המערכת המתקדמת ליירוט והשמדה של בלוני נפץ - באמצעות לייזר

מג"ב חשף את "להב אור", שהחלה בכלל כיוזמה סביבתית לחקלאים, והפכה לפיתרון לטרור הבלונים והרחפנים בעוטף עזה. המערכת מזהה את הבלון, ננעלת עליו - ומשגרת לעברו קרן • צפו בתיעוד

זמן צפייה: 02:37

משמר הגבול חשף היום (חמישי) את "להב אור", מערכת לייזר שהוצבה במטרה ליירט את בלוני הנפץ והרחפנים בעוטף עזה. שבוע שעבר, אחרי שנה וחצי של הכנות, יצאה לדרך ההפעלה המבצעית של המערכת, שפותחה על ידי משטרת ישראל, חברת "אופטנידיפנס" וצה"ל.

יעקב שבתאי, מפקד מג"ב, התייחס לפיתוח החדשני: "יש פתרון לבעיה אמיתית שמציקה עכשיו לכל התושבים במדינת ישראל". שבתאי היה מי שהביל את הפרויקט ומפקד אוגדת עזה, תא"ל אליעזר טולדנו, דחף לקידומו. אך מאחורי הפרויקטים עומדים שלושה חברים שבכלל פיתחו אותם בתחילה בעבור חממות חקלאים.

לכתבות נוספות בנושא:

בתגובה לשיגורים לעוטף: צה"ל תקף יעדי חמאס ברחבי הרצועה

בהלה בגן ילדים בשל חשד לבלון נפץ: "כולם להיכנס מהר" • צפו

נתניהו לראשי רשויות בדרום: פעולה רחבה אפשרית גם לפני הבחירות

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-0602202153' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='מערכת "להב אור"' kid='1_4wzthng7' duration='75'']

אודי בן עמי מחברת "אופטידיפנס" שפיתחה את המערכת, סיפר: "הכול התחיל מסיפור של חקלאי שביקש שנעזור לו לפתור את בעיית הניילונים למען איכות הסביבה. כשהתחילו בלוני התבערה, הבנו שיש לנו את הפתרון המתאים לבעיה".

מערכת להב אור ליירוט בלוני נפץ ותבערה
מערכת להב אור ליירוט בלוני נפץ ותבערה | צילום: דוברות המשטרה

לצד מערכות הגילוי והזיהוי של "אלביט", עוצבה מערכת הלייזר, הראשונה מסוגה הראשונה מסוגה בעולם. המערכת מזהה את הבלון וננעלת עליו ובשלב הזה, קרן לייזר משוגרת לעבר המטרה. בתיעוד שפורסם ניתן לראות את צרור הבלונים ומתחתיו מטען חבלה וכמה שניות לאחר מכן, את רגע הפגיעה.

הניסוי המבצעי עבר בהצלחה עם יותר מ-90 אחוזי פגיעה, אבל הדרך להצבת המערכת באופן קבוע עדיין ארוכה. כיום פועלת מערכת אחת בלבד וכדי לכסות את גבול הרצועה דרושות חמש מערכות לייזר, שעלות כל אחת מהן שני מיליון דולרים. עלות הפרויקט מוערכת בסך הכול בכ-40 מיליון שקלים.