"אקרא לשוטר שיירה בך": נגד איים על חייל ממוצא אתיופי - ונקנס

ברקע מחאת יוצאי אתיופיה, טען יצחק זלקה מחטיבת כפיר כי אחראי המטבח גירש אותו מהמקום בקריאות גזעניות. החייל העלה פוסט לפייסבוק שהפך ויראלי, הנגד נשפט ואף קיבל מכתב התראה

זמן צפייה: 03:52

נגד שקרא לעבר חייל בחטיבת כפיר, ממוצא אתיופי, "צא צא מפה לפני שאני מתקשר לשוטר והוא יירה בך", נשפט היום (שישי), נקנס וקיבל מכתב התראה. ברקע מחאת יוצאי אתיופיה, חשף השבוע יצחק זלקה, שכאשר שהה עם מחלקתו בשבוע של תורנויות, קרא לעברו נגד המטבח קריאה גזענית, וגירש אותו מהמקום.

"הייתי בהלם גמור!", כתב החייל בפוסט בפייסבוק, שהפך ויראלי. "נפגעתי בצורה שלא הכרתי. זאת הייתה גזענות ברמה אחרת, שלגמרי שלא תעבור בשתיקה. ישר עירבתי בנושא את מפקד המחלקה שלי ואת מפקד הפלוגה, הנגד ננזף ונשלחה נגדו תלונה חמורה".

 

דובר צה"ל מסר בתגובה כי "האירוע המדובר אינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל, והוא טופל משמעתית על מנת למנוע הישנותם של מקרים מסוג זה בעתיד".

עוד כתבות בנושא >>

מספרים מדאיגים: הפערים החברתיים-כלכליים בקרב העדה האתיופית

גורמים במשטרה: חשש כי יוצאי אתיופיה יחדשו המחאה בתום השבעה

הרבנים הראשיים נפגשו עם ראשי העדה האתיופית: "יש לסיים המחאה"

עימותי מחאת יוצאי אתיופיה עם שוטרי יס''מ בצומת עזריאלי
עימותי מחאת יוצאי אתיופיה עם שוטרי יס''מ בצומת עזריאלי | צילום: חדשות 13

כזכור, שלשום הודיעו ראשי קהילת יוצאי אתיופיה כי הם מסכימים להשעות את המחאה עד תום השבעה על סלמון טקה, הצעיר שנורה על פי החשד בידי שוטר בתחילת השבוע. ואולם, גורמים בצמרת המשטרה אמרו אתמול בחשש לחדשות 13 כי המידע שעולה מהשטח מצביע על כוונת יוצאי אתיופיה לחדש את המחאה ברחובות. לדבריהם, "לא נהיה ברחובות בשל בקשת משפחת טקה. אולם, לא נרפה עד קצין המשטרה שירה בטקה יואשם הריגה, ויודח מהארגון".

מוקדם יותר אתמול עורך דינו של השוטר, יאיר נדשי, כינס מסיבת עיתונאים, וחזר על גרסתו של החשוד - לפיה ירה לצורך הגנה עצמית. "הוא נקלע לאירוע קשה שבו חייו וחיי בני משפחתו עמדה בסכנה מיידית ומוחשית, וכמוצא אחרון הוא נאלץ לעשות שימוש בנשק לצורך הרתעתי בלבד", טען עורך הדין. "בעודו שוהה בחיק משפחתו נקלע מרשי לסיטואציה מסכנת חיים שחייבה אותו לפעול כפי שפעל אלמלא היה פועל כפי שפעל – ייתכן שמרשי לא היה נותר בחיים וסביר להניח שמשפחתו הייתה נפגעת".

"רבים ממהרים לשפוט את מרשי ולכנותו רוצח על סמך שמועות ועובדות לא מבוססות תוך התרת דמו ברבים ואחרים תופסים טרמפ על גבו ומשתפים את הקהל בהגיגי ליבם האוויליים", המשיך. "כתוצאה מכך נגרם למרשי נזק עצום שמתגבר בכל יום שעובר. המסע הקשה הזה רק בתחילתו".
סלמון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה
סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה | צילום: חדשות 13

"בניגוד גמור לדברים שקריים שהוצגו בתקשורת, מרשי כלל לא כיוון את נשקו לעבר המנוח או לעבר כל אדם אחר", הוסיף. "יודגש כי האירוע הטרגי אינו קשור כלל לצבע עורו או למוצאו של המנוח".

"גם אם אדם חשוד במעשה כלשהו, במיוחד כאשר מדובר בקצין משטרה ערכי ונורמטיבי לכל דבר- יש לתת לו את יומו בבית המשפט", סיכם נדשי. "חקירת מח"ש נמצאת בעיצומה, אין עוד מסקנה ועם זאת ברשתות החברתיות אופיו כבר נרצח והוא מכונה רוצח, מאיימי םעליו ועל ילדיו בהוצאה להורג".

עורך הדין יאיר נדשי המייצג את השוטר שירה בסלמון טקה
עורך הדין יאיר נדשי המייצג את השוטר שירה בסלומון טקה | צילום: חדשות 13

לטענת השוטר בחקירתו, הוא ירה לרצפה ולא באוויר - כפי שמכתיבים הנהלים - משום שהאירוע התרחש בלב שכונת מגורים, והוא לא רצה לגרום לנזק. הקצין טרם ביצע שחזור, מכיוון שבמח"ש מעוניינים לגבות ראשית את כל העדויות הרלוונטיות, וכן חוששים להביא אותו לזירת האירוע - מחשש שייגרם לו נזק.

החקירה עדיין נמשכת, אך על פי העדויות שנאספו בינתיים אכן נזרקו אבנים לעבר השוטר - דבר המחזק את גרסתו. נשאלת השאלה כמה אבנים נזרקו, אם הוא אכן חש סכנת חיים ועד כמה הן היו קרובות אליו. פרקליט המדינה, שי ניצן, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מעורים אף הם בפרטי החקירה, בגלל רגישות המקרה.