשבת גופתו של זכריה באומל, נעדר קרב סולטן יעקוב: "זהו אחד הרגעים המרגשים ביותר בכל שנותיי כראש ממשלת ישראל. באומל נחשב כנעדר במשך 37 שנים, ולאורך כל השנים הללו מדינת ישראל השקיעה מאמצים עצומים כדי לפתור את חידת גורלו".

"אני זוכר היטב את יונה אביו", סיפר ראש הממשלה. "את הכאב שלו, הערגה שלו. הוא חצה את כל העולם כדי למצוא פיסת מידע על בנו שנעדר. פעמים רבות יונה אמר לי בדמעות שיש לו תפילה אחת – למצוא את זכריה לפני שהוא הולך לעולמו. לצערנו יונה נפטר לפני כעשור, ולא זכה להיות איתנו ברגע המרטיט הזה. לפני זמן קצר הודענו למשפחתו שהחזרנו אותו הביתה. הם, ועם שיראל כולו, ילוו את זכריה למנוחת עולמים".

אחרי 37 שנים: אותרה גופתו של נעדר קרב סולטן יעקוב

"חבל שאביו לא זכה לראות": חבריו של באומל מברכים על השבת גופתו

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

נתניהו סיפר כי "עצמותיו של באומל זוהו בוודאות, ובצמידות אליהם נמצאו גם סרבלו והציצית שלו. באומל היה תלמיד של ישיבת הסדר, ובמסגרת זו הוא התגייס לשריון. הוא היה חדור בבערה ציונית, שלהבת עמוקה שהובילה אותו לארץ, לצה"ל ולקרב שבו נפל". עוד המשיך ואמר: "בדבריו האחרונים להוריו, שנכתבו על גבי גלויה לפני קרב סולטן יעקוב, כתב זכריה: 'אל תדאגו, הכול בסדר, אך נראה שלא אבוא הביתה בקרוב".

בהתייחס למבצע הצבאי להחזרת גופתו ארצה, אמר ראש הממשלה: "מבצע החזרתו לישראל הוא ביטוי עילאי לערבות ההדדית ולאחוות הלוחמים שמאפיינים אותנו כעם, כצבא וכמדינה. זהו פרעון של חוב מוסרי ללוחמי צה"ל שנפלו ולמשפחותיהם. אני מתחייב שנמשיך להשקיע כל מאמץ כדי להחזיר הביתה גם את נעדרינו ונופלינו האחרים, לא נחדל מהמשימה הקדושה הזאת".

נתניהו הוסיף: "אני מבקש להודות לקהילת המודיעין כולה ולכוחות הביטחון על פועלם להשבתו של זכריה באומל לישראל. המאמץ הזה היה כרוך בפעולה מדינית ענפה שעוד יספור עליה. הבאתו של חלל צה"ל לקבר ישראל היא תמיד פצע בלב המשפחה והעם, אבל במקרה הזה לפצעי השכול נלווית גם הסרת הספק. היום אנו מסירים את אי הוודאות סביב גורלו של זכריה, וסוגרים מעגל".

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

נשיא המדינה, רובי ריבלין, התייחס מוקדם יותר להודעה ההיסטורית בחשבון הטוויטר שלו. "התבשרנו בהתרגשות רבה ובכאב גדול על איתורה והבאתה ארצה של גופתו של רב סמל זכריה באומל זכרו לברכה", כתב הנשיא. "37 שנים קשות מנשוא של המתנה כואבת, של שאלות וספקות, הגיעו לסיומן בזכות מאמץ נחוש ובלתי פוסק של צה״ל וקהילת המודיעין הישראלי. המחויבות שלנו ללוחמינו לעולם היתה ולעולם תהיה נר לרגלינו".

הרמטכ״ל אביב כוכבי בירך אף הוא על החזרת הגופה לארץ."מדובר במאמץ רב שנים של קהילת המודיעין וענף איתור הנעדרים באגף כח אדם, שבמהלכו בוצעו מחקרים ומבצעים שונים לאיתור נעדרי הקרב", הצהיר הרמטכ"ל. "על כתפיהם של מפקדי צה״ל, ואני בראשם, מוטלת המחויבות הגדולה לדאוג לכל חייל המצטרף לצה״ל ונשבע למדינת ישראל. המחויבות היא כלפי כל משפחה המפקידה בידינו את הנכס היקר לה מכל, והמחויבות לחברה הישראלית השמה בנו את מבטחה". את הדברים אמר בטקס החלפת מפקד פיקוד הצפון.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר כי "עם ישראל מברך על השבת גופתו של זכריה באומ, מחבק ומחזק את משפחתו עם סגירת מעגל הכאב והשכול לאחר 37 שנים. המחויבות שלנו להשבת כלל החללים והנעדרים היא מחויבות מוסרית ומדינתית שמדינת ישראל חרטה על דגלה ומלווה אותנו מיום היווסדו של צה"ל. נמשיך לפעול עד להשבת כל הבנים הביתה".

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר היום, הודיע דובר צה"ל כי במסגרת מבצע צבאי אותרה והוחזרה לישראל גופתו של רב-סמל זכריה באומל, שנעדר לאחר קרב סולטן יעקוב שאירע ב-1982 בלבנון. עם הגעתה ארצה, זוהתה הגופה באופן ודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי. בימים הקרובים יובא באומל למנוחות.

הגופה הועברה לישראל במבצע של אגף מודיעין המכונה "זמר נוגה" באמצעות מדינה שלישית, ובשיתוף פעולה עם המוסד ושב"כ. לפי "אל-ערביה", רוסיה היא שסייעה לישראל בהשבת גופת החייל. נוסף אליה, הוחזר גם ציוד אישי של באומל. מצה"ל נמסר כי נמשכים המאמצים לאיתור שני הנעדרים הנוספים מהקרב, יהודה כץ וצבי פלדמן. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, מסר כי "זכריה באומל שב הביתה. גופתו זוהתה באבו כביר, וראש אכ"א עדכן את המשפחה. נעשו מאמצים רבים לאורך השנים, והם התעצמו בשנים האחרונות. אנו מחוייבים להבאת פלדמן וכץ, שעדיין נעדרים, והאירוע הזה מוכיח שמעולם לא עזבנו את הנושא".

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

זכריה באומל נולד בניו יורק ב-17 בנובמבר 1960, ובשנת 1970 עלה לישראל יחד עם בני משפחתו. זכריה למד בבית ספר ממלכתי-דתי ואחר כך עבר לישיבה התיכונית-מדרשית "נועם" בפרדס חנה. לאחר סיום הלימודים בחר באומל לשרת בצה"ל במסגרת ההסדר, המשלבת לימודי יהדות עם שירות צבאי. באומל חילק את זמנו בין לימודי קודש בישיבת הר עציון באלון שבות ובין שירות קרבי בחיל השריון, שבו הפך במשך הזמן למפקד טנק. כשנקרא באומל לשרת במלחמת לבנון היה כבר קרוב לסיום שירותו הצבאי. בקרב סולטן יעקוב, ב-11 ביוני 1982, מספר שעות לפני הפסקת האש, נהרגו עשרה חיילים ישראלים ורבים נפצעו. נוסף לבאומל, כאמור, שני חיילים נוספים הוגדרו נעדרים.