כוכבי מזהיר: "המצב באזור מתוח ושברירי - עלול להידרדר לעימות"

הרמטכ"ל התריע כי התבססות איראן בסוריה ולבנון עלולה להוביל למלחמה: "מקיימים תהליך התכוננות מואץ". במקביל הציג צה"ל תוכנית רב שנתית חדשה, שכוללת את שיפור יכולת התקיפה וההגנה האווירית

זמן צפייה: 02:39

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הזהיר היום (חמישי) מפני הידרדרות למלחמה בתקופה הקרובה. זאת, בשל השינויים במזרח התיכון. "ישראל מתמודדת כיום עם מספר רב של זירות ואויבים בו זמנית", הסביר כוכבי, "בגזרה הצפונית והדרומית המצב מתוח ושברירי, ועלול להידרדר לעימות חרף העובדה שאויבינו אינם מעוניינים במלחמה". הרמטכ"ל הוסיף כי "לאור זאת מקיים צה"ל בחודשים האחרונים תהליך התכוננות מואץ".

לדבריו, האתגר האסטרטגי המרכזי של מדינת ישראל טמון בזירה הצפונית - בהתבססות כוחות איראנים בסוריה ובפרויקט הטילים המדויקים. "בשני המקרים מדובר במאמץ בהובלה איראנית תוך שימוש בשטחן של מדינות בעלות משילות מוגבלת ביותר", הדגיש כוכבי כאשר הוא מכוון לסוריה ולבנון, אך רומז גם לעיראק שבה הקימו האיראנים מיליציות. על פי פרסומים זרים, ישראל תקפה בעיראק כמה פעמים בתקופה האחרונה מיליציות איראניות ובסיסי נשק. עוד הוסיף הרמטכ"ל: "זה שנים רבות, חזבאללה 'לקח בשבי' את לבנון, הקים בה צבא משלו והוא זה שקובע הלכה למעשה את 'מדיניות הביטחון' שלה".

אזהרת הרמטכ"ל מפני הידרדרות להסלמה באה על רקע הדאגה בישראל מהחלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לצאת מסוריה בפרט, ומרחבי המזרח התיכון בכלל, ומחוסר התגובה על תקיפת האיראנים על מתקני הנפט בסעודיה. החשש בירושלים הוא כי חוסר התגובה יגרור הסלמה בפעילותה של טהראן, ייתכן שגם מול ישראל. בכל הנוגע לזירה הדרומית, הג'יהאד האסלאמי מנסה לפוצץ את מאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

איומים על חיי האם שנאבקה מול הרב שהבטיח לרפא את בתה

ואם גנץ לא יצליח להרכיב ממשלה? הלו"ז בדרך לבחירות שלישיות

גנץ ביקש להיפגש עם נתניהו; הליכוד: "ייפגשו בימים הקרובים"

הרמטכ''ל אביב כוכבי במסגרת ''מדורת הצוות'' שהתקיימה בבסיס פלמחים
הרמטכ''ל אביב כוכבי במסגרת ''מדורת הצוות'' שהתקיימה בבסיס פלמחים | צילום: דובר צה''ל

את הדברים אמר כוכבי לאחר פרסום התוכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל, תר"ש תנופה, במרכזה יעמדו שיפור כושר ההתקפה ויכולת ההגנה של הצבא. בשל הפלונטר הפוליטי והעובדה שאין ממשלה או שר ביטחון במשרה מלאה, התוכנית תחל לפעול באופן רשמי החל מהתאריך 1 בינואר 2020, אם כי בצה"ל טוענים שכבר בשנה האחרונה התקבלו החלטות רבות שהניחו את המסילות עבור התוכנית החדשה, אשר עתידה לעצב את צה"ל בעשור הקרוב.

הרמטכ"ל מעוניין שהמלחמה הבאה תהיה קצרה יותר מ-51 הימים של צוק איתן או מ-34 הימים של מלחמת לבנון השנייה, ולכן הורה לצה"ל להציג יכולת שתגדיל את היקף וקצב שלילת היכולות מהאויב עם שלושה מאמצים עיקריים: תמרון רב ממדי, מהלומות רב מימדיות והגנה רב מימדית.

התמרון הרב ממדי משכלל בתוכו באופן אינטנסיבי יכולות מודיעין, אוויר, תת-קרקע, סייבר ולוחמה אלקטרונית. במהלומות רב מימדיות הכוונה היא להנחתת רצף מהלומות קינטיות ואחרות, מבוססות מודיעין מדויק ובהיקף נרחב ביותר, ואילו הגנה רב מימדית, הסבירו בצה"ל, תיערך באמצעות מכשול רובוסטי, הגנה אווירית, אמצעי ספקטרום וסייבר, מרחבי גבול חכמים וקטלניים, וארגון המרחב באופן שיאפשר לחימה אפקטיבית.

טנק של צה''ל בדרום הארץ
טנק של צה''ל בדרום הארץ | צילום: רויטרס

בין היתר כוללת התוכנית הרב שנתית רכישת מל"טים, חימושים מדויקים, השלמת חלפים וחימושים, שינוי פריסת מערך כיפת ברזל והגדלת המערך עם הקמת סוללה שמינית. כמו כן כוללת התוכנית את שיפור ההגנה מרחפני נפץ בדרום ובצפון.

כאמור, כבר בשנה החולפת התקבלו עיקרי ההחלטות שהניחו את המסילות עבור התוכנית החדשה, בהם התאמת גרף האימונים, רכש אמצעי לחימה ייעודיים לקצה המבצעי בהיקף של מאות מיליוני שקלים, רכש כטב"מים, השקעת משאבים באינטרנט המבצעי, שיפור כושר ייצור ותקיפת המטרות באמצעות מרחב דיגיטלי משותף, הקצאת אמצעים להרחבת החטמ"רים החכמים באיו"ש, שינוי פריסת מערך כיפת ברזל, בחינת פיתוח של יכולות יירוט חדשות ושיפור ההגנה מפני רחפנים ברצועת עזה ובצפון.

כמו כן, החליטו בצה"ל להשקיע יותר באימוני המפקדים כחלק מהפיכתם למקצועיים, למקד את הצבא למרחב האורבני, להקים תשתית מדמה מציאות, להעביר את הצבא לסימולטורים מתקדמים, להעצים את תרבות התחקיר בצה"ל ולמגר את נגע הסמים כתוכנית ייעודית בהובלת מפקדים.