מחדל ביטחוני חריג: 6 אסירים ברחו מכלא גלבוע באמצעות מנהרה

מחבלים מארגון פת"ח והג'יהאד האיסלאמי, ביניהם זכריא זביידי שהיה מפקד גדודי חללי אל-אקצא בג'נין, נמלטו ממתקן הכליאה שבצפון, לאחר שחפרו מנהרה שיוצאת ממנו וככל הנראה בדרכם לג'נין וירדן

זמן צפייה: 09:35

אירוע ביטחוני חריג: שישה אסירים מסוכנים מאגף 2 בכלא גלבוע, שבצפון, ששייכים לארגון פת"ח ולג'יהאד האיסלאמי, ברחו הלילה (שני) ממתקן הכליאה בעזרת מנהרה שחפרו מתחת לכיור התא. נסיבות האירוע נבדקות, וכוחות הביטחון פתחו בחיפושים אחר הנמלטים, שככל הנראה ברחו לג'נין וירדן. בין היתר, נבדקת האפשרות אם בשבועות האחרונים היה בזבוז חריג של מים בכלא, כאשר אחת הערכות היא שאת החול של המנהרה שטפו עם המים.

בין האסירים נמצא המחבל זכריא זביידי, שהיה מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין. יש לציין כי המודיעין בכלא ידע כי לאסירים יש כוונות לברוח. על פי חקירה ראשונית, על חפירת המנהרה עמלו האסירים במשך שנים, כאשר חמישה מתוך השישה שנמלטו, שהו באותו התא בכלא. במקביל, בהערכת מצב שנערכה הבוקר בשב"ס הוחלט להיערך לפיזור יתר האסירים הביטחוניים שנמצאים באגף.

זירת הבריחה של האסירים הביטחוניים
זירת הבריחה של האסירים הביטחוניים

כוחות משטרה גדולים יחד עם לוחמי מג"ב וצה"ל פתחו בחיפושים בשיתוף השב"כ. קציני הביטחון ביישובי הסביבה עודכנו בבריחה ומחסומים הוצבו בדרכים. חפ"ק אחוד הוקם במקום וכוחות משטרה נפרסו ביישובי הסביבה. כוחות משטרה מיוחדים, כלבנים ואמצעים אוויריים משטרתיים גם משתתפים בחיפושים ובהבטחת ביטחון התושבים.

בדיווח ראשוני למשטרה, נמסר כי בסמוך לכלא שאטה נראה "משהו מוזר" - אדם מסתובב באזור בו בדרך כלל לא נמצאים אנשים, נראה אוחז כלי בידו ולבוש בבגדים לא שגרתיים.

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-part-21960937' autoplay='0' credit='' desc='"משהו מוזר": הדיווח הראשון למשטרה על הבריחה מהכלא | האזינו' poster='' kid='1_rcwc4awo' duration='110']

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התייחס לאירוע ואמר כי "לפנות בוקר עודכנתי על הבריחה, והיא מתוחקרת על ידי נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, שנמצאת בנקודת הבריחה. מחוז צפון במשטרת ישראל הקים חפ״ק סמוך לזירה ומפקד על המרדף והסריקות בסיוע צה״ל והשב״כ".

דובר חמאס בעזה, פאוזי ברהום, בירך על האירוע ואמר כי היא "פעולה אמיצה והרואית וניצחון של האסירים בבתי הכלא בישראל. הבריחה הזו והניצחון הזה מראים שרצונו של לוחם הג’יהאד לא ינוצח"

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-20190520-2103' autoplay='0' credit='' desc='זביידי בריאיון עם צבי יחזקאלי, ינואר 2019' poster='' kid='1_nhxkxprt' duration='242']

המנהרה שנמצאה בכלא גלבוע
המנהרה שנמצאה בכלא גלבוע

האסירים שנמלטו מכלא גלבוע
האסירים שנמלטו מכלא גלבוע

פיר המנהרה אותה חפרו האסירים
פיר המנהרה אותה חפרו האסירים

פיר המנהרה אותה חפרו האסירים
פיר המנהרה אותה חפרו האסירים