שנה אחרי: צה"ל עדיין מתמודד עם נזקי ההיתקלות בחאן יונס

תחקיר אל-ג'זירה שחשף פרטים חדשים על האירוע שבו נהרג סא"ל מ' הכניס את מערכת הביטחון לדריכות. בצנזורה חששו שהשיח על הנושא יאפשר לחמאס לדלות מידע סודי – ואסרו לפרסום חלקים רבים מהכתבה

זמן צפייה: 04:45

שנה אחרי ההיתקלות בחאן יונס, שבמהלכה נהג סא"ל מ', ומערכת הביטחון עדיין מתמודדת עם נזקי התקרית – ומהמידע אליו נחשף חמאס בעקבותיה. התחקיר ששודר אמש (ראשון) ברשת "אל-ג'זירה" שבו נחשפו פרטים חדשים מהתקרית הכניס את מערכת הביטחון לדריכות. לפי ההערכות בידי חמאס פרטים נוספים שטרם נחשפו, ולאחר התחקיר נשמו במערכת לרווחה.

הצנזורה הצבאית בחרה אתמול לאסור פרסום חלקים נרחבים מהתחקיר – בעיקר את קולותיהם של החיילים המעורבים במבצע שנקלטו במצלמות הרכב. על אף שמדובר בפרסום זר שנחשף לכל העולם, במערכת הביטחון התעורר חשש שהעלאה מחודשת של השיח לסדר היום הציבורי תגרום לחשיפת פרטים מסווגים ברשת – דבר שיאפשר לחמאס לדלות מידע מסווג על פעילות ישראל וכוחותיה המיוחדים.

עוד בחדשות 13:

תחקיר הפעולה בחאן יונס: סא"ל מ' נורה למוות מאש חברו לכוח

חמאס על האירוע בחאן יונס: "לוחמי מטכ"ל התכוננו 10 חודשים"

ההיתקלות בעומק הרצועה: "הלוחמים התחזו לאנשי רפואה"

זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה''ל, סא''ל מ'
זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה''ל, סא''ל מ' | צילום: צילום: פלסטיני

אתמול, כאמור, פרסמה רשת "אל-ג'זירה" פרטים חדשים על הפעולה שהסתבכה בחאן יונס בנובמבר 2018, ובה נהרג קצין צה"ל סא"ל מ'. בתחקיר שפורסם בערוץ נחשפו הקלטות שבהן נשמעים הלוחמים במהלך האירוע, ושודרו תמונות שצולמו, לטענתם, באמצעות מצלמות שהיו מותקנות על הרכבים. עפ"י התחקיר, המידע מהמצלמה נשמר על ידי גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס.

אחד מאנשי גדודי עז א-דין אל-קסאם שנכח בתקרית התראיין במסגרת התחקיר, וסיפר: "הורדנו את הנוסעים מהרכב ותחקרנו אותם במשך 40 דקות. ביקשנו מאחד מהנוסעים להתלוות לתחקיר נוסף ברכבו של נור ברכה (מפקד כוח חמאס ביחידה). הם סירבו בתוקף, וזה עורר את החשד שלנו". עוד סיפר כי "מספר אנשים עוררו את חשדי, שאלתי אותם מדוע הם נמצאים באזור, הדרך שבה הם נסעו ליעדם עוררה את חשדי".

תחקיר אל ג'זירה על ההיתקלות בעומק הרצועה
תחקיר אל ג'זירה על ההיתקלות בעומק הרצועה | צילום: חדשות 13

"ראיתי יד שמוציאה אקדח עם משתיק קול בין כתפיהם של הקצינים שעמדו לצד האוטובוס", שחזר. "הם החלו לירות על נור ברכה ועלינו ישירות. כמובן שברכה נהרג. היה עליי אקדח והוצאתי אותו, התחלתי לירות ישירות על הקצין הראשון, לעבר פניו. נגמרו לי הכדורים. התקשרתי למפקדים באזור, הסברתי להם את המצב וביקשתי סיוע במרדף אחר הכוח שירה עלינו".

נוסף לכך, דווח באל-ג'זירה כי בכוח הישראלי היו 16 קצינים, מחולקים לשני רכבים. שבעה ברכב אחד, ותשעה ברכב השני.