הרמטכ"ל בטקס יום הזיכרון: "משפחות שילמו מחיר כבד מנשוא"

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה נפתח בהדלקת נר הזיכרון ברחבת כותל המערבי שבירושלים בהשתתפות הנשיא והרמטכ"ל. ריבלין: "אני זוכר אותם נופלים בצדי הדרכים"

זמן צפייה: 11:50

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה נפתח הערב (שלישי) בטקס הדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל המערבי שבירושלים בהשתתפות הנשיא ראובן (רובי) ריבלין והרמטכ"ל אביב כוכבי, שאף נשאו דברים במהלך הערב.

תחילה, היה זה הנשיא שסיפר בנאומו על חלקו במלחמות ישראל ועל רוח הקרב שליוותה אותו ואת חבריו. "בן הארץ הזו אנוכי, לחמתי ברבות ממלחמותיה. ראיתי את חבריי, בני גילי, מפקדי ופקודי, זקנים ממני, וצעירים למכביר, שועטים אל קו האש, למען האומה, למען החיים, למען החירות".

"אני זוכר אותם אחד אחד. בשמותיהם. מחיילים שהיו נצר אחרון למשפחותיהם, ועד צברים שורשיים. מחברי לשכבה ומדריכי בתנועות הנוער ועד לבניהם, לעיתים נכדיהם, של חברי הטובים. אני זוכר אותם נופלים בצדי הדרכים, חובקים את אדמתנו, שייכים אליה לנצח".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המשפחות השכולות שגרות בחו"ל – וזוכרות את יקיריהן מרחוק

איראן תקפה ספינה בבעלות ישראלית חלקית בחופי איחוד האמירויות

ישראל מרכינה ראש לזכר הנופלים: כל אירועי יום הזיכרון

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1304212050 ' autoplay='0' credit='' desc='הנאום המלא של הנשיא ריבלין' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1618333986/65grsh_mrv7sj.png' kid='1_13lnpr09' duration='850']

"גדלתי כילד בימים בהם לא הייתה לנו מדינה", הוסיף ריבלין. "עבורי, עבור בני גילי, מדינת ישראל איננה מובנת מאליה. המדינה העוצמתית והאיתנה, שאתם רואים לנגד עינכם הוקמה בגבורתם ובמסירות ליבם של נערים ונערות".

"זכרו כי ללא אהבת המולדת, הדבקות במשימה, החתירה לניצחון, הרעות, השליחות, הדוגמה האישית וטוהר הנשק, לא יכון כאן עם בן חורין. צבא ההגנה לישראל, ומדינת ישראל, אנחנו, צריכים אתכם, צעירים, איתנים, מאוחדים, מאוחדים, נחושים להושיט כתף, להמשיך ולנצח, נכונים אם צריך, לשלם מחיר".

נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל | צילום: חדשות 13

אחרי הנשיא, היה זה הרמטכ"ל שנשא דברים גם כן ופנה בנאומו למשפחות השכולות. "משפחות יקרות, איבדתן את היקר לכן מכל, מסביב הכול ממשיך להתפתח ולהשתנות ורק הצער שלכן מתבצר במקומו, מעמיד את שורשיו ומכביד. אנו מנסים להבין את עוצמת הכאב, מתעקשים לזכור ולהזכיר, ללמוד מהאירועים וללמד, ורואים בכן חלק ממגיני המדינה".

"מחיר העצמאות כבד מנשוא", הוסיף כוכבי, והזכיר את מניין החללים שעומד על 23,928, עשרות אלפי פצועים ו"כאלה שבנפשם כוויות לכל החיים", כלשונו. "בשם כל חיילי צה"ל אני מצדיע לכל המשפחות השכולות, מחבק ומחזק אתכן ככל שאפשר. כולכן מהוות דוגמה לכוח עמידה, והחוזק שלכן הוא עדות קבועה לעוצמות הקיימות בעם הזה".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: חדשות 13

מספרם של חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד היום הינו 23,928. מיום הזיכרון תש"פ ועד היום נוספו 43 חללים למניין הנופלים ועוד 69 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל. החלל היחיד שנפל השנה בפעילות מבצעית הוא סמל ראשון עמית בן יגאל, לוחם סיירת גולני, שנפל בחודש מאי לאחר שפלסטיני השליך בעוצמה אבן בפניו במהלך פעילות בכפר יעבד הסמוך לג'נין.

מספר האזרחים שנהרגו בפעולות איבה מיום הכרזת המדינה ועד היום הוא 3,158 ואילו מ-1850 המספר עומד על יותר מ-4,000. מספר זה כולל גם 120 אזרחים זרים, שנהרגו בפיגועים בארץ ו-100 ישראלים שנספו בחו"ל. מיום הזיכרון האחרון נרצחו שני אזרחים בפעולות איבה: אסתר הורגן, נרצחה ע"י פלסטיני ביער ריחן בשומרון בחודש דצמבר והרב שי אוחיון שנרצח בפיגוע דקירה בצומת סגולה בחודש אוגוסט.