4 איראנים תכננו תקיפה מווילה סורית: פרטי הפיגוע שסוכל נחשפים

דובר צה"ל חשף כי הפעילים, ששהו במתחם מאובטח, תכננו להפעיל רחפנים מתאבדים או כלי טיס המטילים חומרי נפץ. "האיראנים תכננו להרוג אזרחים וחיילים" • צפו באתרים שהותקפו

זמן צפייה: 03:14

סיכול הפיגוע האיראני: דובר צה"ל, רונן מנליס, התייחס היום (ראשון) לתקיפה הישראלית בסוריה אמש, שבה סוכל פיגוע נגד מטרות ישראליות. "ביום חמישי בערב זיהינו ארבעה פעילים בצפון רמת הגולן, מתכוננים לבצע פיגוע", אמר בשיחה עם כתבים צבאיים. "הם נחתו בשדה התעופה הבין-לאומי בדמשק ומשם נסעו לווילה שהוחכרה על ידי הסורים לצורך תכנון הפיגוע, שאושר על ידי ראש כוח קודס, סולימאני. לאחר שזיהינו את החולייה שובש הפיגוע אך הרחפנים הושארו אצלם, הלילה תכננו האיראנים להוציא שוב את התקיפה לפועל - אך כמה שעות לפני כן מטוסי הקרב של חיל האוויר הופעלו".

"אנחנו יודעים מה היו היעדים של הפיגוע שתכננו האיראנים", הוסיף. "הטסת רחפנים המטילים כמה קילוגרמים של חומרי נפץ לעבר מטרות ישראליות בצפון. עקבנו אחריהם במשך תקופה – ובימים האחרונים ביתר שאת. הם פעלו בסיוע מיליציות שיעיות מקומיות".

מנליס הסביר מדוע באופן חריג לקחה ישראל אחריות על תקיפה שיוחסה לה. "במערכה שבין המלחמות, זה מתווה אחר. כאן סיכלנו פיגוע", אמר. "האיראנים תכננו להרוג אזרחים וחיילים ישראלים בשטח ישראל. זה לא מתחת לסף הרעש. מדיניות סיכולי פיגועים היא עשייה גלויה".

עוד בחדשות 13:

בכיר איראני: לא נפגעו מטרות איראניות בתקיפה הישראלית בסוריה

"אסד העביר מסר לרוסיה: איני מרוצה מהתבססות איראן בסוריה"

צה"ל תקף בסוריה: "סיכלנו תקיפת רחפני נפץ איראניים בישראל"

מטרות התקיפה בעקרבה, סוריה
מטרות התקיפה בעקרבה, סוריה | צילום: חדשות 13

במקביל, הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס היום לתקיפה במהלך הערכת מצב שערך, ואמר: "הפיגוע שסיכלנו היה אמור לכלול התקפה של כמה רחפני נפץ נגד מספר מטרות בארץ. מי שהוביל את הפיגוע ופיקד עליו באופן אישי זה מפקד כוח קודס סולימאני. אנחנו צריכים להיערך לכל אפשרות". מוקדם יותר התייחס ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, לסיכול הפיגוע: "הודות לפעולה מודיעינית מאומצת סיכל הלילה צה"ל פיגוע איראני ונמנעה פגיעה בשטח ישראל. שלוחותיה של איראן בסוריה ניסו בימים האחרונים לשגר רחפני נפץ לשטח ישראל. מעקב מודיעיני חשף את היערכות החולייה במבנה איראני, בהובלת סולימאני, ואפשר את סיכול ניסיון הפיגוע. כוח קודס ממשיך במאמצים לדרדר את היציבות באזור. אנחנו ממשיכים במאמץ לעצור את ניסיונותיו לפגוע בישראל ובאזרחיה".

בתוך כך, דובר מליציות חזבאללה התייחס לאירועי הלילה ואמר כי "למזל"טים הישראליים היו מטרות ברורות בהגיעם לדאחיה בביירות. התחקיר אחר אותן מטרות נמשך גם כעת".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190825-1530' autoplay='0' credit='' desc='הרמטכ"ל כוכבי בגבול הצפון' kid='1_uzp17ssf' duration='31'']

בשעות הבוקר הכחיש בכיר לשעבר במשמרות המהפכה, המשמש בתפקיד מדיני באיראן, כי מטרות איראניות נפגעו בתקיפה הישראלית בסוריה - כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית IRNA. "השקר הזה אינו נכון", מסר מוסן רזאי. "לישראל ולארצות הברית אין את הכוח לתקוף את מוקדיה השונים של איראן, והבסיסים הצבאיים שלנו לא נפגעו".

יעדי הטרור שהותקפו בלילה על ידי צה''ל בכפר עקרבה, דרום מזרחית לדמשק
יעדי הטרור שהותקפו בלילה על ידי צה''ל בכפר עקרבה, דרום מזרחית לדמשק | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, כלי תקשורת בלבנון דיווחו כי שני פעילי החזבאללה חסן יוסף זביב ויאסר אחמד דאהר נהרגו בתקיפה אמש בסוריה. כמו כן, הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי בנוסף לשני הפעילים נהרג בתקיפה גורם המזוהה עם מיליציה איראנית ושני בני אדם נוספים שזהותם אינה ידועה.

כזכור, אמש תקף צה"ל באמצעות מטוסי קרב כמה יעדי טרור בכפר עקרבה, שבדרום מזרח דמשק. התקיפה בוצעה נגד פעילי כוח קודס האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בימים האחרונים בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה. מדובר צה"ל נמסר כי מתווה הפיגוע שסוכל כלל תכנון לשגר כמה רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות.

תוצאות התקיפה של צה''ל, הלילה בסוריה
תוצאות התקיפה של צה''ל, הלילה בסוריה | צילום: ISI

מראשי הרשויות בצפון נמסר כי אין שינוי בהנחיות לתושבים. עם זאת, צה"ל פרס סוללות כיפת ברזל באזור. בעקבות התקיפה, ראש הממשלה נתניהו הגיע לקריה, שם נמצאים גם הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפקד חיל האוויר עמיקם נורקין. מפקד פיקוד צפון, אמיר ברעם, שוחח עם ראשי המועצות גולן וקצרין ועדכן אותם על התקיפה.

ראש הממשלה נתניהו התייחס למבצע וכתב: "במאמץ מבצעי גדול, סיכלנו תקיפה נגד ישראל של כוח קודס האיראני ומליציות שיעיות. אני חוזר ואומר: לאיראן אין חסינות בשום מקום. כוחותינו פועלים בכל גזרה נגד התוקפנות האיראנית". "הקם להורגך השכם להורגו", הוסיף נתניהו. "הנחיתי להיערך לכל תרחיש. נמשיך לפעול נגד איראן ושלוחותיה בנחישות ובאחריות למען ביטחון ישראל".

תוצאות התקיפה של צה''ל, הלילה בסוריה
תוצאות התקיפה של צה''ל, הלילה בסוריה | צילום: ISI