מהחטיפה המטלטלת ועד החילוץ שכשל: חזרה לרגעי פרשת נחשון וקסמן

האירוע הקשה שבו נחטף לוחם עורב גולני, גרם למדינה שלמה לעצור את נשימתה ל-6 ימים. מבצע החילוץ הסתיים בטרגדיה איומה, אך הערכים כמו רעות הלוחמים והערבות ההדדית ייזכרו עוד שנים רבות

זמן צפייה: 03:44

25 שנים חלפו מאז התרחש אחד האירועים המטלטלים הזכורים בישראל. לפני 25 שנים בדיוק חיכה נחשון וקסמן לטרמפ בתחנה בצומת הטייסים שליד יהוד. הוא עלה למכונית שבה היו ארבעה מחבלי חמאס שהתחפשו למתנחלים. הם חטפו אותו וקלחו אותו אל ביר נבאללה שמצפון לירושלים, שם החזיקו בו כבן ערובה.

למחרת החטיפה שחררו המחבלים קלטת שבה נראה אחד החוטפים עומד מאחורי וקסמן שבמדי צה"ל. המחבלים דרשו את שחרורם של כ-200 מחבלים, בהם השיח אחמד יאסין, אחד מראשי הארגון.

מבצע החילוץ של נחשון וקסמן
מבצע החילוץ של נחשון וקסמן | צילום: חדשות 13

צה"ל הצליח לאתר את מיקום הבית שבו החזיקו המחבלים בוקסמן וכוח של סיירת מטכ"ל נשלח למקום במטרה להשתלט על המחבלים ולשחרר את וקסמן. אלא שהפריצה התעכבה והמחבלים ירו בו למוות לפני שהספיקו לוחמי הסיירת להצילו. בתוך הבית התפתח קרב יריות מטווח אפס בין הלוחמים לחוטפים.

ניר פורז, מפקד אחד הכוחות, נהרג בחילופי היריות ושבעה חיילים נוספים מהסיירת נפצעו. לאחר ניסיון החילוץ הטראגי נאם ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, מול כלי התקשורת הישראליים וקיבל על עצמו את האחריות לתוצאות המבצע: "אני כראש הממשלה ושר הביטחון, נושא באחריות להחלטה על הפעולה שבוצעה הערב".