בישראל חוששים: אם ביידן ייבחר - מצבה של איראן ישתפר

סגן הנשיא של אובמה לשעבר הצהיר כי בכוונתו להחזיר את ארה"ב להסכם. מהלך כזה יניע מחדש את הכלכלה האיראנית ואף יאפשר התפשטות נוספת שלה באזור • וגם: מה נתניהו מתכנן לעשות אם טראמפ ינצח?

זמן צפייה: 03:42

אמריקה בוחרת נשיא: בעוד שעות ספורות ייסגרו הקלפיות בארצות הברית, ובקרוב - בין אם כבר הלילה (שלישי) או בעוד כמה ימים, כולנו נדע אם הנשיא המכהן דונלד טראמפ ימשיך לכהן ארבע שנים נוספות, או שהמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן יהיה זה שייכנס לתפקיד - תרחיש שמדאיג מעט את מערכת הביטחון הישראלית.

ביידן, שכזכור כיהן כסגנו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, הצהיר בעבר כי בכוונתו לחדש את הסכם הגרעין עליו חתם אובמה - אותו הסכם ממנו פרש טראמפ במהלך כהונתו. חזרה של ארה"ב להסכם הגרעין תניע מחדש את הכלכלה האיראנית, ותאפשר התפשטות נוספת של איראן באזור, זאת שנים אחרי שהיא נבלמה. וזו, אם כך, הסיבה לחשש במערכת הביטחון מפני ניצחון של ביידן.

לכתבות נוספות בנושא >>

תורים ארוכים בקלפיות בארה"ב; טראמפ: יהיה לנו לילה נפלא

לאחר ההצבעה בדואר ובקלפיות: מתי יגיעו תוצאות הבחירות בארה"ב?

סודות טראמפ וביידן: מי העתיק נאומים ולמי יש שורשים גרמניים?

נשיא ארה''ב, ברק אובמה, וסגנו, ג'ו ביידן, בהצהרה על סוריה
ברק אובמה, וג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נתניהו מתכנן: אם טראמפ ינצח - הבחירות בישראל יוקדמו

מי שעוד ישמח מהפסד של המועמד הדמוקרטי ומניצחון של טראמפ הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. כזכור, בשנות כהונתו של טראמפ, ארה"ב העבירה את השגרירות האמריקנית לירושלים והשיגה הסכמים מדיניים היסטוריים - ואלו רק מעט מן הסיבות שנתניהו מעדיף את טראמפ. לא זו בלבד, ניצחון של טראמפ יגדיל את הסיכוי לכך שראש הממשלה יחליט להקדים את הבחירות. מנגד, שר הביטחון בני גנץ דווקא מעדיף את ניצחונו של ביידן, זאת משום שקל לו יותר לתקשר עם אנשיו.

בשלב זה, הסקרים מצביעים על ניצחון מוחץ לביידן. אם אכן זהו התרחיש, טראמפ יעזוב את הבית הלבן בחודש ינואר, ואז, לא בטוח שהנשיא המכהן יוכל להשיג הסכמים נוספים עבור ישראל. אחת הסיבות לכך היא כי ייתכן שהמדינות לגביהן נטען כי ינרמלו בקרוב יחסים עם ישראל, לא ירצו לעשות זאת בין היתר משום שמדיניותו של ביידן שונה מזו של טראמפ - מה שעלול לפגוע בהליכים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מעניק לראש הממשלה בנימין נתניהו מפתח
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מעניק לראש הממשלה בנימין נתניהו מפתח | צילום: רויטרס

היכנסו למתחם הבחירות של חדשות 13

לפי התבטאויות עבר של המועמד הדמוקרטי, נראה כי לישראל אין מה לחשוש מהפסד של טראמפ. כניסה של ביידן לבית הלבן לא תחזיר את היחסים המורכבים שנרשמו בין ישראל לארה"ב בזמן ממשל אובמה, והרי ביידן אמר בעברו כי הוא אוהב את נתניהו - אבל לא מסכים עם שום מילה שהוא אומר.

לארה"ב יש הרבה בעיות לפתור עוד לפני הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולביידן עצמו אין תשוקה גדולה למצוא פיתרון לסוגיה. בעוד אובמה מינה בזמנו שליח מיוחד למזרח התיכון - ביידן לא צפוי לעשות זאת. עם זאת, ביידן הודיע בעבר כי הוא מתנגד לסיפוח, ובעתיד יכול להיות שהוא יגנה בנייה בהתנחלויות.

כשביקר כאן בעודו סגן הנשיא, אמר ביידן שהוא ציוני - והוא לא צריך להיות יהודי לשם כך. הוא סיפר כי חינך את ילדיו על זיכרון השואה, והבהיר שאסור לשכוח את הפרק הזה בהיסטוריה. ביידן ביקר כאן כסנאטור צעיר ונגפש עם ראש הממשלה גולדה מאיר עוד לפני יום הכיפורים. לראש הממשלה נתניהו הוא קורא "ביבי", ונראה כי מדיניותו היא תמיכה נרחבת בישראל - בייחוד בשימור היתרון הצבאי.