טקסים ללא קהל ומטס כבוד: אירועי יום הזיכרון בצל הקורונה

בעקבות מגפת הקורונה, אירועי יום הזיכרון יצוינו בהתאם להגבלות הממשלה. ב-11:00 תישמע צפירה, הטקסים בהר הרצל ייערכו ללא קהל - והמשפחות השכולות לא מורשות להגיע לקברים

זמן צפייה: 02:15

היום (שלישי) חל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תש"פ, ברקע המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. בשעה 11:00 בבוקר תישמע צפירה נוספת בת שתי דקות, בתומה יחול טקס הזיכרון המרכזי בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל, ללא קהל. הטקס יועבר בשידור ישיר באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. מייד לאחר הצפירה יחלוף מעל להיכל הזיכרון הממלכתי מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר.

חיילות בבתי העלמין הצבאיים
חיילות בבתי העלמין הצבאיים | צילום: דובר צה''ל

אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, נערך השנה לקיים את מגוון הטקסים והאירועים ללא נוכחות קהל, בכפוף להנחיות משרד הבריאות, בצל מגפת הקורונה. האגף שם לו למטרה לשמר את הסממנים של יום הזיכרון מחד ולאפשר לציבור לכבד את זכר הנופלים, מבלי לסכן את בריאותו מאידך.

הר הרצל
הר הרצל | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

השנה, מאחר שנבצר מהמשפחות השכולות לפקוד את קברי יקיריהן, מוקראים לראשונה בהיכל הזיכרון הממלכתי שמות 23,816 חללי מערכות ישראל, על-ידי חיילי כוחות הביטחון, בין השעות 7:30 ועד 10:00. בנוסף יודלקו בהיכל, כמדי שנה, נרות לזכרם של החללים.

יום הזיכרון
יום הזיכרון | צילום: רויטרס (ארכיון)

ב-52 בתי העלמין הצבאיים ובאתר ההנצחה ללוחם הבדואי, מתקיים "משמר הנר"- משמר כבוד של חיילי צה"ל העומדים לצד אבוקת זיכרון, הצדעת מפקד בכיר, תפילה לנשמות הקדושים מפי רב צבאי, קצינת נפגעים ונציג משרד הביטחון. בתום הצפירה יעבור המשמר לשירת התקווה.

הר הרצל
הר הרצל | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

אמש בשעה 20:00 מייד עם תום צפירה בת שתי דקות נערך הטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי, שפתח את יום הזיכרון, ללא קהל. הטקס הועבר בשידור ישיר באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות.

בסיום הטקס נקרא הציבור הישראלי לצאת למרפסות לשירה המונית של המנון "התקווה". לאחר הטקס התקיים אירוע "שירים לזכרם" משותף למשרד הביטחון, לכנסת ולמוסד לביטוח לאומי.

ילד בבית עלמין צבאי ביום הזיכרון
ילד בבית עלמין צבאי ביום הזיכרון | צילום: רויטרס

כמו כן, החל מיום חמישי ועד אמש הוצבו בכניסה לכל אחד מבתי העלמין הצבאיים חיילים אשר שקיבלו את פני המשפחות השכולות וחילקו בקבוקי מים, מדבקת "יזכור" ופרחים. היום, יום הזיכרון, יתקיים מעמד כבוד בכל אחד מבתי העלמין הצבאיים, ובבתי עלמין שאינם צבאיים יוצב קצין צה"ל אשר יצדיע לנופלים.

חיילות בבתי העלמין הצבאיים
חיילות בבתי העלמין הצבאיים | צילום: דובר צה''ל

שלשום התקיים טקס "דגלון לנופל" מחוץ להיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל בירושלים. הפרויקט הינו מסורת הנערכת מזה 19 שנים, המבקשת להוקיר ולכבד את הנופלים אשר חרפו נפשם למען הגנה על שלומה וביטחונה של מדינת ישראל. עד לכניסתו של יום הזיכרון הושלמה הנחתם של דגלוני מדינת ישראל, יחד עם פרח ונר על קבריהם של כל חללי מערכות ישראל בבתי העלמין הצבאיים ובחלקות הצבאיות.

פרויקט ''דגלון לנופל''
פרויקט ''דגלון לנופל'' | צילום: דובר צה''ל

ברקע התפשטות המגפה, משרד הביטחון קורא לציבור הרחב להדליק נר זיכרון וירטואלי לזכרם של הנופלים, לכתוב הקדשה אישית ולשתף את חבריהם דרך אתר האינטרנט "יזכור".

במקביל, משרד הביטחון פרסם את נתוני יום הזיכרון. מספר חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד ה-24 באפריל הינו 23,816. מיום הזיכרון אשתקד נוספו 42 חללים למניין הנופלים ועוד 33 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

אריה מועלם, סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון ציין כי "יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל מבטא את השותפות בכאבן של המשפחות השכולות ואת החובה המוסרית לזכור ולהנציח את הנופלים. השנה, אירועי יום הזיכרון יתקיימו ללא השתתפות הקהל הרחב. אנו נמשיך לצעוד לצידכן, משפחות שכולות, במסע הארוך והאינסופי של ההתמודדות עם זכר יקיריכן. השנה, כולנו נשארים בבתים וזוכרים, על מנת לקדש את החיים ולשמור על בריאות המשפחות. מחבק אתכם בימים אלו, כבכל ימות השנה ומצדיע לזכר יקיריכם, עם חזק זוכר ולא מאבד תקווה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-part-2004260957' autoplay='0' credit='אגף דוברות והסברה משרד הביטחון' desc='' kid='1_fqa9m7rh' duration='119'']