"היה קל להתאהב בו": סיפורו של הקצין הראשון משכונת התקווה

יוסי עובד חלם תמיד על קריירה צבאית, ונאבק להגשמת מטרתו. טרם יציאתו למבצע בלבנון שממנו לא חזר, החליט להתארס בחשאי לחברתו. שנים לאחר מכן, היא קראה לבנה הבכור על שמו. "חלק מהחיים שלי"

זמן צפייה: 16:46

בשנות ה-70 היה יוסי עובד גאוותה הגדולה של שכונת התקווה בתל אביב. הוא חלם להיות קצין בצה"ל, והתעקש לעשות הכל כדי להגיע לפנימיה הצבאית היוקרתית בבית הספר הריאלי שבחיפה. הוא השלים חומר לימוד רב, התאמן ולבסוף התקבל. בפנימיה הוא הפך לתלמיד מצטיין. בשנת 1977 התגייס לגולני והיה לסגן מפקד פלוגה. שלוש שנים לאחר מכן הוא נפצע בהיתקלות עם מחבלים בדרום לבנון ומת מפצעיו. על תגית המדים שלו הוא כתב: "יוסי וציפי לנצח", הקדשה לציפי חברתו, שעמה עמד להינשא.

הסיפור של יוסי מתחיל ונגמר בשכונת התקווה בתל אביב. אלה רחובות ילדותו, משם יצא לפנימייה הצבאית שבחיפה ולגולני. משם גם יצא מסע הלווייתו.

"הוא היה מגיע תמיד עם חיוך, חיוך ביישני היה לו, צנוע כזה", סיפרה מזלי בן דוד, אחותו של יוסי, "היה הכי קל להתאהב בו". הינו הולכים בשוק, מסתובבים עם הסל, וכלם היו צועקים – 'הנה הרמטכ"ל הבא של צה"ל'. כולם היו הכי גאים והכי מפרגנים. זה היה משהו יחודי. הוא היה אחד ויחיד. לא כולם הלכו לפנימיה צבאית ולא כולם התקבלו".

ציפי ויוסי
ציפי ויוסי | צילום: החדשות 13

יוסי בלט מיד והוא ידע לאן הוא רוצה להגיע. הוא חלם על קריירה צבאית וידע שהדרך אליה צריכה לעבור בפנימייה הצבאית בבית הספר הריאלי שבחיפה. אז לא קל היה לילד משכונת התקווה להגיע לשם – אבל הוא לא ויתר. "היו לו הרבה הרבה קשיים, הוא לא ויתר, הוא פשוט נלחם", סיפרה רחל אליהו אחותו, "כשהוא גילה שהוא התקבל לפנימייה הצבאית הוא החזיק את המכתב ביד וצרח - שמח שהוא התקבל".

בתום כיתה י"ב בבית הספר הריאלי הוא קיבל את מדליית הזהב – מצטיין המחזור. בגולני הוא התקדם מהר. יצא לקורס מ"כים, מיד אחר כך לקורס קצינים ושנתיים מיום גיוסו הוא כבר היה סגן מפקד פלוגה. אז, במפגש חטוף באוטובוס, נכנסה לחייו דמות חדשה. ציפי.

כשהוא נמצא בסדרת חינוך עם החיילים שלו מחוץ לבסיס, הגיעה אליו הפניה ממפקד הגדוד שלום בן משה. אלה תחילת שנות השמונים, לפני מלחמת לבנון הראשונה ויישובי הצפון סופגים מתקפות תכופות מצד ארגוני טרור פלסטינים שיושבים בידרום לבנון. באפריל 1980, חודרים מחבלים לגן ילדים במישגב עם. בקיץ מחליטה צמרת צה"ל לשנות כיוון באמצעות תכנית התקפית – מבצע חשאי של סיירת גולני וסיירת הצנחנים שזכה לכינוי מבצע מוביל. לפני המבצע יוסי וציפי מחליטים להתארס אך הוא לא מספר לה ולמישפחתו דבר על הפעילות החשאית והמסוכנת שאליה הוא עתיד לצאת.

ציפי ויוסי
ציפי ויוסי | צילום: החדשות 13

הכוח שבו נמצא יוסי מגיע לכפר תיבנית שבנפת נבטיה רמת ארנון. הם מגיעים לשם עם מודיעין על יעדים מדויקים. יריב, מפקד הפלוגה שהיה זה שהמליץ למפקדיו להקפיץ את יוסי למבצע, מוביל את הכח ויוסי אחריו. בהתחלה, הכל מתנהל על פי התוכנית אבל אז משהו משתבש, ויוסי נהרג בהיתקלות עם מחבלים. "אני זוכרת שהכניסו את הקומנדקר אל הרחבה, אני התנפלתי על הארון שלו", סיפרה ציפי, "את תופרת לך חלומות ובשנייה כל החלומות שלך יורדים איתו לקבר".

"אין אחד שם שלא ידע מי אני, ציפי של יוסי. זה חתום סגור. והרבה התביישו אפילו לגשת אליי", סיפרה ציפי. שם, בין החיילים והחברים של יוסי היא מוצאת סוף סוף שפה משותפת, שבה היא מדברת אתם על יוסי. מתוך הצער המשותף נרקמת לה אהבה חדשה עם אשר, אחד החיילים שלו. את ההבטחה שנתנה ליוסי ערב הקרב היא לא הפרה, ולבן הבכור שלה היא קראה דוד יוסי. "יוסי הוא חלק מהחיים. הוא חלק מהחיים שלי".