דוח נומה מציג: רשלנות, מצג שווא – וחוק עמום • פרשנות

לפי החוק הקיים קשה לקבוע מיהו חרדי שאמור להתגייס ומי לא. לא נכון להטיל על צה"ל את משימת האינטגרציה של החברה החרדית בחברה הישראלית, לא בטוח שהם בכלל רוצים אינטגרציה

זמן צפייה: 05:14

בלוף גיוס החרדים: השורה התחתונה של "דוח נומה" שהוצג אתמול (חמישי) מעבר לרשלנות הברורה, והרצון לייצר מצג שווא של עמידה במכסות – הוא עמימותו של החוק הקיים. קשה לקבוע "מיהו חרדי" לפי הקריטריונים, נניח, מהי התקופה הנדרשת לשהות במוסד חרדי.

כדאי להקשיב למסכנות המערכתיות של האלוף רוני נומה, שאומר שיש לבטל את הפטור לגמרי מגיוס לחרדים, ובכך להכניס את החברה החרדית למעגל העבודה. לא יהיה נכון להטיל להטיל על צה"ל את משימת האינטגרציה של החברה החרדית אל תוך חברה הישראלית. לא בטוח כלל שהם רוצים אינטגרציה.

בסופו של יום, במסגרת הרצון לגייס את החרדים, כופים על צה"ל חיילים שמשרתים בין השעה 8:00 בבוקר ל-16:00 בצהריים, ומרוויחים כ-6,000 שקלים, כיוון שהם לרוב נשואים ובעלי משפחה; זאת כאשר לוחם בגולני למשל, מרוויח כ-2,000 שקלים. לכן נומה מציע בסוף שירות לכולם, כולל חרדים וערבים למשל – אזרחי או צבאי.

אלמוז: ""את כל משימות הפקת הלקחים נשאיר לזמן שבו תהיה הפקת לקחים"
מרכז אליו את רוב האש. ראש אכ''א, אלוף מוטי אלמוז | צילום: רויטרס

מי שחוטף בסופו של דבר את עיקר האש מטבע הדברים הוא מוטי אלמוז, המשמש ראש אגף כוח אדם בצה"ל, הממונה על גיוס החרדים. אין להמעיט מאחריותו, אבל במקביל יש לזכור כי המחדל הזה התחיל הרבה לפניו. חטאו המרכזי של אלמוז הוא שהוא משמש היום בתפקיד, ולכן גם מקבל את עיקר הביקורת.

בלוף גיוס החרדים: "רשלנות חריפה"

צה"ל פרסם אתמול (חמישי) את ממצאי צוות הבדיקה בראשות האלוף במיל' רוני נומה לנתוני גיוס החרדים בצה"ל, לאור הפערים שהתגלו באשר לחרדים המתגייסים לצה״ל בשנים האחרונות. הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי ינזוף פיקודית בראש אכ"א מוטי אלמוז שלקח אחריות מלאה על האירוע, וציין כי מדובר ב"אירוע חריג מאוד בו נפל כשל מערכתי, פיקודי ומקצועי חמור". כזכור, הפרשה פורסמה לראשונה בכאן חדשות.

כמו כן, לצד הנזיפה בראש אכ"א, הרמטכ"ל ינזוף פיקודית בשורה של בכירים בשל חלקם במחדל, בהם ראש ענף תכנון כוח אדם הקודם. כמו כן, הוחלט כי יש לנקוט צעדיים פיקודיים משמעותיים נגד ראש מדור חרדים לשעבר בשל אחריותו הישירה, אך בשל היותו משוחרר מצה"ל ופטור משירות מילואים, לא ניתן לנקוט צעדים כלפיו. היועצת המשפטית לחטיבת כוח האדם תזומן לשיחה פיקודית כיוון שלא פעלה לוודא כי פסיקת בג"ץ משנת 2017 מוכרת למפקדים ומיושמת הלכה למעשה.

מהממצאים עלה כי מספר המתגייסים החרדים לצה"ל בין השנים 2018-2014 אינו עומד ביעדי הגיוס, וכי "ספירת הנתונים נערכה על ידי הגורמים המקצועיים באגף כוח האדם בפרשנות מרחיבה, שחרגה מהגדרות החוק, באופן מודע, מכוון ושיטתי". בנוסף, נמצאו אי דיוקים ושגיאות מקצועיות, שנבעו מרשלנות מקצועית חמורה.

כמו כן, צוות הבדיקה קבע כי האחריות הכוללת לכשלים בספירה ובדיווח הנתונים מוטלת על הגורמים השונים באגף כוח האדם – הכשל המקצועי ממוקד במדור שילוב חרדים, והכשל הפיקודי ברמות הבכירות, אשר גילו קשב נמוך ובקרה לא מספקת. לצד זאת, מהבדיקה עלה כי לא נמצא שניתנו הנחיות ישירות ממפקדים בכירים להטיית נתונים או למסירת דיווחי שקר, על מנת לעמוד בנתוני הגיוס ולא נמצא לחץ פוליטי או מניע כספי, שהשפיעו על תהליך הספירה והדיווח.

בצוות הבדיקה השתתפו גם הגברת מלכה פיוטרקובסקי, מר יהודה משי זהב ותת-אלוף (מיל׳) רמי בן אפרים. הצוות בדק, באופן יסודי ומעמיק, את תהליך האיסוף ואופן החישוב והדיווח, של נתוני הגיוס של החרדים בין השנים 2018-2011 וכן את דרכי הבקרה והמעקב אחר נתונים אלה.