החייל שמאתר מנהרות בגבול הרצועה - החליט לגור בעוטף עזה

א', שמשרת באזור כרם שלום, ראה שהמצב הביטחוני הבריח את התושבים. הוא החליט לגור שם, והביא עמו 28 מחבריו. הצטרפות הצעירים הפכה את הקיבוץ לפופולרי במיוחד. "על אף הדאגה, ההורים גאים"

זמן צפייה: 10:29

לפני כשנה החליט א', חייל במעבדה לאיתור המנהרות בעוטף עזה, לעבור לגור בקיבוץ כרם שלום. הוא לא רצה לעשות את המעבר לעוטף עזה לבדו, והפיץ הודעה בווטסאפ שבה הוא קורא לאנשים להצטרף, הוא לא תיאר לעצמו שמאות חיילים ייענו לבקשה. היום, בגרעין שהקים יש 28 חיילים וחיילות שגרים בקיבוץ כבר יותר משנתיים. הרוח הצעירה שהם הפיחו בקיבוץ הביאה איתה עוד ועוד משפחות והפכה את היישוב הקרוב ביותר לגדר - למבוקש במיוחד.

א' גדל בגוש עציון והחל את שירותו בתפקיד לוחם בסיירת חרוב של חטיבת כפיר. הרומן שלו עם עוטף עזה החל לפני כשנתיים לגמרי במקרה, לאחר שהוא נפצע בעינו ונפלט מתפקידי לחימה. אז, בלי שום רקע מקדים, הוא הגיע ליחידת המנהרות - והיום הוא האדם היחיד שחי את העוטף מעל ומתחת לאדמה. "יש את הרגע הזה שהקודח אומר 'אנחנו מרגישים פה משהו', ואתה מכניס את המצלמה וזהו, אתה יודע שהצלחת. אתה מבין שהצלת פה חיים. כל רגע זה מרגש מחדש להבין איזו השפעה הצלחת לעשות מהרגע שיש היאחזות במנהרה. בתפקיד שלי אין מקום לטעויות. אם אני מפספס פה משהו יכול להיות שבעוד כמה חודשים יוצאים ממנהרה והורגים אזרחים".

לכתבות נוספות בנושא >>

"א' – אש, ב' – בלון, ג' זו גדר גדולה": ילדי העוטף בשיר מחאה

לחדור לרצועה – ולחטוף את מנהיג חמאס: תושבי העוטף בהצגה חדשה

"זה נותן להם קצת שקט": תושבי העוטף שנסעו צפונה כדי להירגע

איזור מנהרת הטרור שהותקפה במרחב מעבר כרם שלום
איזור מנהרת הטרור שהותקפה במרחב מעבר כרם שלום | צילום: חדשות עשר

כרם שלום הוא קיבוץ קטן במשולש הגבולות עזה ישראל מצרים והצמוד ביותר לגבול הרצועה. כבר יותר מעשור הוא מאוים מרקטות ומנהרות ובשנה וחצי האחרונות מתמודדים חבריו גם עם שריפות מבלונים, עשן כבד מהרצועה ופיצוצים עזים שנשמעים בהפרות הסדר. כל אלה הביאו אותו לפני כשנה וחצי למצב של תת-אכלוס ולקושי עצום עד כדי בלתי אפשרי לגייס חברים חדשים. "הגעתי לבקר בקיבוץ וראיתי המון בתים ריקים", סיפר א'. "התיישבה לידי תושבת ואמרה 'כיף לראות חיים צעירים במקום הזה', ומהרגע הזה היה איזשהו קליק. החלטתי שאני עובר לגור פה, זה היה פשוט ברור לי. כל  הזמן אני עובד כל כך קשה כדי להגן על המקומות האלה, אי אפשר שבסוף הם לא יהיו מקומות שוקקי חיים. הפצתי הודעה בוואטסאפ, הייתי בטוח שיבואו כמה אנשים, פתאום נרשמו 70 אנשים".

א' וחבריו שעברו איתו לקיבוץ הם החלוצים החדשים. הם לא רק מיישבים את הקיבוץ, אלא גם הפכו לחלק בלתי נפרד מהקהילה - צבעו מבנים קיימים בקיבוץ, הקימו מועדון נעורים, שתלו דשא ונטעו עצים וזו רק רשימה חלקית. "בסוף, על אף הדאגה, ההורים גאים במה שאנחנו עושים. הם תומכים והם אוהבים וזה חשוב להם", אמרה סגן מור כרמלי, קצינת מדריכות סימולטור בחיל האוויר. "הם הכניסו רוח צעירה לקיבוץ" סיפרה רוני קיסין, חברת קיבוץ כרם שלום, "עם אנרגיות חדשות. בהתחלה לא ידענו איך לאכול אותם. חשבנו שהם יבואו יהיו פה חצי שנה שנה ויעלמו. אבל הם פה, הם פה כדי להישאר נראה. אנחנו מקווים. חלק כבר השתחררו ונשארו. בעבר היינו בתת אכלוס, היום אנחנו מלאים עד אפס מקום ויש רשימת המתנה שזה מגהים וזה מרגש".

שמואל חייק, יו"ר ארגון JNF UK שסייע לשיקום קיבוץ כרם שלום ולפעילות גרעין החיילים והמכינות הקדם צבאיות בו, אמר: "גרעיני החיילים הם הלכה למעשה יישוב הנגב בצעירים שמאמינים שאתגרי הציונות עוד לא תמו, ואנו גאים לתמוך בהם".