ביה״ס ללוחמה בטרור שבו מתאמנות היחידות המובחרות בצה״ל - נחשף

צה"ל הציב לעצמו מטרה להכשיר כמה שיותר לוחמי חי"ר בכל הקשור ללוחמה בשטח בנוי ותת קרקעי, בין היתר בתחום הצלפים. "המטרה היא לא להרוג אלא לפצוע" • תיעוד

זמן צפייה: 01:59

בית הספר ללוחמה בטרור של צה"ל, במתקן אדם הסמוך למודיעין, הציג היום (שני) חלק מהיכולות הקרביות לפעולות מיוחדות הנלמדות במקום ע"י לוחמי היחידות המובחרות.

השנה, צה"ל החל להכשיר שכבה ראשונה של גדודי החטיבות שיתמרנו במלחמה הבאה: מפקדי מחלקות ומדריכי לוחמה בשטח בנוי בבסיס האימון החטיבתיים של גולני, כפיר, גבעתי וכו'. המטרה היא לנסות להגיע לכמה שיותר לוחמי חי"ר שלא רק משרתים ביחידות העילית, ובעיקר ליישר קו בין כל הצבא, בכל הקשור לתורות הלחימה בשטח בנוי.

לכתבות נוספות בנושא >> 

כדי למנוע פגיעת טילי נ"ט: צה"ל ישתול עצים סביב בתים בעוטף

צה"ל: הפלנו רחפן שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל

בשטח בנוי, מיוער ותת קרקעי: צפו באימון צה"ל המדמה קרב בלבנון

האימונים בביה''ס ללוט''ר
האימונים בביה''ס ללוט''ר | צילום: דובר צה''ל

הקצינים בביה"ס ללוט"ר הסבירו גם את החיבור של היחידה עם העולם המבצעי, בדגש על סוגיית הצלפים במהלך הפרות הסדר בגבול עזה, שנכנסו לפני כשלושה חודשים לשנתם השנייה. "אנו כל הזמן מפיקים לקחים", הסביר קצין בכיר בביה"ס ללוט"ר שאחראי גם על הדרכת הצליפה בצבא, "צלף שלא פוגע מספיק טוב או אם יש לו בעיות מקצועיות, נורמטיביות או מנטליות יודח מהמשימה, והיו מקרים כאלה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190722-1430' autoplay='0' credit='' desc='בית הספר ללוחמה בטרור' kid='1_ws9solx7' duration='33'']

"תוך כדי פעילות הצלפים בגבול עזה מדריכים שלנו בחמ"ל מקבלים נתונים על ירי הצלפים מהשטח, כולל ברמה השמית, מי פגע ומי לא והיכן, ותוך כדי תנועה אנו משנים בהתאם לצורך את אמצעי הירי, שיטת הירי והמיגון לצלפים", המשיך הקצין. "המטרה שלהם היא לא להרוג אלא לפצוע, ולכן אחד הלקחים נגע לכיוון הירי - בהתחלה אמרנו לצלפים לירות לרגל, וכשראינו שגם מזה אפשר להיהרג אז אמרנו להם לירות מתחת לברך. בהמשך דייקנו את ההוראה לפגיעה בקרסול. גם באימוני ההכנה של הצלפים לפני כל ירידה לגבול עזה, אנו מאמנים אותם פה במטווח עם עשן סביבם, מיגון ועל תלוליות".

האימונים בביה''ס ללוט''ר
האימונים בביה''ס ללוט''ר | צילום: דובר צה''ל

אל"ם ירון סיטבון, מפקד חטיבת המרום, סיפר: "בית הספר ללוחמה בטרור אחראי על האתגרים המרכזיים בתמרון במלחמה הבאה, אם זה האתגר של השטח הבנוי והלחימה בשטח תת קרקעי. ביה"ס הוא מוקד ידע במקצועות עליהם הוא אמון. לוקח את הלוחמים בחטיבות החי"ר שהתמודדו בשטח הבנוי והתת קרקעי ומאפשר להם מענה מבצעי טוב יותר".

לפי הערכות שונות, מאז תחילת מהומות הגדר בגבול עזה בחודש מארס אשתקד, נהרגו למעלה מ-250 פלסטינים, חלקם מחבלים, מאש צה"ל, ואלפים נפצעו. בשבועות האחרונים, על רקע ההתקדמות ביחסים בין ממשלת ישראל לחמאס במו"מ להסכם רגיעה, כוחות צה"ל רוסנו אף יותר בירי לעבר מפרי סדר מרכזיים בגבול הרצועה.

אחד מרובי הצלפים שכבר הוכיח עצמו בחודשים האחרונים בגבול הרצועה הוא נשק הצלפים החדש שנכנס בשנה האחרונה ליחידות המובחרות בצה"ל ולחטיבת הקומנדו, ה-MRAD של חברת בארט האמריקנית. הנשק אמור להחליף את ה-M24 שימשיך להיות בשימוש ביחידות אחרות. הרובה החדש מגיע לרמת דיוק של פגיעה של עד 1.1 ס"מ מהמטרה לטווח של כ-100 מטרים, ובחלקו הקדמי ניתן להסתיר את סימן רשף הירי ולהתקין עליו משתיקול. כוונות היום והלילה שעל הנשק החדש יכולות להגדיל לטווח של פי 10 ואף יותר.

האימונים בביה''ס ללוט''ר
האימונים בביה''ס ללוט''ר | צילום: דובר צה''ל

בצה"ל חשפו היום את הנשק במקביל לתצוגת יכולות של ביה"ס ללוט"ר, ובהם שימוש ברובוט הרונ"י (רובוט נישא ייעודי) ובכלב ללחימה במנהרה עם יכולת הפעלה שקטה מרחוק, בטרם ייכנסו הלוחמים עצמם, עם לוח מגן מיוחד וגדול, לתוך המנהרה. "נהפוך את המנהרות למלכודת מוות למחבלים כתפיסת לחימה וניכנס לתוכן רק כברירה אחרונה, כמו חקר של מנהרה בעלת ערך או באירוע חטיפת חייל לתוך מנהרה, וזאת אחרי שאבטחנו היטב את המקום מעל", הסביר הקצין.