הירי לדרום נמשך: פצועה בינוני מפגיעה ישירה בבית באשקלון

חיל האוויר תקף שני מחבלים שעסקו בהכנות לשיגור נ"ט • מטחים נורים לעבר עוטף עזה, שדרות ואשקלון • בכיר בחמאס: "אם המתקפות לא ייפסקו - ניאלץ להגיב" • האו"ם: פועלים ע"מ להרגיע את המצב

זמן צפייה: 03:13

החיסול וירי הרקטות: אישה כבת 65 נפצעה בינוני היום (רביעי) מפגיעה ישירה בבית באשקלון. צוות מד"א העניק לה טיפול רפואי ופינה אותה לבית החולים ברזילי עם פציעות קלות משברי זכוכית שהתנפצה. מעיריית אשקלון נמסר כי צוותים מטעם אגף הרווחה והשירותים החברתיים הגיעו למקום והעניקו לה את הסיוע הנדרש. חובש רפואת חירום במד"א שהגיע לזירת הפגיעה באשקלון, דביר בריבו, סיפר: "במקום היו שברי זכוכיות רבים שהתנפצו. האישה סבלה מפציעות קלות בגפיים ובפנים. הענקנו לה טיפול רפואי שכלל חבישה ועצירת דימומים, ופינינו אותה במצב קל ויציב לבית החולים ברזילי".

זירת הנפילה באשקלון
זירת הנפילה באשקלון | צילום: מד''א

הפגיעה באשקלון מגיעה במקביל להודעת דובר צה"ל על כך שכלי טיס של צה"ל תקפו שני פעילים של הג'יהאד האסלאמי שעסקו בהכנות לשיגור טילי נ"ט בצפון רצועת עזה, ופעיל נוסף של הג'יהאד שעסק בהכנות לשיגור רקטות. בתוך כך, רקטות נפלו בחצר מפעל בשדרות ובחצר בית ביישוב במועצה האזורית שער הנגב. זאת בנוסף לפגיעה בקו מים ראשי של מקורות במועצה האזורית אשכול. יותר מ-300 רקטות נורו לעבר ישראל מתחילת סבב ההסלמה הנוכחי, והוא נמשך כל העת לעבר יישובי עוטף עזה, שדרות, נתיבות ואשקלון.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191113-1427' autoplay='0' credit='גדש חלוצה' desc='קו מים שנפגע מרקטה במועצה האזורית אשכול' kid='1_ww3ddspp' duration='39'']

עוד בחדשות 13:

עימות בין נתניהו לח"כים הערבים: "אתם מקדשים פשעי מלחמה"

נתניהו: "הג'יהאד צריך לבחור – להפסיק הירי או לספוג מהלומות"

פגיעת רקטה בחצר מפעל בשדרות; הירי מהרצועה נמשך

משרד הבריאות בעזה מסר כי מתחילת סבב הלחימה נהרגו 24 בני אדם, מהם שלושה ילדים, ו-70 פצועים. בכיר בחמאס התייחס להסלמה ואמר: "אם המתקפות ימשכו, חמאס וקבוצות ההתנגדות העממיות ייאלצו להגיב על מנת להגן על העם הפלסטיני". את הדברים אמר לרשת החדשות "פוקס ניוז".

פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון | צילום: דוברות המשטרה

חמאס גינה את תקיפות צה"ל ברצועה וכינה אותם "תוקפנות קשה נגד העם הפלסטיני וההתנגדות הפלסטינית האמיצה". עוד נכתב בהצהרת הארגון כי "חמאס לא יוותר על מחוייבותו להגן על הפלסטינים ועל האינטרסים הפלסטינים. לא ננטוש את מחוייבותינו להרתיע את הכיבוש ולהיאבק בתוקפנותו, יהיו הקורבנות אשר יהיו".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191113-1550' autoplay='0' credit='' desc='מינו בר, רדיו דרום' kid='1_x48vkylu' duration='17'']

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, התייחס לסבב ההסלמה הנוכחי ואמר: "אני מאוד מודאג מההתפתחויות וההסלמה בין הג'יהאד האסלאמי וישראל. שיגור ללא ההבחנה של רקטות וטילים לעבר אוכלוסייה אזרחית הוא בלתי מקובל ומוכרח להפסיק מייד". עוד ציין כי "המשך ההסלמה הוא מסוכן מאוד. זהו ניסיון לערער את המאמצים לשפר את המצב החברתי-כלכלי ברצועה. האו"ם פועל בדחיפות על מנת למצוא פתרון להסלמה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191113-1533' autoplay='0' credit='צילום החדשות החמות' desc='' kid='1_xvttu9xd' duration='25'']

מפעל שטראוס בשדרות, שבו הייתה נפילה מוקדם יותר היום, ספג את פגיעת הרקטה השביעית מאז תחילת פעילותו. המפעל נחשב לחיוני, והיו בו עובדים במהלך האירוע. יהודה עשש, מנהל התפעול במפעל, סיפר לחדשות 13: "בימים האחרונים אנחנו סובלים מהרבה מאוד התרעות צבע אדום. יש לנו מיגוניות בכל מקום. הייתה התרעה של צבע אדום, נכנסו למיגוניות ולממ"דים, ואחרי שיצאנו אחד העובדים אמר שהייתה נפילה קרובה מאוד לנקודה שבה הוא עבד. זו הפעם השביעית במפעל הזה. העובדים סובלים, התושבים סובלים, וזה מצב שהוא בלתי אפשרי".

הרקטה שפגעה במפעל בשדרות
הרקטה שפגעה במפעל בשדרות | צילום: חדשות 13

בשעות הצהריים תקף חיל האוויר ופגע בכמה פעילים המשויכים למערך ירי הרקטות של הג'יהאד האסלאמי בדרום רצועת עזה, בעת שעסקו בשיגור רקטות. פלוגות אל-קודס של הג'יהאד האסלאמי אישרו כי ארבעה פעילים נוספים של הארגון, סהיל חאדר קניטה בן ה-28, מאמן מוחמד קדום בן ה-26, מחמד עבדאללה שראב בן ה-28 והיתם חאפט אל-בכרי חוסלו בתקיפות של צה"ל.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191113-1542' autoplay='0' credit='' desc='נתיבות ' kid='1_txfdsu9j' duration='24'']

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם ראשי הרשויות בעוטף עזה. "אנחנו משנים את המשוואה. אני אמרתי לכם שנבחר את הזמן והעיתוי הנכון. העיתוי הנכון היה שלשום, כפי שראש השב"כ אמר 'הכוכבים הסתדרו'", אמר. "ראשי ארגוני הטרור, מפקדים ופעילים יודעים שהם על הכוונת ושבכל רגע אנחנו יכולים לפעול נגדם בכל מרחב, את המסר הזה הם מבינים היטב. החלטנו להעצים את ההרתעה שלנו באמצעים חדשים שהם לא דמיינו. ביצענו פעולה עם יכולת כירורגית. כל מחולל טרור ומפקד יודע שאנו יכולים להגיע אליו באופן אישי. הם יורים מאוכלוסיה אזרחית והם מסתתרים מאחורי אזרחים. עכשיו שברנו את המשוואה הזאת כשסיכלנו אותו בזמן שהוא הסתתר".

צה"ל תגבר בכמה פלוגות גולני ובצוותים של יחידות מיוחדות את כוחות אוגדת עזה. זאת בעיקר כדי לבודד את המרחב, ולסייע לחטיבת כפיר שנמצאת לראשונה בקו עזה. הפריסה היא הגנתית ולא התקפית, לצורך אפשרות של סיכול חדירות של מחבלי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה.

נפילה בחצר בית במושב בשער הנגב
נפילה בחצר בית במושב בשער הנגב | צילום: שער הנגב

חדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה הוציא הודעה משותפת בנוגע להסלמה בדרום: "ההתנגדות הפלסטינית ממשיכה זה היום השני להגיב נגד תוקפנות ופשעי הציונים ותמשיך להגיב בכדי ללמד את האוייב שיעור שלא ישכח. חדר המבצעים המשותף מנהל את המערכה הצבאית בתיאום בכל המישורים ותכניותיה מבוצעות במסגרת ההסכמה שבין הזרועות הצבאיות. אנחנו לא נרשה שהאוייב יפגע בעם הפלסטיני ,לא נרשה לכפות על ההתנגדות הפלסטינית משוואות עימות שאנחנו לא משלימים איתן ולא נקבל את הניסיונות של הכיבוש לחזור למדיניות החיסולים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191113-1320' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד שפרסם הג′יהאד ומציג את השיגורים לעבר ישראל' kid='1_9o37zccv' duration='173'']

הבוקר מסר ארגון הג'יהאד האסלאמי כי אינו פתוח למו"מ לסיום ההסלמה מול ישראל. "אין כל דיבור עם שום מתווך ואין מקום לכך כעת", נמסר מהארגון. "כשנסיים להגיב אפשר יהיה לדון ברגיעה". במקביל, פרסמה הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, פלוגות אל-קודס, תיעוד של חלק מהשיגורים לישראל.

שני הפעילים שחוסלו בתקיפות צה''ל סהיל ח'צ'ר קניטה ומא'מן מחמד קדום
שני הפעילים שחוסלו בתקיפות צה''ל סהיל ח'צ'ר קניטה ומא'מן מחמד קדום | צילום: חדשות 13

מצה"ל נמסר כי הרמטכ"ל אביב כוכבי סייר הבוקר בגזרת אוגדת עזה בליווי מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו ומפקדי החטיבות באוגדה. הרמטכ"ל קיים הערכת מצב עם המפקדים בשטח ושמע ממפקדי החטיבות המרחביות את עיקרי תמונת המצב הגזרתית ואת אופן היערכותם למול האיומים מצד הג'יהאד האסלאמי, בדגש על איומי הנ״ט והצליפה.

משוריינים בגבול רצועת עזה | צילום: חדשות 13