"תוכנן בקור רוח": מאסר עולם ו-20 שנה לרוצח החייל רון קוקיא

נוסף לעונש המאסר, ביהמ"ש גזר על חאלד אבו ג'ודה, שרצח את לוחם הנח"ל בתחנת הסעה בערד, 250,000 שקלים פיצוי למשפחה. "רון קורבן רק בגלל היותו יהודי"

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר היום (שני) מאסר עולם, 20 שנות מאסר ופיצוי של 250,000 שקלים על חאלד אבו ג'ודה, שרצח את חייל הנח"ל רון קוקיא בזמן שחיכה בתחנת הסעה בערד.

"רון היה קורבן רק בגלל היותו יהודי, חייל חמוש שנמצא לבדו", נימקו השופטים. "השתלשלות האירועים שהחלה גמלה בליבו של הנאשם לבצע פיגוע רצחני, הוא הצטייד בסכין וברכב רק כדי לבצע הפיגוע, הנאשם הגה את הרעיון לבצע את הפיגוע, מעשיו תוכננו מראש, בקפידה ובקור רוח. רון התנגד לנאשם. אין לגלות הבנה לרצח כזה, הנאשם שלל את זכותו לחיים של רון, בני משפחתו של רון העידו פה והקריאו דברים מרגשים על כאבם".

רוצח רון קוקיא, חאלד אבו ג'ודה, בבית המשפט

לפני כחודש הרשיע בית המשפט המחוזי בבאר שבע את אבו ג'אדה, ברצח לוחם הנח"ל בערד. על פי כתב האישום אבו ג'אדה ואחיו למחצה זאהי, ביקשו במשך תקופה לפגוע בחיילים, ואף ערכו תצפיות באזור ערד במטרה למצוא מטרות לתקיפה. אבו ג'אדה תקף את קוקיא בעת שחיכה בתחנת הסעה סמוך לקניון בערד. הוא דקר אותו למוות וגנב את נשקו. אביו של החייל אמר כי ידרוש עונש מוות לאבו ג'אדה: "נדרוש את העונש הראוי למחבל, עונש מוות, כדי להרתיע מחבלים פוטנציאליים".

"שמענו את ההחלטה המתבקשת שחאלד אשם ברצח. יחד עם הפרקליטות נתחיל הליך של שלילת אזרחות לרוצח", אמר אביו של קוקיא לאחר ההרשעה. "כעת לאחר הכרעת הדין, אני מתחיל בקידום הענשת אביהם של הרוצחים עם דרגים גבוהים. האב שעובד עם יהודים בערד, חינך את הילדים לשנאת חיילים. אמו של הרוצח שוהה בלתי חוקית פלסטינית", אמר.

"אני דוחף את הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד האב", הוסיף אביו של הלוחם. "הוא בנה בנייה בלתי חוקית ואני קורא להריסת ביתו. אני קורא לתושבי המדינה לפעול לניתוק קשר והענשה כלכלית של אבי המחבלים. רוב מוחלט של הבדואים מגנה את הרצח והרוצחים. רבים מהבדואים משרתים בצבא. הרוצח בגד במדינה ובמגזר הבדואי". עוד אמר כי ירדוף אחר אביו של רוצח בנו עד סוף חייו. "המאבק שלנו איננו פרטי. הטרור מבית ומחוץ יפגע ופגע בכולנו".

אביו של רון קוקיא בבית המשפט

מכתב האישום, שהוגש לפני יותר משנה, עולה כי אבו ג'אדה צפה בסרטוני חמאס והושפע מפעילות הארגון ואף פרסם בעצמו פוסטים בפייסבוק בהם דברי שבח לאללה ולאסלאם. "אלוהים תשמור את ארץ המוסלמים ותעשה מאויבך אויבי הדת, בראשיתם תפיל אותם ותיתן לנו את הניצחון על שבט הכופרים", כתב.

עם הזמן החליט לבצע פיגוע נגד חיילי צה"ל ולצורך כך אף משך 54 אלף שקלים לצורך מימון מחייתו בזמן שתתנהל חקירת המקרה. הוא רכש רכב שישמשו להימלטות לאחר ביצוע הפיגוע, שכן בתחילה תכנן לחטוף חייל באמצעות חומרי הרדמה, אליהם היתה לו נגישות בתור טכנאי הרדמה בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

בשלב מסוים החליט אבו ג'אדה כי חטיפת חייל מסובכת מדי ושיתף את אחיו זאהי בכוונתו לבצע פיגוע. השניים יצאו לסיורים בשטח על מנת למצוא קורבן, והחליטו לדקור חייל חמוש בשעות הלילה על מנת לחטף את נשקו. האחים התמקדו בחיילי בסיס "תל ערד" והחליטו לקרוא לנשק שיחטפו במילת הקוד "פיצה".

עוד לפי הרצח הבחינו השניים בחיילים רבים הולכים לבדם בסיוריהם אולם אלה היו לא חמושים. בשתי הזדמנויות הגיעו לאזור הבסיס עצמו, והצטיידו בקפה ואוכל על מנת ליצור מצג שהינם מטיילים במקום. במקרים אלו לא הבחינו בחיילים בודדים אלא רק בקבוצות חיילים ולכן לא ביצעו את זממם.

בערב הפיגוע, בחודש נובמבר 2017, במהלך נסיעה ברחבי העיר הבחין חאלד בסמל רון קוקיא כשהוא חמוש, דקר אותו מספר דקירות בצוואר, בעורף ובקרקפת תוך שהוא מנסה לחטוף את נשקו. קוקיא התנגד אך לבסוף הצליח חאלד להשיג את הנשק ונמלט ברכבו ליישוב כסייפה.

מיד לאחר הרצח פגש חאלד באחיו זאהי והשניים הסתירו את נשקו של החייל. פחות מיממה לאחר מכן, בפעילות משותפת של שב"כ ומשטרת ישראל, נעצרו השניים ונחקרו. במהלך החקירה הודה חאלד כי תכנן לרצוח חייל וכי זאהי שימש כ"איש סודו" ואף סייע לו בביצוע הפיגוע. השניים אף הסגירו בחקירה את נשקו של קוקיא.