ברקע המתיחות: מלאדנוב נפגש עם בכירי חמאס ברצועה

שליח האו"ם למזרח התיכון העביר מסרי הרגעה בין ישראל לחמאס, ודן עם אסמעיל הנייה בהשקעת הכסף הקטרי • כוננות בקרב כוחות הביטחון לקראת הפרות הסדר הצפויות

זמן צפייה: 01:15

המתיחות בדרום: שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, נכנס הבוקר (שישי) לרצועת עזה דרך מעבר ארז ונפגש עם הנהגת חמאס. מלאדנוב העביר מסרי הרגעה בין ישראל לחמאס. בפגישה נכח, בין היתר יו"ר הלשכה המדינית של הארגון אסמעיל הנייה. השניים דנו בהשקעת הכסף הקטרי בפרויקטים של האו"ם ברצועה. לאחר הפגישה, יצא מלאדנוב מעזה דרך מעבר ארז.

בתוך כך, כוחות הביטחון נערכים הבוקר להפרות סדר אלימות בגבול הרצועה, במסגרת הפגנות יום שישי. קיים חשש בקרב צה"ל כי הפרות הסדר יהיו אלימות, אך במערכת הביטחון סוברים שחמאס אינו בהכרח מעוניין בהסלמה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

נס בשדרות: רקטה פגעה בישיבה - ונבלמה על ידי קורת המבנה

גנץ על הירי לשדרות: "יש לשים את בכירי חמאס על הכוונת"

בעקבות הפרחת בלוני הנפץ והתבערה: בוטל מרחב הדיג ברצועה

שליח האו''ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב בפגישה עם ראשי חמאס ברצועה
שליח האו''ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב בפגישה עם ראשי חמאס ברצועה | צילום: החדשות 13

כמו כן, עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני דיווח היום כי המתווכים הקטארים, המצרים ומתווכים מהאו"ם העבירו מסרים מרגיעים בנוגע להמשך ביצוע הבנות הרגיעה, וביניהן הכנסת הכסף הקטארי ופתיחת מרחב הדיג מחדש לפני סוף השבוע הבא.

לעיתון אף נודע כי המתווכחים העבירו אתמול "הבטחות חדשות הנוגעות להמשך חיוב הכיבוש בביצוע הבנות הרגיעה". זאת, לאחר סבבי שיחות ומגעים שהתנהלו במהלך הימים האחרונים בו איימו הפלגים הפלסטינים להפעיל אמצעים קשים. אותם אמצעים, לטענת הפלגים, הופסקו בשבועיים האחרונים וכוללים את "החיכוך הישיר" לאורך כל הגבול, והפעלת "יחידות חיתוך הגדר" והפריצה לגבול.

שליח האו''ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב בפגישה עם ראשי חמאס ברצועה
שליח האו''ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב בפגישה עם ראשי חמאס ברצועה | צילום: החדשות 13

נוסף לכך, מקורות המקורבים למלאדנוב הכחישו באתר של עיתון "אל-קודס" כי ישראל ביקשה מהשליח הקטארי, מוחמד אלעמאדי, לא להגיע לעזה והבהירו כי העניינים מתקיימים בהתאם להבנות והכסף הקטארי יועבר לרצועה כרגיל.

יחידת הבלונים ''אבנאא' א-זוארי'' מעזה מהפרחת בלונים
יחידת הבלונים ''אבנאא' א-זוארי'' מעזה מהפרחת בלונים | צילום: החדשות 13

כמו כן, במהלך הלילה לוחצי צה"ל עצרו חשוד שחצה את גדר המערכת בדרום הרצועה. על החשוד לא נתפס נשק והוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון.

חיל האוויר תקף הלילה מוצבים ומטרות של חמאס בעזה, בתגובה לירי הרקטה לעבר ישראל אמש שפגעה בישיבה בשדרות. נזק נגרם למבנה, אך הרקטה נבלמה על ידי קורה ובמזל התלמידים ששהו באותה שעה במקום לא נפגעו.

דובר צה"ל מסר: "הותקפו מספר יעדי טרור, בהם תשתיות טרור במתחמים צבאיים וכן מתחם צבאי של הכוח הימי של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. נמשיך לפעול נגד ניסיונות לפגיעה באזרחי ישראל. צה"ל רואה בחמאס אחראי על כל הנעשה ברצועת עזה וממנה". הלימודים במוסדות החינוך בעוטף התקיימו היום כרגיל, ואין הנחיות מיוחדות לתושבים.

הרב משה זאב פיזם, שליח חב"ד בשדרות, שהיה בסמוך לזירת נפילת הרקטה, סיפר: "ישבנו במבנה הסמוך בבית חב"ד, היינו עסוקים בשיעור תורה ובאמצע השיעור הייתה אזעקת צבע אדום, ותוך שניות פיצוץ אדיר, חזק, שהקפיץ את כולנו. רגע אחרי זה הבנו שאנחנו חיים. הטיל פגע במבנה של ישיבת ההסדר הסמוכה לבית חב"ד. היה נס גדול, יש רק נזק במבנה ואין נזק לאף אחד בגוף ובנפש". אשר פיזם, שהיה בתוך בניין הישיבה, סיפר: "היינו בשיעור שבועי, שמענו צבע אדום ואז פיצוץ אדיר, יצאנו וראינו נזק גדול במקום. זה תמיד מפחיד ,זה לא יכול להימשך ככה. חייבים להביא שקט".

Whatsapp Image 2019 06 13 At 2
תוצאות הפגיעה הישירה בבניין ישיבת לב לדעת ליד בית חב''ד, שדרות | צילום: חדשות 13

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב לירי על הישיבה ואמר: "כשמתעסקים בדייגים והעברת פרוטקשן מקטאר לא פותרים את המשבר בעוטף ואת התוצאה רואים בשטח. אז מה עושים אחרת? ראשית תוקפים בעוצמה רבה וחסרת תקדים. שמים את הכוונת על בכירי חמאס. יוזמים הפסקת אש בתיווך בינלאומי ולא נותנים לחמאס להכתיב אותה. אחר כך מנצלים את השקט ליוזמה מדינית עם מנופים כלכליים - פרויקטים של התפלת מים וחשמל ותעסוקה של אלפי פועלים ועובדי הייטק בישראל וברמאללה, שיהיו תלויים בשמירה על השקט. אנחנו מחויבים לעשות הכל כדי להחזיר את היוזמה לידינו ואת השקט ואורחות החיים לתושבי הנגב המערבי". את הדברים כתב גנץ בחשבון הפייסבוק שלו.

יו''ר כחול לבן, בני גנץ

בלילה שבין רביעי לחמישי נורתה רקטה לעבר המועצה האזורית אשכול, סמוך ליישוב נירים, ויורטה על ידי כיפת ברזל. בעקבות זאת מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מנהרת טרור של חמאס בדרום הרצועה. זאת, לאחר שאמש צה"ל ביטל את מרחב הדיג ברצועה, בעקבות הפרחת בלוני הנפץ והתבערה לעבר יישובי העוטף.

ביום רביעי הופרחו שני בלוני נפץ מרצועת עזה לעבר שטח ישראל והתפוצצו מעל אחד היישובים במועצה אזורית אשכול. זאת, בפעם הראשונה מאז הפסקת האש. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק באירועים. גם הפרחת בלוני התבערה מהרצועה נמשכו – כאשר פרצו שמונה שריפות בעוטף, ומתחילת השבוע היו כ-20 דליקות. ביום שלישי שוגרו תשעה בלוני תבערה לעבר יישובי הדרום, ובעקבות זאת צה"ל הודיע על צמצום מרחב הדיג ברצועה לטווח של עד שישה מיילים ימיים, ובהמשך כאמור, החליט לסגור לחלוטין את מרחב הדיג.