"ביקש ממני להציל אותו": תיעוד הדקות שלפני הירי בצעיר בי-ם

בסרטון מרגעיו האחרונים של איאד אלחלאק, שנורה למוות ע"י שוטר מג"ב, הוא נראה יוצא מביתו בדרכו למוסד החינוכי, ללא סימן לתוקפנות או מצב רוח נסער. מטפלת שהייתה איתו: "זה מעשה חסר רחמים"

זמן צפייה: 04:06

איאד אלחלאק, אוטיסט בן 32 ממזרח ירושלים, נורה למוות אתמול (שבת) על ידי לוחמי משמר הגבול. בתיעוד שהגיע לידי חדשות 13 אפשר לראות את איאד יוצא כמדי בוקר מביתו שבשכונת ואדי אל-ג'וז, משליך את האשפה וממשיך בדרכו למוסד החינוכי שבו למד. דבר לא מעיד על כוונות תוקפניות או מצב רוח נסער. בני המשפחה האבלים, מנסים בעיקר להבין מה בדיוק התרחש באותם רגעים כאשר איאד התקרב לשוטרים המוצבים באזור שער האריות שבעיר העתיקה.

"הבן שלי פושע? הבן שלי פחד מסכין", טענה אימו. השוטרים טענו כי חשו סכנה וחשבו שאיאד הוא מחבל, אולם עדותה של ורדה, מטפלת במוסד החינוכי שבו לומד איאד, מבהירה כי השוטרים לא היו נתונים בשום שלב בסכנת חיים: "הוא נפל על האדמה, וכל מה שהיה בידיו זה הכפפות והמסכה. צעקתי לעבר החיילים, 'הוא נכה, חכה רגע, קח את תעודת הזהות שלו', ופתאום הוא ירה בו שלושה כדורים מול עיניי. אמרתי 'לא לירות בו', הם לא שמעו אותי, לא רצו לשמוע אותי".

ורדה גם מספרת כי איאד ניסה להתחבא מאחוריה ולהימלט מהקליעים, אך גם זה לא הציל את חייו. "הבחור ביקש ממני, המדריכה שלו, להציל אותו - ולא יכלתי לעשות דבר. זה מעשה חסר רחמים. בנאדם מסכן, חף מפשע, למה לירות בו ממרחק אפס?". ורדה מתארת כיצד ברחה לחדר האשפה שבו נהרג איאד מיריות השוטרים והתחננה שיפסיקו לירות בו.

איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה
איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה | צילום: חדשות 13

מפקד הצוות מצדו, העיד כי הוא הורה להפסיק לירות, אך אחד השוטרים התעלם מההוראה והמשיך לירות עוד שתי יריות קטלניות. "הוא כיוון את הנשק אל איאד ואח"כ כיוון אלי", היא משחזרת. "הם התקרבו אלי, הצמידו את נשקיהם אלי, ואמרו לי 'תני לנו את האקדח שהוא נתן לך'. אמרתי להם 'הוא לא נתן לי שום אקדח, אלה הכפפות והמסכה שלו', אבל הם לא הקשיבו".

זמן קצר לאחר האירוע, פשטו כוחות משטרה על ביתו של איאד, בעיקר כדי לחפש חומר מפליל ואף קיללו את אחותו במהלך החיפוש. "משכו לי בשיער, אחר כך תקפו אותי. בעטו בי והכו אותי ברגליי", היא מספרת בדמעות. "עד עכשיו אני מרגישה כאבים ברגליים. הכו אותי גם בגב, בידיים ובראש". במערכת הפוליטית כבר קראו לחקור את האירוע הקשה, כולל השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ושר הביטחון הטרי, בני גנץ. למרות המתיחות, התפילות בהר הבית עברו הבוקר ללא אירועים חריגים. עד שיגיעו תוצאות החקירה, בני המשפחה של איאד משוכענים שמדובר ברצח של חסר ישע, הוצאה להורג בידי המשטרה.