עשור למרמרה: המחדלים ורגעי הגבורה - בלילה השחור של השייטת

לפני 10 שנים בדיוק הסתבכה ישראל במארב בלב ים שנחשב לאחד הכישלונות המהדהדים שלה. 10 אזרחים טורקים נהרגו, 10 לוחמים נפצעו, וביקורת בינ"ל מוטחת בישראל עד היום. "לא הייתה חשיבה מורכבת"

זמן צפייה: 09:47

היום (ראשון) לפני 10 שנים בדיוק הסתבכה ישראל במארב בלב ים בפרשת המרמרה. עשרה אזרחים טורקים נהרגו, עשרה לוחמי משייטת 13 נפצעו, ותסבוכת בינ"ל שנמשכת עד היום. לוחמי הדממה נזרקו ברגע אחד לאירוע תקשורתי בין-לאומי, אירוע שאליו נכנסו בעיניים פקוחות למארב בלב ים. סא"ל ר' הוא היום מפקד בית הספר של הלוחמים הצעירים אבל לפני עשר שנים בדיוק, בהיותו מפקד צוות צעיר בן 25, הוא היה באותו לילה על המאווי מרמרה: "לא ידענו ברמה מספיק מדויקת שמתוך מאסת האנשים הזאת, הולך להיות מספר לא מבוטל של אנשים שהם יותר דומים להגדרה של טרוריסטים".

זה היה כישלון מהדהד של מדינת ישראל בלב ים, כישלון בהבנת האירוע, כישלון מודיעיני ובהכנות. ביומן המבצעים של חיל הים קראו למבצע הזה "רוחות שמים 7", אבל כולנו מכירים אותו בשם אחר, "אירוע המרמרה". ב-31 במאי 2010, משט של שש ספינות יצא מטורקיה לכיוון רצועת עזה. מי שעמד מאחורי המשט הזה הוא ארגון טורקי אסלאמיסטי תומך חמאס ושמו IHH. על המשט שיצא לדרך היו כמעט 700 איש, פעילי זכויות אדם, עיתונאים, פוליטיקאים. חברת הכנסת דאז חנין זועבי מבל"ד, שיח' ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, וגם הישראלי לשעבר דרור פיילר.

הספינה הטורקית מאבי מרמרה
הספינה הטורקית מאבי מרמרה | צילום: רויטרס

אלא שמתברר שבטורקיה עלו על המאווי מרמרה גם כ-40 גברים צעירים, חזקים, חמושים בסכינים, מוטות ברזל, פטישים, משקפות, אפודי מגן, מסכות אב"כ, רוגטקות וגם גולות ומסורים חשמליים אלא שהמודיעין הישראלי לא יודע את זה ולא מתרגם את זה למידע מדויק ללוחמים של שייטת 13. אין להם מושג שהם הולכים למארב בלב ים. התוכנית של השייטת הייתה פשוטה, לעלות מסירות המורנה המהירות ולהשתלט על גשר הפיקוד, ואם צריך אז להוריד גם את הלוחמים עם מסוקים בהשתלשלות מחבלים. "אנחנו מקבלים את האישור להשתלטות ובגישה הראשונה אנחנו מבינים שרמת ההתנגדות היא רמת התנגדות בעוצמות הרבה יותר גבוהות".

פעילי המרמרה יורים בזרנוקי מים על סירות השייטת וזורקים על הלוחמים חפצים, חותכים במסורים חשמליים את הסולמות ומונעים מהלוחמים לעלות. ואז ניתנה הפקודה למסוקים להיכנס. ללוחמים הראשונים שגולשים בחבל אין שום סיכוי. פעילי המרמרה תופסים כל לוחם שיורד לסיפון ועושים בו לינץ', מכות, אלות, סכינים. לוחמי השייטת מוכים ומותקפים קשות בשלשלאות, לומים וסכינים. שלושה מן הלוחמים נזרקים מהסיפון העליון של המרמרה ואובד איתם הקשר כאשר החשש העיקרי הוא שהם נחטפו לבטן הספינה כשהם פצועים. המרמרה הופכת לשדר קרב. רק סמוך לחמש בבוקר, בין חצי שעה ל-40 דקות לאחר תחילת הפעולה, לוחמי השייטת סוף סוף משתלטים על גשר הפיקוד של הספינה הענקית. רק אז יבינו בשייטת שהיו להם שלושה חטופים שהוחזקו בידי פעילי IHH לאחר שנדקרו ועברו התעללות. "ההבנה הייתה מאוד-מאוד ברורה, שבנקודה מסוימת עושים הכול כדי להגיע אליהם. יהיה המחיר אשר יהיה, מגיעים לאנשים", סיפר סא"ל ר'.

אמצעי ראיית לילה וכוונת רובה צלפים שנמצאו על סיפון המאבי מרמרה
אמצעי ראיית לילה וכוונת רובה צלפים שנמצאו על סיפון המאבי מרמרה | צילום: דובר צה''ל

כשעולה השמש על המרמרה מתבררת עוצמת המכה. לטורקים תשעה הרוגים ועשרות פצועים. כעבור כמה שנים ב-2014 ימות מפצעיו הטורקי העשירי. לשייטת 13 עשרה פצועים, שניים מהם במצב קשה, וצה"ל מתחיל לעבוד על נרטיב חדש. תא"ל אבי בניהו, דובר צה"ל בזמן האירוע, סיפר: "אני הייתי צריך להצדיק את ההרג של עשרת הטורקים שאיימו על חיילי צה"ל וניסו להרוג אותם. בלי להראות את מכות הרצח האלה, שאתה נמצא בסכנת חיים, אי אפשר היה להצדיק את הדבר הזה". ישראל ספגה ביקורת אדירה גם בקרב חברינו במערב, גם בעולם הערבי. תחקיר שייטת 13 קבע: ליקויים בהכנת הכוחות ובמודיעין למבצע. הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי ממנה את האלוף גיורא איילנד לעמוד בראש ועדת החקירה המטכ"לית. "כל החשיבה היותר מורכבת לא הייתה, ולכן הלכו על תוכנית שהיא נוסח תוכנית רגילה של שייטת. אז כשקורה משהו שאותו לא צפו, הסתבר שהמענה לא מתאים למקרה הזה", ציין איילנד

שנתיים אחרי אירוע המרמרה גם מבקר המדינה דאז, השופט מיכה לינדנשטראוס, קובע: תהליך קבלת החלטות לקוי בדרג המדיני, דיונים שטחיים, המל"ל מודר מהסיפור. אירוע המרמרה דרדר את יחסי ישראל-טורקיה לשפל חסר תקדים עד היום. כאשר הוחזרה ספינת המרמרה בדצמבר 2010, היה ברור שהספינה הטורקית הופכת לסמל לאומי ואסלאמיסטי ענק כנגד ישראל. במרץ 2013, בעקבות לחץ של נשיא ארה"ב דאז ברק אובמה, ראש ממשלת ישראל נתניהו מתנצל בפני נשיא טורקיה ארדואן על הטעויות שעשתה ישראל בפרשה. ביולי 2016 ישראל העבירה 20 מיליון דולר פיצויים למשפחות הטורקים שנהרגו על הספינה. אלא שאז גם הוגשו כתבי אישום נגד הבכירים הישראלים בטורקיה. IHH הגדיר את שנת 2020 בטורקיה "שנת המרמרה". "הלקח העיקרי הוא החשיבה", ציין איילנד. "לפני שאתה מתחיל לחלק כוחות ומשימות, תעשה דיון פילוסופי ותגיד, מה פה הסיפור? זה נורא-נורא חשוב. כשלא עושים את זה, אתה נתקע עם הראש בקיר".