משפחתו של סא"ל מ' קיבלה בשמו צל"ש: "מקרה יוצא דופן של גבורה"

הרמטכ"ל הגיע לבית הקצין שנפל בהיתקלות ברצועה, שם נערך הטקס: "החלטתו מנעה משבר עם השלכות אסטרטגיות" • 8 צל"שים הוענקו לצוות האוויר שהשתתף בחילוץ: "לא המראנו בלי לוודא שכולם במטוס"

זמן צפייה: 01:05

אלמנתו וילדיו של סגן אלוף מ', שנפל בהיתקלות בחאן יונס ברצועת עזה, קיבלו היום (ראשון) את צל"ש הרמטכ"ל במהלך טקס שנערך בבית המשפחה בנוכחות רא"ל אביב כוכבי. "הוא קיבל החלטה שבעזרתה הצליח ליצור את התנאים כדי שלא נתדרדר למשבר בעל השלכות אסטרטגיות", אמר כוכבי.

כוכבי, שהגיע בליווי ראש אגף המודיעין אלוף תמיר הימן ומפקדים נוספים, אמר למשפחת סא"ל מ' כי: "זהו מקרה יוצא דופן של גבורה בולטת. אני מכיר את מ' עוד מהימים שהוא היה קצין צעיר בחטיבת הצנחנים. לצד הכישורים הרבים שלו, הוא היה איש צנוע, איש שתוכו כברו, איש של אמת, איש שידעת שמה שאתה רואה זה מה שיש".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

תחקיר הפעולה בחאן יונס: סא"ל מ' נורה למוות מאש חברו לכוח

"מודל למצוינות": סיפורו של סא"ל מ' – שנפל בפעולה חשאית בעזה

דקה אחר דקה: פעולת הכוח המיוחד שבה נהרג סא"ל מ'

טקס הענקת הציון לשבח למשפחתו של סגן-אלוף מ׳ ז״ל
טקס הענקת הציון לשבח למשפחתו של סגן-אלוף מ׳ ז״ל | צילום: דובר צה''ל

"הפעילות בה נהרג היא חלק מאירוע שיכול היה להסתיים באופן הרבה יותר חמוד. אני מצדיע למ' על האופו שבו פעל. רק מי שהיה בכאלה מצבים יודע אילו עוצמות, לחצים וכובד של שיקולים מונח על הכתפיים ומתרוצץ בראש בשברירי השניה הזו", הוסיף כוכבי.

סגן אלוף מ' קיבל צל"ש ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעים על פעילותו במבצע בו פעל עם צוותו, בשטח איוב, בנחישות, בקור רוח ובאומץ, להגנה על חבריו מתוך יוזמה וחתירה למגע, ועל שנטל תפקיד קדמי בהשתלטות על האויב ופעל בתושייה לקידום ההשתלטות.

רב-אלוף אביב כוכבי ומשפחתו של סגן-אלוף מ׳ ז״ל
רב-אלוף אביב כוכבי ומשפחתו של סגן-אלוף מ׳ ז״ל | צילום: דובר צה''ל

"אני מלא הערכה למ'", המשיך הרמטכ"ל. "בשם צה"ל כולו אני אומר תודה על האופן שבו פעם ברגעים הללו. מ' היה קצין מיוחד וייזכר כדמות מופת. אשריו של מ' שזכה גם לאישה מיוחדת כזו, ואני אומר לילדים – אשריכם שיש לכם אמא כזו ומשפחה כזו. מ' גדל במקום שהצמיח את כל זה, ואי אפשר להחמיץ את העוצמה שיש במשפחה הזו. אני מודה לכם בשם צה"ל, זהו יום לא קל והדבר המרכזי שצריך להישאר ממנו הוא גאווה. אני מעריך מאוד את פועלו של מ', ומצדיע לו גם בהיעדרו".

טקס הענקת הציון לשבח למשפחתו של סגן-אלוף מ׳ ז״ל
טקס הענקת הציון לשבח למשפחתו של סגן-אלוף מ׳ ז״ל | צילום: דובר צה''ל

בטקס נוסף שערך חיל האוויר הוענקו שמונה צל"שים לאנשי צוות האוויר שהשתתפו במבצע. אחד מהמשתתפים, אל"מ ג', ראש מחלקת התקפה בחיל האוויר, סיפר: "המבצע רץ כמו סרט פעולה. נדרשנו להטיס מסוק כבד ללב שטח אויב ולבצע חילוץ מהיר בתוך תשע דקות". רס"ל נ', המכונאי המוטס, הוסיף: "הרמפה של היסעור לא הספיקה להיפתח כמו שצריך, היה קשה לספור את כמות החיילים, אבל הטייס לא היה מוכן להמריא בלי שנספור את כולם ונוודא שאף אחד לא נשכח בשטח". טייס מסוק היסעור, רס"ן ע', סיכם: "תוך 48 שניות כולם היו בפנים".

מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, אמר בטקס: "זה אינו טקס רגיל או שכיח. זה אירוע שעוסק באומץ, ברעות ובאחוות לוחמים. היה כאן כוח מיוחד שידע שנבוא לחלצו, היה כאן צוות שחונך על מורשת החיל ועל הערך שלא משאירים אף חייל בשטח. זהו מבצע שכל נגניו פועלים כתזמורת". עוד ציין נורקין: "את סאל מ' לא הצלחנו להציל. גבורתו היא פרק שלא תישכח בתולדות צה"ל. אני שולח חיבוק לאשתו וילדיו, שביקרו באחרונה בטייסת היסעור".

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין
מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין

לפני כשבועיים, דובר צה"ל הודיע כי הרמטכ"ל כוכבי החליט להעניק ציונים לשבח ללוחמים שהשתתפו במבצע החשאי בחאן יונס שברצועת עזה בחודש נובמבר, שבו נפל סגן אלוף מ' בהיתקלות עם פעילי חמאס. בין החיילים שלהם יוענקו צל"שים - לוחמי אגף המודיעין, לוחמי צוות האוויר, לוחמי יחידת 669 ובהם גם צוותי הרפואה שלקחו חלק בחילוץ הכוח לשטח ישראל. לסגן אלוף מ' יוענק צל"ש הרמטכ"ל על כך שפעל "בנחישות, קור רוח ואומץ - להגנה על חבריו".

הרמטכ"ל כוכבי התייחס אז לאופן הפעולה של הלוחמים וצוות החילוץ במבצע. "לאחר שהוצגה בפניי עבודת הוועדה ובתוכה גם עדויות הלוחמים, ובעקבות שורה ארוכה של תחקירים מקיפים, מצטיירת תמונה ברורה של חבורת לוחמים אמיצים ונחושים, חדורי משימה ותעוזה שיצאו למבצע חשוב לביטחון ישראל, שבאחת השתנה לכדי אירוע מורכב ומאתגר".

זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה''ל, סא''ל מ'
זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה''ל, סא''ל מ' | צילום: צילום: פלסטיני

כאמור, צל"ש הרמטכ"ל יוענק לסא"ל מ', ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, על פעילותו במבצע בו פעל עם צוותו, בשטח אויב. בהמשך, פעל מתוך יוזמה וחתירה למגע, נטל תפקיד קדמי בהשתלטות על האויב ופעל בתושייה לקידום ההשתלטות. כמו כן, צל"ש הרמטכ"ל יוענק למפקד כוח הלוחמים ולוחם בצוות, ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, על פעילותם במבצע תחת תנאים קשים, בנחישות ובתושייה, בקור רוח ואומץ לב במהלך ההשתלטות על האויב, לחילוץ הכוח ולהשבתו לשטח ישראל.

כזכור, לפני כחודשיים פרסם צה"ל תחקיר חמור ונוקב על הפעולה שבה נהרג סגן אלוף מ', נפצע קצין נוסף ונפתח סבב לחימה של ישראל מול חמאס. בראש התחקיר נחשף כי סגן אלוף מ' נורה למוות בידי חברו לכוח, סגן אלוף א' - ולא בידי חמאס.

זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה''ל, סא''ל מ'
זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה''ל, סא''ל מ' | צילום: פלסטיני

התחקיר קובע כי סא"ל מ', כמו גם הקצין הפצוע, נורו מאקדחו בעל משתיק הקול של סא"ל א', ממפקדי הכוח. התחקיר החמור והנוקב חשף פערים, שגיאות ותקלות בפעולה בחאן יונס, שהובילו לכך שהמבצע נכשל, המשימה לא הושלמה, סא"ל מ' נהרג, קצין נוסף נפצע והכוח נחשף.

בתחקיר נכתב כי נוהל הקרב לפעולה בחאן יונס וההכנות אליו נמשכו חודשים, ומטרת המשימה הייתה לבסס את המודיעין של צה"ל בעזה. למרות שמדובר בשטח הצפוף בעולם, וחרף הגדר המפרידה בין ישראל לעזה, הוחלט להכניס את לוחמי הכוח המיוחד לשטח.