פגיעת הברק בחייל: "אסור היה לצאת לשטח במזג אוויר כזה"

אמו של אביתר יוספי, שנהרג בניווט בנחל חילזון, התייחסה לאירוע שבו נפצע אמש לוחם גולני: "לא חשבו שיקרה דבר כזה" • מהתחקיר עולה: המ"פ החליט לקצר את המשימה בשל הגשם - ואז התרחשה התקרית

זמן צפייה: 04:18

פגיעת הברק בלוחם גולני במהלך אימון ניווט הזכירה לרבים את האסון שאירע לפני כשנה בנחל חילזון שבצפון - שבו נהרג הלוחם אביתר יוספי, לאחר שנסחף במהלך אימון דומה.

"בדיוק עכשיו לפני שנה הבן שלי נהרג בנחל חילזון", סיפרה היום (שני) דליה, אמו של יוספי. "ביום סוער, יום ברד, רעמים. זאת לא הייתה מלחמה, לא פיגוע. סתם הלך הילד".

"המפקדים הם כולם ילדים", המשיכה האם. "הם פשוט לא חשבו שיקרה כזה דבר. אב לצריך לבדוק את מזג האווויר כמה ימים קודם, ולא לצאת".

עוד בחדשות 13:

בעקבות התהפכות הטנק: צה"ל עצר את כלל האימונים בפיקוד צפון

הצעיר שנפגע מברק – לוחם בגולני: "בחור נפלא"; חל שיפור במצבו

Cxwajw
דליה, אמו של אביתר יוספי שנהרג בנחל חילזון

מצה"ל נמסר היום כי האירוע נבדק ומתוחקר, ועם זאת גורמים בצה"ל הודו כי יש לשוב במהרה ולרענן את נוהלי היציאה לניווטים במזג אוויר קיצוני כמו זה ששרר אתמול.

מהתחקיר שנעשה עד כה עולה כי הניווט יצא על פי הנחיות הבטיחות המחייבות - שתוקפו לאחר האסון בנחל חילזון. כשעה וחצי מתחילת הניווט, בעקבות התחזקות הגשם, המ"פ קיבל החלטה לעצור את הניווט. באותו הזמן, על פי התחקיר, הוא זיהה את החולייה שבה היה הלוחם שנפגע כמאה מטר ממנו, רץ לכיוונם, והתחיל יחד עם החופ"ל לבצע פעולות החייאה. במקביל הוזנקו מסוק, אמבולנס ורכב פינוי.

אביתר יוספי החייל שנפל במהלך אימון בצפון
אביתר יוספי החייל שנפל במהלך אימון בצפון | צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

מחקירת מצ"ח שנעשתה לאחר האסון בנחל חילזון עלה כי תכנון הניווט נעשה תוך חריגה לכאורה מהוראות הבטיחות, ולא ניתן משקל מספק למזג האוויר הצפוי, ולהשלכותיו על בטיחות החיילים. עוד עלה מהחקירה כי "במהלך הניווט היו תמרורי אזהרה, שהיו צריכים להוביל להערכת מצב מחודשת ומתן הנחיות שישמרו על בטיחות החיילים".

חמישה ממפקדיו נחקרו במצ"ח בחשד לגרימת מוות ברשלנות, התרשלות ואי קיום הוראות המחייבות בצבא. בין הקצינים שנחקרו היו מפקד הגדוד, מפקד המגמה ומפקד הפלוגה.