אחרי התאבדות הלוחם: צה"ל יבחן את הליך גיוס המקורות של מצ"ח

מצה"ל נמסר כי ראש אכ"א והפרקליט הצבאי הראשי מינו צוות מומחים לבחינה מערכתית של הנושא. זאת ברקע פתיחת משפטם של שני רכזי מודיעין הנאשמים ברשלנות אחרי שלוחם שגייסו שם קץ לחייו

זמן צפייה: 01:22

צה"ל הודיע היום (רביעי) כי ראש אגף כוח אדם, האלוף מוטי אלמוז, והפרקליט הצבאי הראשי, האלוף שרון אפק, מינו צוות מומחים לבחינה מערכתית של נושא איתור וגיוס מקורות על-ידי מצ"ח והפעלתם. זאת ברקע פתיחת משפטם אתמול של שני רכזי מודיעין של מצ"ח, הנאשמים בהתרשלות במילוי תפקידם, לאחר שלוחם צה"ל שעליו לחצו לכאורה לשמש סוכן מצ"ח נגד חבריו התאבד.

מצה"ל נמסר כי עם הצוות נמנים גורמים שמילאו בעבר תפקידים בכירים בגופי מודיעין, ביטחון ואכיפת החוק, להם מומחיות, ידע וניסיון בתחום. "הצוות יבחן בראייה מערכתית רחבה את תהליכי האיתור והגיוס של מקורות על-ידי מצ"ח, ואת הפעלת המקורות, לרבות בהקשרי מנגנוני פיקוח, בקרה ומעקב", נמסר. "הצוות יציג את מסקנותיו, ממצאיו והמלצותיו לראש אגף כוח האדם ולפרקליט הצבאי הראשי עד סוף השנה".

לוחם גבעתי רבט נ' שהתאבד בלחץ חוקרי מצח
לוחם גבעתי רבט נ' שהתאבד בלחץ חוקרי מצח | צילום: באדיבות המשפחה

עו״ד עודד סבוראי ממשרד סבוראי שחם-שביט, המייצג את הוריו של החייל, מסר בתגובה: "משפחתו של רב״ט נ׳ מברכת על החלטת ראש אכ״א להקים ועדת חקירה לבחינת הנהלים לגיוס ולהפעלת חיילים כסוכנים של מצ״ח.

לצערנו, ועדת החקירה לא תחזיר את רב״ט נ׳ ז״ל, אולם הוריו רואים עצמם שליחים של הורים של חיילי צה״ל, שילדיהם נאלצו בעבר וחלילה ייאלצו בעתיד לעבור מכבש לחצים בלתי מוסרי, כוחני ואגרסיבי ולהיות מנוצלים על-ידי מצ״ח תחת איומים קשים עד שלא נותרת בידיהם ברירה אלא להפוך לסוכנים נגד חבריהם.

רב״ט נ׳ ז״ל - אדם ערכי ולוחם מצטיין - זומן למצ״ח בטענות כוזבות ולא עמד בלחץ הכבד שהפעילו עליו רכזי המודיעין של מצ״ח להפוך לסוכן מטעמם, עד לסופו הטראגי.

הוריו של רב״ט נ׳ ז״ל יפעלו בכל דרך חוקית כדי לוודא שנהלי גיוס הסוכנים של מצ״ח והבקרה על יישומם, יעברו רפורמה יסודית, כדי שבעתיד לא יישנה מקרה בו חייל ישלם בחייו כמו בנם, על לחצים בלתי נסבלים מצד סוכני המודיעין של מצ״ח.

לוחם גבעתי רבט נ' שהתאבד בלחץ חוקרי מצח
לוחם גבעתי רבט נ' שהתאבד בלחץ חוקרי מצח | צילום: באדיבות המשפחה

לצד פועלם במסגרת ועדת החקירה כדי שאסון שכזה לא יישנה, ימשיכו הוריו של רב״ט נ׳ ז״ל לפעול כדי לוודא שהדין ימוצה עם אנשי מצ״ח שהתנהגותם גרמה לרב״ט נ׳ ז״ל למצוקה אליה נקלע ושלמרות ידיעתם שהוא נתון בשל כך בסכנה אובדנית, לא נקפו אצבע כדי לסייע לו, הסתירו את מצוקתו ובכך גרמו למותו".

לטענת בני משפחתו, הפעילו השניים על הלוחם מכבש לחצים בלתי מוסרי, כוחני ואגרסיבי, שלא הותירו לו ברירה אלא להפוך לסוכן נגד חבריו. כיממה וחצי לאחר שגויס למצ"ח, נמצא הלוחם ללא רוח חיים מחוץ לבסיסו.

בכתב האישום שהוגש נגדם נטען כי על אף שהבינו שהמגויס נתון במצוקה נפשית קשה ובסכנה אובדנית, הם לא עשו דבר כדי לסייע לו, תוך הפגנת זלזול במצבו. נוסף על כך הם נמנעו מלדווח עליו למפקדיו ולמפקדיהם במצ"ח, כפי שנדרשו לעשות בהתאם לפקודות.

לפי כתב האישום, גם לאחר שהלוחם נעלם והחיפושים אחריו היו בעיצומם, נמנעו רכזי המודיעין מלשתף את הגורמים המוסמכים במצב שבו שהיה נתון. לפי כתב האישום, אחד הרכזים אף שיקר למפקדיו בעניין מצבו הנפשי של הלוחם לאחר שנשאל על כך באופן ישיר.

חייל מצ''ח המואשם באחריות להתאבדות לוחם צה''ל, עם הוריו בבית הדין הצבאי ביפו
חייל מצ''ח המואשם באחריות להתאבדות לוחם צה''ל, עם הוריו בבית הדין הצבאי ביפו | צילום: חדשות 13

מאז המקרה, פתחו הורי החייל ששם קץ לחייו במאבק משפטי, לדבריהם, במטרה למנוע מקרים דומים בעתיד. היום הם הגיעו לדיון וביקשו להחריף את סעיפי האישום נגד חוקרי מצ"ח לגרימת מוות ברשלנות.

אלוף משנה ענבל דה פז, הסנגורית הצבאית הראשית בצה"ל, שמייצגת את שני החיילים, אמרה: "מדובר בטרגדיה אנושית נוראית, אך האחראים לה אינם החיילים. הם פעלו כפי שלימדו אותם במסגרת שירותם למדינה ולא ניתן להטיל עליהם את האחריות לאירוע הקשה".