"אין לו תכונות מתאימות": יאיר גולן יצא נגד מינוי דו"צ המיועד

סגן הרמטכ"ל לשעבר התבטא בחריפות נגד מינויו של גיל מסינג: "המקרה שלו הוא בלתי סביר", כתב בחשבון הטוויטר. זאת, ברקע הסערה סביב מעורבותו של מסינג בפרשת "ישראל ביתנו"

זמן צפייה: 00:35

המינוי שהסתבך: אלוף (במיל') יאיר גולן, שכיהן כסגן הרמטכ"ל, התבטא אמש (שישי) בחריפות נגד מינוי גיל מסינג לדובר צה"ל הבא וכינה אותו "בלתי סביר". בציוץ בחשבון הטוויטר כתב גולן כי "כל דו"צ, ממלא שתי פונקציות: דובר צה״ל ודובר הרמטכ״ל. כל הרמטכ״לים בחרו באנשים שהיה בהם תמהיל מסוים בין שני התפקידים. המקרה של מסינג הוא בלתי סביר - 100% דובר הרמטכ״ל. דו"צ מפקד על מערכת, הוא צריך לבסס סמכות, לעורר השראה, לנהל מערכת, לבנות הכשרות. האם מסינג הוא האיש?"

הביקורת של גולן מגיעה ברקע הסערה סביב מינויו של מסינג לדובר צה"ל הבא, לאחר שנודע כי שימש כסוכן משטרתי במסגרת פרשת "ישראל ביתנו". ביום חמישי פורסמו בחדשות 13 תמלולי חקירתו של יועץ התקשורת רונן משה, החשוד בפרשה, בהם הוא נשמע מכחיש את מעורבותו לאחר שנעצר. אולם לאחר שהחוקרים השמיעו לו את ההקלטות שביצע חברו גיל מסינג דובר צה"ל המיועד - החליט לגולל את חלקו בפרשה.

לכתבות נוספות בנושא: 

כך הגיב חברו של דובר צה"ל המיועד כשגילה שהקליט אותו

בלעדי: הקלטות המבצע המשטרתי שבו השתתף דובר צה"ל המיועד

דובר צה"ל המיועד: מבקש להסיר את החיסיון מהפעלתי כסוכן משטרתי

 


כזכור, אחת המשימות של מסינג נחשפה על ידי גידי וייץ בעיתון "הארץ". המשטרה שלחה את מסינג לפגוש את חברו משה, שבמהלכה השניים דיברו על האפשרות שמשה הסתבך כתוצאה מהתקשרות כספית החשודה כשוחד עם אנשי המטה של השר לשעבר מטעם ישראל ביתנו, סטס מיסז'ניקוב.

לאחר כשבועיים, משה נעצר. מתמלול חקירתו, ניתן להבין עד כמה משמעותית הייתה משימתו של מסינג עבור החוקרים. בחקירה הראשונה, משה הציג כאילו הוא בכלל לא קשור לעניין. למחרת בבוקר, החוקר אסף וולפיש ציין: "החשוד פורץ בבכי. הגשתי לחשוד כוס קפה, סנדוויץ' וקופסת סיגריות לבקשת". ואז, החוקר השמיע לנחקר את למשה עם מסינג.

משה מסביר לוולפיש כי הוא מדבר בהקלטה עם "גיל מסינג, הוא מנהל תקשורת ורגולציה ב'שטראוס', והוא לקוח שלי". לשאלה על מה הם מדברים, משה ענה: "שטראוס הורידו את הריטיינר של רוב היועצים הם מעסיקים. אני רציתי שקודם כל ישמור לי על הריטיינר, לפחות שתהיה לי רגל בדלת בשטראוס, שאני אשאר היועץ שלהם". כשהחוקר שואל שוב על מה הם דיברו, משה מתחיל להבין שההקלטה עסקה באופן ישיר בחשדות המיוחסים לו, ושהוא חייב לתת קו הגנה מנומק וחכם יותר מאשר ההכחשה הטוטאלית שנתן בהתחלה.

יאיר גולן
יאיר גולן | צילום: הלל מאיר, TPS

וולפיש מציין כי החקירה הופסקה מכיוון ש"החשוד נפגש עם עורך דינו". "במהלך ההפסקה הארוכה אמרת לי שאתה מתלבט אם לספר את כל האמת לאמיתה או לשמור על זכות השתיקה. אתה אחרי פגישה אורכה עם עו"ד שביקשת לראות בדחיפות. האם החלטת לספר את האמת במלואה כאן בחקירתך?", שאל וולפיש. משה נענה בחיוב ומגולל את גרסתו, בה מודה שהעביר כספים, אך לדבריו לא מדובר בשוחד.

מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד דן אלדד, הודיע אמש לעורך דינו של מסינג, עופר ברטל, כי יפעל לצמצום החיסיון על נסיבות הפעלתו והוסיף: "כידוע לך, מרשך לא נחשד בביצוע עבירה כלשהי. מרשך סייע לאכיפת החוק בעניין מוגדר וספציפי, באופן הראוי להערכה, כאזרח שומר חוק". זאת, לאחר שביום רביעי ביקש מסינג להסיר את החיסיון על מעורבותו בפרשה וטען כי פעל מתוך "אזרחות טובה".

גיל מסינג ורונן משה
גיל מסינג ורונן משה | צילום: חדשות 13

כאמור, בדצמבר 2014 התרחש גל המעצרים הראשון בפרשת ישראל ביתנו, והמשטרה החתימה את אמנון ליברמן, עוזרו לשעבר של השר דאז מיסז'ניקוב, על הסכם עד מדינה ושלחה אותו, יחד עם מסינג, להקליט בכירים במפלגה, בהם היו"ר אביגדור ליברמן. כאשר ליברמן החליט לחתום על ההסכם, הוא כתב טיוטה שם ניסח: "הצדדים מתחייבים לשמור בסודיות מוחלטת את דבר קיומו של ההסכם, ולא יעבירו במשירין או בעקיפין, זולת למר גיל מסינג".

מסינג, שמונה ביום שני לדובר צה"ל הבא, שימש כסוכן משטרתי בפרשת "ישראל ביתנו" ואף פעל להקליט בכירים במפלגה, במהלך הלווייתו של ירון מילר בינואר 2015. ביום רביעי נחשפו הקלטות מתוך ההלוויה, בין מסינג לבין מי שהיה עד מדינה ליברמן, יועץ התקשורת של השר לשעבר מיסז'ניקוב, ובין אמנון ליברמן עצמו לבין יו"ר המפלגה ליברמן. בעקבות החשיפה, בכירים בצה"ל מעריכים כי יהיה קשה להעביר את מינויו של מסינג לדובר צה"ל.

ליברמן
ליברמן | צילום: חדשות 13

מסינג יצא עם אמנון ליברמן למשימת הקלטת טלי קידר, שהייתה חשודה בקבלת שוחד באחת מפרשות המשנה. במהלך ההלוויה, בכירי המפלגה ובהם היו"ר אביגדור ליברמן, ניגשו אחד אחרי השני לאמנון ליברמן - בו חשדו כי נשבר בחקירתו. באחת ההקלטות נשמע החוקר אסף וולפיש, מתדרך את מסינג וליברמן בטרם יציאתם להלוויה. "לנסוע בזהירות בבקשה, תעצרו, תשתו, תאכלו, מה שצריך".

בדרך למכונית, ניסו השניים להבין ביניהם מה מהותר ומה אסור להם לעשות. "מסינג נשמע אומר: "אנחנו לא צריכים להיות איתו". אמנון ליברמן עונה לו: "עדיף שלא נדבר. עזוב, אני צריך להלהיט את עצמי כדי להיות שם". מסינג אומר: "אני חושב רק על דבר אחד". כשהם מגיעים להלווייה, מסינג מבקש מאמנון ליברמן שיזהה בפניו את קידר: "זו היא?". "לא, זו לא טלי זו יוליה", משיב ליברמן. מסינג: "זו עם המשקפיים החומות והשיער הבהיר?" אמנון ליברמן: "לא, היא בלי משקפיים, ממש עם הפרופיל לפה". מסינג: "בלונדינית צעירה?" ליברמן: "כן".

בשלב מסוים, אביגדור ליברמן ניגש אל עד המדינה אמנון ליברמן ואמר: "מה העניינים? הכול גן עדן? אין חיוך? אמנון ליבמרן עונה: "בסדר, מנסה להחזיק". יו"ר ישראל ביתנו פנה אליו ואמר: "אין מה לעשות, צריך להחזיק, קטן עלינו, עברנו את פרעה - נעבור גם את זה".

ביום רביעי דיבר מסינג עם מקורביו בשיחות סגורות ואמר כי "אני לא חשוד ולא הייתי חשוד בשום עבירה שהיא. אני אזרח שומר חוק שהתבקש על ידי מהמשטרה לסייע. לא היה לי כל מניע מלבד הרצון לסייע למשטרת ישראל להגיע לחקר האמת, ולכן לנוכח הסערה הציבורית האבסורדית, אני מסכים להסיר את החיסיון על המעורבות שלי בפרשה".