הערכה בצה"ל: הדיווח על הטיל המיירט שהגיע לידי רוסיה - נכון

במערכת הביטחון סבורים כי הטיל המיירט של "קלע דוד", שנפל בסוריה ביולי 2018, אכן הועבר לידי הרוסים, וניתן להעריך כי הם למדו אותו היטב. כלי הנשק יוצר בישראל ועלותו כמיליון דולר

זמן צפייה: 01:10

על פי ההערכה בצה"ל, הדיווח הזר שפורסם הבוקר (רביעי) - הוא אכן נכון, לפיו טיל מיירט של מערכת ההגנה האווירית "קלע דוד" שנפל בסוריה בקיץ 2018 והועבר לידי הרוסים, ואף ניתן להעריך כי הם למדו אותו היטב. כלי הנשק מיוצר ברפאל ונחשב לפאר הטכנולוגיה הישראלית. הוא נועד ליירט מלבד רקטות כבדות וטילים גם מלטים וטילי שיוט.

כאמור, הבוקר דיווח אתר החדשות הסיני "סינא" כי טיל מיירט ישראלי של מערכת "קלע דוד", הגיע לידי רוסיה. במוסקבה בוחנים את כלי הנשק כדי להבין כיצד הוא פועל. לפי הפרסום, הטיל, שפספס את מטרתו, כמעט ולא ניזוק. ישראל וארצות הברית דרשו להחזיר אותו לצה"ל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשד: מאות תמונות עירום של נשים ונערות הופצו בטלגרם; 12 נעצרו

הרצח הכפול בנגב: המשטרה עצרה שני חשודים שאיימו בנקמה

נמלטים, גרסת המציאות: שני חשודים ברצח חפרו חור בתקרה – וברחו

ניסוי שרביט קסמים
ניסוי שרביט קסמים | צילום: משרד הביטחון

לפני כשנה וחצי הותר לפרסום כי בזמן הפעלת מערכת "קלע דוד" לראשונה, נפל בשטח סוריה אחד משני הטילים המיירטים ששוגרו ולא פגע במטרה. מערכת ההגנה האווירית, שנועדה ליירוט טילים לטווח בינוני-ארוך, הופעלה לאחר שזוהה שיגור של טילי קרקע-קרקע שנורו כחלק מהלחימה בסוריה, והתקרבו לשטח ישראל. טיל היירוט הראשון השמיד עצמו מעל שטח ישראל.

מתחקיר האירוע עולה כי הטיל שוגר לעבר שני טילים מסוג SS-21 Tochka שנורו על ידי צבא סוריה ועמדו ליפול בישראל. מדובר בטיל לטווח של כ-100 קילומטר עם ראש קרבי של כ-500 ק"ג ושנעשה בו בשימוש בדרום סוריה. עוד עולה מתחקיר צה"ל כי ההחלטה לשגר אותם הייתה נכונה.

ניסוי יירוט במערכת הנשק "שרביט קסמים"
ניסוי יירוט במערכת הנשק "שרביט קסמים" | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

הטילים שנורו מעומק סוריה היו כדקה וחצי באוויר. במערכת הביטחון סברו שהטילים עומדים לפגוע בצפון ישראל ולכן המערכות נדרכו. מתחקור ראשוני עולה כי המערכת פעלה על פי הציפיות, זיהתה את הטילים ושיגרה לעברם מיירטים. נקודת הזמן שבה שוגרו היא הנקודה האחרונה שבה אם לא היו משוגרים, הטילים היו עלולים לנחות בישראל ובצה"ל הוחלט להתעלם משיקולים כלכליים בעת השיגור.