שליח ארה"ב למזה"ת לשעבר: "נתניהו מעולם לא טען שהסיפוח הכרחי"

מרטין אינדיק, שכיהן בעבר גם כשגריר האמריקני בישראל, טען בחשבון הטוויטר שלו שטענת הליכוד לפיה גנץ תמך בנסיגה מיהודה ושומרון - שגויה: "מי שהתנגד ליציאה מהשטחים היה יעלון, לא נתניהו"

זמן צפייה: 08:52

מרטין אינדיק, שכיהן בעבר כשליח האמריקני למזרח התיכון וכן כשגריר ארה"ב בישראל, תקף היום (שבת) בחשבון הטוויטר שלו את טענת הליכוד לפיה יו"ר כחול לבן גנץ תמך בנסיגה משטחי יהודה ושומרון. זאת, ברקע הצהרת ראש הממשלה נתניהו בדבר החלת ריבונות על שטחי בקעת הירדן וצפון ים המלח.

אינדיק הצהיר כי ראש הממשלה נתניהו הביע תמיכה בתוכנית המכונה "תוכנית ג'ון אלן" - שקיבלה את שמה על שם הגנרל האמריקני, שבמהלך כהונתו של הנשיא אובמה הציע מתווה של נסיגה ישראלית מהשטחים. "נתניהו תמך בתוכנית של הגנרל ג'ון אלן ומעולם לא טען שהסיפוח הכרחי". עוד הוסיף אינדיק כי "משה יעלון, שכיהן כשר הביטחון בממשל נתניהו, התנגד לתוכנית, ואסר על גנץ לשוחח עליה עם בכירים אמריקנים".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

צרפת, גרמניה ובריטניה נגד הכרזת הסיפוח: "הפרה חמורה של החוק"

עשרת אלפים קלפיות – וכשישה מיליון מצביעים: הבחירות במספרים

לאחר תקיפת בן ה-17 בטבריה: כתבי אישום הוגשו נגד ארבעה נערים

בנימין נתניהו בהצהרה על הגרעין האיראני
בנימין נתניהו בהצהרה על הגרעין האיראני | צילום: חדשות 13

כאמור, בתחילת השבוע הכריז נתניהו כי "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח". את הדברים אמר בהצהרה מיוחדת שמסר לתקשורת בכפר המכבייה.

נתניהו הדגיש כי אם הוא ייבחר לראש הממשלה הבא, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד. כמו כן, ראש הממשלה הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה הציג מפה "המבוססת על השטח שמערכת הביטחון הגדירה כמעניק ביטחון מרבי לישראל. המפה מבטיחה עומק אסטרטגי לישראל ושטחים שולטים כלפי מזרח. היא מתחילה סמוך לבית שאן בעמק אלון וממשיכה עד עין גדי. היא כוללת את כל היישובים הישראליים, ולא יכלול את יריחו וקוג'ה וקומץ כפרים פלסטיניים בשטחי B. היא לא מספחת פלסטיני אחד, אך היא מאפשרת להם צירי גישה חופשיים מזרחה ומערבה".

"יחד עם החלת הריבונות, ברצוני להציג בממשלה הבאה תוכנית נרחבת לחיזוק ההתיישבות היהודית בקעת הירדן ופיתוח התשתיות שם. אני מאמין שיש כאן הזדמנות ייחודית לעשות דבר שיש עליו הסכמה רחבה, להביא סוף סוף לגבולות קבע בטוחים למדינת ישראל. המהלך יבטיח שיהודה ושומרון לא יהפכו לעולם לעזה ושכפר סבא, נתניה ותל אביב לא יהפכו ליישובי עוטף יהודה ושומרון".

בתחילת דבריו נתניהו אמר: "טראמפ אמר שאחרי הבחירות הוא יציג את תוכנית המאה שלו להסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים. בסבירות גבוהה מאוד התוכנית תוצג מיד לאחר הבחירות, אפילו כמה ימים, וזה ממש מעבר לפינה. זה מציב לפנינו אתגר גדול – והזדמנות גדולה. זו הזדמנות היסטורית להחיל את הריבונות הישראלית על ישבונו ביהודה ושומרון וגם על אזורים נוספים בעלי חשיבות לביטחוננו, למורשתנו ולעתידנו".

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

ראש מועצת בקעת הירדן, דויד אלחייני, בירך את ראש הממשלה ואמר: "הרגע הזה הוא אחד המרגשים שחוויתי בתפקידי. נתניהו הפך את הרגע הזה, בהכרזתו בכפר המכביה, ללא פחות מאשר רגע היסטורי למדינת ישראל". "אם הציניקנים יגידו שאתה עושה זאת בגלל הבחירות", פנה אלחייני לנתניהו, "אל תתרגש מהם, הם כנראה לא מבינים אילו מהלכים מקדימים חייבים היו להיעשות כדי שהצהרה דרמטית כזו תבשיל ותתרחש".

במערכת הפוליטית קיבלו את הצהרת נתניהו בפקפוק. בכיר ימינה חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' כתב כי " בכל מערכת בחירות נתניהו מפזר הבטחות. אם הוא היה רציני בהבטחותיו הוא היה מכנס ישיבת ממשלה הערב ומחיל את הריבונות על בקעת הירדן בהחלטת ממשלה".

המחנה הדמוקרטי מסרה בתגובה להצהרת נתניהו כי "כל מהלך חד צדדי של סיפוח פוגע בביטחון המדינה ומונע את חידוש המו״מ להסדר. נתניהו שוב מספסר בדברים רציניים על מזבח הישרדות אישי. כמו כל הבטחה ריקה של נתניהו היא נאמרת תחת אזהרה".